Belasting (bij verkoop eigen huis)

freckles

New Member
Hi all,
ik ben me een beetje aan het orienteren op alle dingen die voor onze emigratie nog moeten worden geregeld. Is er iemand die in dezelfde situatie zit: nl een eigen huis heeft, en na de verkoop van het huis willen we het geld meenemen naar Australie. Wat moeten we regelen met de belastingdienst, enerzijds omdat we gaan emigreren, andererzijds omdat we het geld van het huis mee willen nemen? Er is veel info over, maar dat is vaak in abracadabra taal. Thanks heaps! :lol:
 
Nou, ik zit in dezelfde situatie en wat ga ik doen: ik ga de winst van de verkoop van ons huis straks gewoon overmaken op m'n australische bankrekening.

De belastingdienst wordt vanzelf ingelicht als je je uit laat schrijven bij de gemeente. Dan moet je een contactadres achterlaten en dan krijg je vanzelf de papieren thuis gestuurd, zelfs op je nieuwe adres in Oz.

Tenminste, zo heb ik het begrepen....

KC
 
Denk dat er vele in dat schuitje zitten.
Aan wat voor een bedragen / percentages moet je denken bij de verkoop van je huis ?
 
De belastingdienst is wel een beetje bang om veel geld mis te lopen als je gaat emigreren (en terecht). In hun folder staat dat ze een conserverende aanslag geven als ze denken dat je hen nog geld schuldig bent. Waar ik bang voor ben is dat als we straks lekker in Australie zitten we een enorme aanslag krijgen voor allerlei bedragen waar we niet bewust van waren. heeft er iemand ervaring hiermee?
 
Maak je geen zorgen. De winst op je huis is belastingvrij. De conserverende aanslag heeft betrekking op toekomstige belastingafdracht over bijvoorbeeld vrijkomende pensioengelden. In Nederland wordt geen belasting geheven over je pensioen inleg maar wel over de uitkering. In sommige landen is dit andersom. Om te voorkomen dat je hier voordeel uit hebt wordt voor de zekerheid een conserverende aanslag opgelegd. Deze hoef je niet direct te betalen (ik dacht na 10 jaar pas). Je hebt dan de tijd om je pensioen te verplaatsen naar een buitenlands fonds of je kunt het laten uitkeren (afkopen), dan moet je ook de aanslag betalen.
 
Thanks Jeroen, voor je duidelijke taal. Wat heb jij gedaan toen je uit Nederland wegging? Tot het laatste moment gewacht om de Belastingdienst op de hoogte te stellen? Of is het handig om een paar maanden vantevoren al aan te geven dat we gaan emigreren?
Groetjes Sonja
 
[quote author=freckles link=topic=852.msg6689#msg6689 date=1103875884]
Thanks Jeroen, voor je duidelijke taal. Wat heb jij gedaan toen je uit Nederland wegging? Tot het laatste moment gewacht om de Belastingdienst op de hoogte te stellen? Of is het handig om een paar maanden vantevoren al aan te geven dat we gaan emigreren?
Groetjes Sonja
[/quote]

De belastingdienst weet niet waar we wonen  :). Toen we ons uitschreven bij de gemeente wisten we niet waar we gingen wonen. Ons officiele adres is nu :"Australie" :roll:.

Omdat we Nederland metterwoon hebben verlaten zullen we nu de juiste aangifte moeten doen om nog inkomstenbelasting over 2004 terug te krijgen.  Omdat wij nog geld van de belastingdienst willen krijgen is het in ons belang om de juiste formulieren in te vullen.

Maak je geen zorgen, je hebt ruim de tijd om alle instanties te vertellen dat je weg bent. Je bent niet verplicht om de belastingdienst te vertellen dat je vertrekt.
 
