Bedrijven bezoeken tijdens vakantie?

brumby

Active Member
Is het mogelijk om een bedrijf te bezoeken en je voor te stellen als toekomstige werkzoekende emigrant? We hebben een bedrijf in Perth gevonden dat geen probleem heeft met het aannemen van buitenlanders mits ze aan de voorwaarden voldoen voor het verkrijgen van een visum. Ik weet niet goed wat de gang van zaken is in Australie, komt dit opdringerig over of vinden ze dit juist een pluspunt? We zouden pas binnen 2 jaar emigreren, misschien is het nog te vroeg om ons voor te stellen. We hoeven nog geen concrete jobaanbieding te krijgen, maar het zou een geruststelling zijn om te weten dat de mogelijkheid op een job er is. Is het mogelijk om als buitenlander een kleine rondleiding te vragen in het bedrijf, zodat je toch al een idee krijgt hoe het er daar aan toe gaat? Mijn vriend spreekt op dit moment niet echt vloeiend Engels, maar gaat hier zowiezo aan werken omwille van de IELTS test. Ik zelf (verpleegkundige) heb al een rondleiding gekregen in een bejaardentehuis en ziekenhuis in Victoria, maar dit was samen met een kennis die daar werkte.

Interessante stelling. Het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent, wordt weleens gezegd. En dat is misschien in Australië wel een waarheid. Dus alvast een netwerk opbouwen is misschien helemaal geen verkeerd idee. Ben benieuwd hoe anderen daarover denken.

Wat jezelf al aangeeft is dat jullie voornemens zijn om pas over twee jaar te emigreren. Het kan dus zo zijn dat er nu wel een zekere baan voor je is, en over twee jaar niet meer (door bezuinigingen, ingevuld door een ander of om welke reden dan ook). Staar je daar dus niet blind op, niets is zeker in het leven. Wat Hardcore aangeeft, zou best wel eens waar kunnen zijn. Het opbouwen van een netwerk, die je warm houdt en in de toekomst (in jullie geval over twee jaar) nog eens gebruikt.

Twee jaar is erg lang en er kan veel veranderen in die tijd. En een rondleiding? Ik denk dat ze raar staan te kijken als je om een rondleiding vraagt, maar dat hangt af van de bedrijfstak.

Elke week kan hier anders zijn en vooral in Australië wordt niet teveel vooruit gekeken.

Ik ervaar zeker dat een netwerk belangrijker is dan wat je kent. Ga er overigens ook niet vanuit dat wat gezegd wordt door de Aussies ook werkelijk gebeurd. Ze laten je liever een verhaal horen dan de waarheid, 9 op 10 lult maar wat uit zun nek en als puntje bij paaltje komt is het vaak toch anders.
Ga niet uit van beloftes maar laat ze beloftes zwart op wit zetten, als dit een probleem is weet je al dat het gelul is.

Kan jou kennis in VIC geen sponsorship regelen en dan jou partner op dat visum mee.

@bas&myla: het is dit bedrijf : http://www.camcoeng.com.au/ Mijn vriend zou graag eens een kijkje nemen in het bedrijf, omdat hij op hun website heeft opgemerkt dat de techniek of het materiaal (ken er zelf niets van) hier bij lassers al lang niet meer gebruikt wordt. Daarom is hij benieuwd naar hun manier van werken.
@Wimmel: ik heb geen contact meer met die kennis. We hoeven ook niet direct gesponsored te worden, maar het voordeel is dat je dan wel al werk hebt bij aankomst. Ik weet ook nog niet of ik als verpleegkundige ga werken. Dat zijn we allemaal nog aan het uitzoeken.
Ik vond dit stukje op hun website wel interessant (of stel ik me hier nu teveel bij voor?)

WE MAKE IT EASY
To ease the transition of relocating to Perth from around the world, we offer relocation assistance covering everything from visa applications and transport to customs and accommodation – all to ensure you and your family are taken care of.

Even with the attraction of an Australian lifestyle, the decision to relocate can be daunting if you do not know where or how to start. We’ll make it easy for you.

De moeder van mijn vriend heeft mij laatst een bericht gestuurd over zoeken van werk. Ik studeer binnenkort af als dierenarts en wil dan in Australië bij mijn vriend wonen en daar een baan zoeken. Bij mij gaat het wel eerst om werken op een korte termijn omdat mijn vriend over een aantal maanden moet verhuizen (interstate)

I suggest that you should just let the various vets know that you are coming out, closer to your arrival, and that you are qualified and available to work on a casual or temporary basis. Then, when you get there, just take a day trip with your regime, and introduce yourself. They will then be reminded you are out there, and meet you and have you in mind, for sick leave, annual leave, maternity leave etc cover.
We Aussie's do this all the time. My daughter got lots of work on a casual basis straight out of uni, just from doing the same thing, she went door to door at local schools with her cv. Nurses do it all the time, and so do doctors. We are always employing doctors on a temp contract from overseas, especially in remote areas. (Lots of our Aussie ones won't leave Sydney or Melbourne, so the overseas guys do lots of short contracts in other smaller places.)
Also, there are employment agencies out here, register with them once you are here, they will also perhaps put some work your way.
Temp jobs are a big way of us covering staffing in essential services, and casual employment is also.

Gaat dan in mijn geval wel om tijdelijk werk, maar geeft denk ik wel een beetje aan dat bij bedrijven langs gaan en jezelf voorstellen niet vreemd gevonden wordt.

Ik vond dit stukje op hun website wel interessant (of stel ik me hier nu teveel bij voor?)

WE MAKE IT EASY
To ease the transition of relocating to Perth from around the world, we offer relocation assistance covering everything from visa applications and transport to customs and accommodation – all to ensure you and your family are taken care of.

Even with the attraction of an Australian lifestyle, the decision to relocate can be daunting if you do not know where or how to start. We’ll make it easy for you.

Dit is bij de grotere bedrijven vrij gebruikelijk, ik heb ook een dergelijke "behandeling" gehad van mijn huidige werkgever. Visum aanvraag (457) werd gedaan door Fragomen; zij stuurden het hele proces aan, wij hoefden alleen maar formulieren in te vullen, de juiste kopiën te maken en zij zorgden voor de rest. Bij aankomst in Perth werden wij van het vliegveld opgehaald door een dame van Aussie Orientation Services en zij bracht ons naar onze tijdelijke accommodatie, zocht met ons naar geschikte woonruimte, hielp met openen bankrekening etc.

Bedankt! Dat is goed nieuws! Hopelijk doen zij het ook op die manier. Bij welk bedrijf werk jij? Is het nodig om je als lasser te laten registreren? Of is een vertaald diploma genoeg? Als verpleegkundige is dit niet mogelijk, maar als lasser (boilermaker) misschien wel?

Bedankt! Dat is goed nieuws! Hopelijk doen zij het ook op die manier. Bij welk bedrijf werk jij? Is het nodig om je als lasser te laten registreren? Of is een vertaald diploma genoeg? Als verpleegkundige is dit niet mogelijk, maar als lasser (boilermaker) misschien wel?

Ik werk voor Leighton Contractors.

Met lassen heb ik niet zoveel ervaring (geen...) maar ik denk dat je er goed aan doet om de diploma's en certificaten te laten vertalen. Misschien zal je vriend hier opnieuw cursussen moeten volgen voor bepaalde technieken en een andere standaard (EN, ASME, ISO, AS/NZ etc).

Back