Belasting Australie-Belgie

hanshertsens

XPdite Sponsor
Hallo, graag had ik via deze weg wat meer te weten gekomen over belasting, dubbele nationaliteit en ziekte verzekering.
In het kort even mijn situatie schetsen. Ik bezit een dubbele nationaliteit en ben ingeschreven in de belgische bevolking. Ik heb hier in belgie een huis waar ik nog steeds een hypotheek op heb. Nu ben ik van plan om in september bij mijn vroegere werkgever in Australia terug te gaan werken. Tijdens een jaar kom ik echter voor twee maanden terug naar mijn huidige woonplaats om het huis verder af te werken en familie te bezoeken.
Dus als het ware ga ik de volgende jaren in Australie telkens werken voor tien maanden .
Er zijn echter vragen waar ik momenteel nog geen antwoord op heb gevonden, zoals:
Schrijf ik mij nu terug in , in de australische bevolking ? Maar wat gebeurt er dan met huis dat op mijn naam staat? Komen er dan geen extra kosten daar ik als Australiër een huis bezit in belgie? Kan ik mij sowieso uitschrijven in de belgische bevolking als er hier nog een huis staat op mijn naam?
Of laat ik mijn hoofdverblijfplaats staan hier in belgie ? Maar wat gebeurt er dan met de belasting? ik weet dat de belgische staat een verdrag heeft met Australia zodat men geen dubbele belasting hoeft te betalen.
En de ziekteverzekering, geldt die dan nog steedsin belgie?
Als er iemand in dezelfde situatie zit , of geweest is, had ik graag daar meer inlichtingen over gehad? of waar ik dergelijke informatie het beste kan verkrijgen. Heb al verschillende e-mails verzonden naar officieele instanties, maar zoals meestal zijn die zo onduidelijk dat het is alsof ze het zelf niet weten.
Alvast bedankt.

Ik ben geen Belg, maar kan wel mijn ervaring als Nederlander vertellen.

Je betaalt belasting daar waar je werkt en waar je meer dan 182 dagen bent. In jouw geval Australie. Volgens de Aussie taxregels betaal je dan belasting over je wereldinkomen, dus ook inkomsten in Europa. In mijn geval werk ik 180 dagen in Duitsland en ben de rest van het jaar in Australia. Ik krijg mijn Duitse belasting terug onder de voorwaarde dat ik dat inkomen opgeef in Australia. Doe ik dat niet, dan betaal ik alsnog Duitse belasting (wat waarschijnlijk niet eens zo slecht is omdat dat deel van het inkomen onder een lagere belastingschaal valt dan als ik het zou toevoegen aan het salaris wat ik in Australia verdien).

Wij zelf hebben ook nog een huis in Nederland. Ook al zijn we niet ingeschreven in Nederland, we betalen nog wel Nederlandse vermogensbelasting op het huis.
Volgens mij moet je dan ook het Nederlandse huis opgeven aan de AU belasting. Maar hier komt de double taxation treaty om de hoek kijken, je betaalt dan niet nogmaals belasting over dat huis.

In Nederland is de regel dat je je moet uitschrijven uit het bevolkingsregister zodra je meer dan 8 maanden in het buitenland woont. In dat geval is het Nederlandse adres natuurlijk niet meer het hoofdverblijf. In Nederland is het zo dat ik niet meer automatisch verzekerd ben zodra ik ben uitgeschreven uit het bevolkingsregister. Ik heb een tijdelijke prive-verzekering, maar in Australia kan je natuurlijk Medicare nemen, al dan niet aangevuld met een particuliere verzekering.

De enige uitdaging is dat het Europese belastingjaar loopt van Januari t/m December, en in Australia is dat van Juli t/m Juni. Ik ben er nog niet uit hoe ik het dan moet doen met mijn Duitse inkomen wat ik in het eerste halfjaar van 2016 verdient heb.

Back