Belang van schoolkeuze

Wilbert67

Active Member
Wie kan mij een reeel antwoord geven op de volgende vraag:

In hoeverre is de keuze van een primary school van belang voor de mogelijkheden om toegelaten te worden op een secondary school.
En dezelfde vraag voor seconday school naar universiteit

(Maw) beperk je de opleidings mogelijkheden van je kinderen bij een verkeerde schoolkeuze?

Hoi Wilbert,

Heb even mijn (aussie) vriend ingeschakeld... hij zegt dit;

Voor universiteit in principe niet, dit is namelijk afhankelijk van TEA score (hij weet de afkorting niet meer precies) maar is in elk geval een algemeen aangehouden score, dus in principe is dit niet zo.
Hij gaf wel aan dat je óóit een bepaald voordeel hebt bij een secondary school naar university, maar bijna nooit, omdat ze dus in principe altijd kijken naar je TEA score.

Verder is het zo dat wanneer je naar een katholieke secondary school wilt dat je dan ook op een primary school hebt moeten zitten die katholiek is. Of je moet gedoopt worden (of zijn).
Dit geldt in principe voor alle secondary scholen, als er een bepaald geloof is op een secondary school dan moet je dat geloof zelf ook wel volgen, dit is wat moeilijker dan in NL.
Met name prive scholen hebben dit, een openbare school dan heb je hier natuurlijk geen last van.

Als je aan het kijken  bent naar een privé school voor je kinderen dan is het verstandig om je kinderen al op tijd op een wachtlijst te krijgen want vaak is het moeilijk om binnen te komen.

Nou ja, dit zijn in elk geval zijn ervaringen vanuit vrienden en kennissen enz. misschien heb je er wat aan.

Groetjes Bregje

dan heb je hier natuurlijk geen last van

Noem je dat last dan?

Wij zijn ook bezig met scholen voor onze oudste en zijn het volgende te weten gekomen.
Een priveschool heeft een wachttijd. Met een beetje geluk kan mijn oudste in Year 7 komen, nu zit ze in pre-primary.
Een andere priveschool daar kan ze geljk na de zomer vakantie binnenkomen in Year 1.
Waarom? De eerste neemt alle kinderen aan, ongeacht geloog.De tweede neemt in principe alleen kinderen aan met een christelijke achtergrond. En daar zijn er minder van dus meer kans op plaatsing.

De privéscholen kunnen behoorlijk duur zijn en zijn niet per sé beter dan staatsscholen. Het ministerie van onderwijs houdt, net als in Nederland bij hoe scholen scoren, dit zou je via internet eens op kunnen zoeken. De Uni kijkt naar studieresultaten van jaar 11 en 12, werkervaring, vrijwilligerswerk en relevante gevolgde cursussen. Hier krijg je allemaal extra punten voor om toegelaten te worden. Privé of staatsschool maakt niet uit. Beroepsopleidingen, weet ik niet. Veel jongeren verlaten trouwens hier al na jaar 10 de primary om te gaan werken, een ander groot deel verdwijnt naar VET (soort beroepsonderwijs) en een enkeling gaat naar Uni.

Back