belasting in australie invullen, wie kan me helpen?

marymary

XPdite Sponsor
Wij zitten nu bijna een jaar in Australie. Ik heb een paspoort en mijn partner is nog op een whv hier. We zijn nu bezig om een spouse visum aan te vragen. Ik moet mijn belasting hier gaan invullen, ik heb er niet veel kaas van gegeten. Weet iemand aan wie ik dat kan uit besteden of is er iemand op het forum die hier al woont en het voor me wil doen? Natuurlijk betaal ik er voor.

hartelijk dank Mary

Hiya Mary

Als het straight forward is dan kun je het zelf online doen http://www.ato.gov.au/individuals/pathway.asp?pc=001/002/014 (wijst zichzelf heel behoorlijk) misschien heb je hier ook nog wat aan: http://money.ninemsn.com.au/article.aspx?id=273623.

Als het allemaal wat complexer is (extra huizen, eigen business, etc.) dan is het wellicht een goed idee om een (geregistreerde) Tax Agent in de arm te nemen. Kost wel wat meer maar dat kan je volgend jaar weer terug claimen. 

Wij hebben het een aantal jaren via een tax agent in een van de Shopping Centres gedaan, toen zelf een paar keer online (ging prima), nu gaat het via onze accountant.

Heel veel succes in ieder geval!
Groetjes
Syl
(p.s. je krijgt vast nog veel meer tips!! :smile:)

oke bedankt, het is bij ons inderdaad wat complexer, daarom wil ik het niet zelf doen. Zal eens uitkijken naar een tax agent, of ddie hier in het shoppingcentre zitten, vraag ik me af. Op zich kun je hier veel vinden in een shoppingcentre, dus wie weet.

Ikzelf heb telkens ITP (income tax professionals) gebruikt, ook tijdens mijn backpacken.
Ondertussen is het gemaklijker geworden, dus doe ik het zelf online.

ITP zit echt overal, kost je een vast bedrag, maar dat kun je volgend jaar (als je dan nog in Oz bent) weer claimen.
Suc6!
Ineke

HR Block is er ook een. Overigens gaan ook wij het zelf doen (online). Lijkt niet erg moeilijk inderdaad ;-)

ik ben er maar aan begonnen, op zich gaat het wel, er komen nog wel een paar errors uit, maar dat komt vast wel goed. begrijp ik het goed dat je hier geen reiskosten kan declareren van je huis naar je werk als je dit met je prive auto doet?

groet Mary

Hoi,

ben ook bezig met mijn belastingbrief. Ivm reiskosten. Heb dat even gevraagd op mijn werk. Zeiden ze daar dat je dit normaal gezien niet kan inbrengen maar er zijn uitzonderingen. 1 daarvan is dat je je eigen tools mee naar huis moet brengen iedere dag omdat er geen lockers zijn om alles te bergen. Dus in mijn geval kan ik reiskosten inbrengen.  :smile:

groeten, Nico***

mary, ik weet de details niet maar het staat me bij dat het zo is dat je wel reiskosten mag aftrekken als je vaker dan 1x per dag naar je werk moet. In jou geval dus misschien wel......

Ik meen me te herinneren dat je indien het dagelijks woon-werk verkeer is je het niet kan declareren. Zoiets staat in de help functie tijdens het invullen van de belasting.

Mijn belasting is inmiddels ingevuld en inderdaad geen reiskosten vergoeding, voor de rest viel het erg mee. Nu het zakie in Nederland nog afronden. Heb in februari mijn adres doorgegeven en nu nog geen m biljet ontvangen. Heb net gebelt[er was iets fout gegaan] en ze gaan het opsturen, maar wel naar mijn postadres in Nederland, hier naar toe opsturen kan niet, zolang je een adres in Nederland hebt voor je post, sturen ze het daar heen. Dat van mijn vriend sturen ze wel hierheen, want die heeft geen post adres opgegeven. Toen ik vroeg of het niet een idee was om dan die van mij in dezelfde envelop te doen en het ook hierheen te sturen, antwoorde  de meneer met zo werkt het niet. Misschien ben ik iets te practisch ingesteld :-(
Toen ik aan hem vroeg hoe het precies werkt, want je kan kiezen heb ik begrepen, maar hun belastingjaar loopt anders dan het belasting jaar van hier. Ik heb nu vanaf emigratie 10/06 in Australie opgegeven en alles daarvoor geef ik op in Nederland, zou dat goed zijn? Zijn antwoord was alleen, ehhh das wel lastig ja en lulde erover heen. Daar heb je echt wat aan. 1 Ding kan ik je wel vertellen bij de belasting in Nederland kan iedereen werken.
Hij gaf ook nog de mededeling dat het verwerken ongeveer 2 maanden duurt en jaaaaa dat is alleen nog maar de verwerking zei hij, dus dat duurt het daarna nog even. Moet zeggen dat de klantvriendelijkheid en service weer ver te zoeken is in Nederland. Daar loop ik toch wel veel tegenaan.

mary

Mary, wij hebben het M biljet in juni 2006 ingevuld en opgestuurd en nu in 2007 hebben we nog steeds niet gehoord.  Lange verwerking he  :lol:

Groetjes Jolanda

Hoi Jolanda
dus dat is al meer dan een jaar, wel erg lang he? hebben jullie het gedaan zoals ik zei? wat heb je waar opgegeven?

groet mary

Hoi Mary, wij zijn in november 2005 gegaan. Maar door alle opgespaarde snipperdagen zijn we tot eind december in NL in dienst geweest en hebben we pas vanaf 1 jan alles laten stoppen. Zodoende was alles voor ons voor het hele jaar. In Australie hebben we  voor een half jaar aangifte gedaan.

Groetjes Jolanda.

Ik heb mijn M-biljet in 2005 op de bus gedaan en nog steeds niets gehoord..... Oh well......

KC

Ook ik ben (nog steeds) bezig met het biljet.
Het is echt waar zeg, makkelijker kunnen ze het echt NIET maken.
Tjonge wat een vragen krijg je voorgeschoteld zeg.
En dat terwijl ze alles al van je weten.

Wij zijn op 01-01-2006 in Oz aangekomen; de aangifte over 2005 gewoon electronisch gedaan, immers, het hele jaar 2005 nog in NL. Ons postadres in NL én in Oz per brief (eigenlijk: brieven) aan de buitenland-afdeling van de belastingdienst doorgegeven, maar tot op vandaag nog h-e-l-e-m-a-a-l  niets van ze gehoord. Dus ook de definitieve aanslag over 2005 nog nooit ontvangen, laat staan iets gehoord over 2006.
(Omdat wij een pensioen-uitkering krijgen, opgebouwd in een overheidsbaan, zijn wij (helaas) belastingplichtig in NL.)

Zilver

Nog even terugkomend op je belasting invullen voor hier in Oz. Ik kon ook woon-werk verkeer niet declareren. Wel heb ik kunnen declareren dat ik voor mijn werk zo nu en dan met de auto op stap moet. Verder heb ik alle parkeergelden kunnen declareren en het feit dat ik ook thuis werk. X Marielle

Back