Vrienden van ons hebben de belastingdients van te voren ingelicht en zij hebben redelijk snel hun geld teruggekregen (binnen een jaar). Ik heb van andere mensen gehoord dat ze al twee jaar aan het wachten zijn op hun geld. Of deze twee dingen met elkaar te maken hebben weet ik niet, het kan ook toeval zijn. Ik weet wel dat ik al een jaar aan het wachten ben en nog niets van de nederlandse belastingdienst heb gehoord (ik heb de belastingdienst niet van te voren ingelicht). Overigens moet je volgens mij, als je een spaarhypotheek hebt, wel belasting betalen over een deel van de winst op je huis.
 
maar de Australische belasting dienst, wil die niet nog wat graantjes meepikken van de winst van verkochte huizen? Ik heb gehoord dat dat in het geval van verhuur wel zo is: dan betaal je eerst belasting in Nederland over het verdiende bedrag van het huis dat je in Nederland verhuurd en dan nog eens een keer in Australie. Daarom hebben wij besloten maar te gaan verkopen. Want van de verhuur zal je zeker niet rijk worden op deze manier.
 
[quote author=Amulya link=topic=852.msg9588#msg9588 date=1109115732]
maar de Australische belasting dienst, wil die niet nog wat graantjes meepikken van de winst van verkochte huizen? Ik heb gehoord dat dat in het geval van verhuur wel zo is: dan betaal je eerst belasting in Nederland over het verdiende bedrag van het huis dat je in Nederland verhuurd en dan nog eens een keer in Australie. Daarom hebben wij besloten maar te gaan verkopen. Want van de verhuur zal je zeker niet rijk worden op deze manier.
[/quote]
Als je ervoor kiest om in Australie belasting te betalen dan hoef je geen belasting te betalen in Nederland (ook niet over inkomen dat je in Nederland verkrijgt).
 
Maar als je inkomsten uit het buitenland hebt, of veel geld, in wat voor vorm dan ook, dan dien je dit wel te melden bij de Australische belasting aangifte. Zij werken dan uit of je extra moet betalen  :x  , of dat je geld terug krijgt van de Aus. belasting..... :)
Tweede huizen, of "investment properties" zijn hier erg normaal, en worden vaak gebruikt om een belasting voordeel te creeeren. M.a.w. voordat je verkoopt kan het erg verstandig zijn om een financial advisor met kennis van deze zaken in te schakelen!
 
Omdat wij bezig zijn met emigratie heb ik de bel.dienst gebeld i.v.m. verkoop van ons huis. je moet een mbiljet invulen over het jaar dat je er woont. Dus als je nu gaat moet je formulier hebben van 2005 en die invullen, als je dan 2006 een heel jaar er woont dan betaal je geen belasting meer in nederland.
Dit houd in dat je ook geen sociale  premies meer betaald aan de svb. ( sociale verzekerigsbank) deze kun je vrijwillig betalen zodat je verzekerd bent van je AOW dit is 19.15% van je brutosalaris en wanneer je partner niet werkt ongeveer 450, euro per jaar. :up: :up:
 
Bij verkoop van je huis is het inderdaad belastingvrij heb ik door de belastingdienst laten vertellen, alleen zeggen ze kom je met of binnen 5 jaar terug en koop je dan een huis in nederland dan is de overwaarde niet fiscaalaftrekbaar wanneer je al het geld van de overwaarde hebt opgemaakt :|
 
:) overwaarde bij verkoop woning is en blijft (voorlopig) nog bel. vrij
Of je dat op een aus rek. zet zullen ze allen maar blij mee zijn.(en jij ook)
Als je gaat emigreren  ontvang je een M bijjet (mettewoon vertrek) en reken je gewoon keurig af met de fiscus.
Spaarloon is bij emigratie opeisbaar en heb je ook lekker in de hand.
Nice for the barby.

T.a.v. pensioenen e.d. (a.o.w.) en doorverzekering hiervan is het belangrijk te weten wat je hebt opgebouwd (polissen) en belangrijk is wat je hiermee wilt doen (voor de toekomst) of stopzetten(afkopen) want je bouwt uiteraard ook in oz pensioen op)

Al je vragen hebben ook te maken met hoever je in de toekomst wilt of kunt kijken.

Blijf je forever of kom je ooit eens terug?(indekken)

Algemene antwoorden bestaan niet daar elke persoonlijke situatie anders is (kan zijn)

Als geboren australian zeg ik Go for it  maar regel je zaken vooraf.

better safe then sorry
 
Back
Top