belasting nummer aanvragen in Nederland

marymary

XPdite Sponsor
Is het mogelijk om in Nederland alvast een Australisch bealsting nummer aan te vragen?
Dit i.v.m geld op Australische rekening zetten. Als je geen tax nummer hebt, betaal je meer rente, heb ik me laten vertellen.
Ik heb een Australisch paspoort.........

Als je van plan bent om naar Australie te komen, dan is dat eigenlijk niet nodig. Zodra je hier bent kun je de 'teveel' betaalde rente laten terug storten. Dat hebben we bij onze bank tenminste wel kunnen doen. Ruim een jaar geleden tijdens vakantie hebben we in Perth een rekening geopend. Gedurende het jaar af en toe wat geld overgemaakt. Op de rente daarover betaal je dan 'non-resident tax (10%).

Toen we het land in kwamen hadden we nog geen TFN (tax file number) en betaalden we dus vanaf dat moment het hoogste belasting tarief. Enkele weken later hadden we wel een TFN, en met dat briefje bij ons zijn we nar de bank gegaan, en hebben ze de ingehouden rente teruggestort.

Perthpete

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal... Je opent een rekening bij een Australische bank en stort daar geld op en over het geld dat je op die rekening hebt staan betaal je (forse) rente aan de bank omdat je geen Sofi nummer hebt in Australie? Wat is dan het nut om al in eerste instantie een bankrekening in Australie te openen? Je kan daar toch ook gewoon geld van je Nederlandse rekening opnemen?

Je betaalt geen rente maar er wordt een soort bronbelasting ingehouden. Iets al het anoniementarief in Nederland. Maar je hebt wel gelijk dat je dan beter je geld gewoon op een Nederlandse rekening kunt laten staan. Hier kennen ze dat niet.

Fletch, 4np,

Het heeft zeker wel zin om een rekening in Australie te openen als je nog in NL woont. De rente op een gewone spaarrekening is hier zo,n 5%. In NL is dat een stuk lager (misschien 2,8%?). Over de ontvangen rente wordt vervolgens 10% non-resident tax geheven. Dus stel dat je 1000 dollar hier hebt staan dan ontvang je 50 dollar rente. Over die rente wordt 10% belasting geheven, dus 5 dollar wordt ingehouden. Netto ontvang je dus 45 dollar rente. Dat is dus netto 4,5%. Nog altijd een stukkie meer dan in NL!

Wanneer je eenmaal hier (AU) woont dan wordt je dus resident, en betaal je geen non-resident tax meer. De bank moet dan echter wel over je ontvangen rente belasting inhouden. Heb je nog geen TFN (en het kost een paar weekjes om dat te krijgen) dan moeten ze het belastingtarief inhouden van de hoogste belasting schaal (NB: op dit moment is dat 45%). Echter, als je dan enkele weken later wel je TFN nummer hebt, ga je weer naar de bank en laat ze dat zien. Dan krijg je die betaalde belasting (die je betaald hebt vanaf aankomst in Australie) weer helemaal terug.

Zo duidelijker?

Perthpete.

bedankt. het is me duidelijk. Ik weet echter nog steeds niet of ik vanuit nederland met mijn Australische paspoort een belasting nummer kan aanvragen.
Kun je vanuit hier een spaarrekening daar openen dan? Ik dacht dat je alleen een gewonen rekening kan openen.

Ahaa oke, nu is het me duidelijk. Bedankt voor de uitleg  :up: Die rente percentages schelen trouwens wel flink met hier zeg!

Eerlijk gezegd lijkt het mij een stuk beter om hier in Nederland al van alles te regelen, dat spaart weer een hoop regelwerk daar. Ik wil ook eerst een bankrekening in Australië openen en hier in Nederland een TFN aanvragen want of het nu nodig is of niet, het later weer terugvragen via de belasting is ook weer een klus en regelwerk erbij. En jawel, ik heb een link gevonden waarbij je online een TFN aan kan vragen:

http://www.ato.gov.au/individuals/content.asp?doc=/content/38760.htm

Er staat bij: Temporary visitors or permanent migrants requiring a Tax File Number. Wij dus!
Apply for a Tax file Number of Download a PDF version of the application form. Het lijkt mij duidelijk. Mijn paspoort wordt op dit moment naar Berlijn gestuurt (per UPS) maar zodra dit paspoort terug is ga ik dit doen.

Groetjes van Koen  :-D

hoi Koen ja dat dacht ik dus ook, waarom niet gelijk vanuit hier een TFN aanvragen? Lijkt mij een stuk makkelijker dan weer geld te moeten terug halen. Kreeg van niemand antwoord ogf dat kan. Heb ook een link om online het nummer aan te vragen, het lukte ons alleen niet om het daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
Als het jou gelukt is online, wil je me het dan laten weten?

groeten Mary

handig! :) Je moet alleen wel ergens een post adres in Oz hebben:

Applying for a TFN should take about 20 minutes. You will be asked to enter details including your passport or travel document number, a postal address in Australia where your TFN can be sent, your legal name and other names you use or have used and contact details for yourself or your preferred contact person.

net weer gebrobeert, maar kom niet verder. Mijn gegevens kloppen niet met die van dima, geeft hij aan. Zou ik het op een nadere manier moeten aanvragen, omdat ik een Australisch paspoort heb.

Hawk,

Terugvragen van de belasting over de rente die je betaald voor je een TFN nummer hebt doe je niet bij de fiscus, maar gewoon bij de bank. Je betaalt ook pas de 'hoogste tarief' rente vanaf het moment dat je ingezetene in Australie bent (dus vanaf dat je binnengekomen bent). De betaalde belasting (of eigenlijk inhouding) wordt door de bank gedaan, en zij kunnen die dan ook weer terugbetalen.

Zolang je nog niet in AUstralie woont betaal je gewoon de non-resident tax (10% zoals gezegd). Die krijg je sowieso niet terug....

Perthpete

@Koen:

Had jij in het verleden niet een WHV gedaan?
If yes, dan heb je waarschijnlijk al een TFN en die krijg je maar 1 keer.

:|

Hoi Perthpete

Ik had begrepen dat wanneer al vanaf hier belasting betaald, over het geld wat je in Australie heb staan. Maar dat is dus pas vanaf het moment je daar bent. Nee oke dan hoef ik geen belasting nummer aan te vragen.

mary

Marymary,

Het TFN heeft inderdaad geen zin om eerder aan te vragen dan wanneer je hier bent. Let alleen wel op, in de tijd dat je nog in NL woont, EN geld op een Australische rekening hebt staan, wordt er van de ontvangen rente door de AU bank 10% ingehouden als non-resident tax. Daarnaast moet je formeel natuurlijk je geld in Australie wel aangeven bij je belastingaanslag in NL (als je een belastingaangifte doet).

Het hogere tarief op je geld in Australie gaat in vanaf het moment dat je hier bent. EN die kun je dus terugclaimen zodra je een TFN nummer hebt.

Perthpete

Back