Belasting terugvorderen als buiten EU woonachtige?

4np

Member
Hoi,

Ik was een beetje aan het surfen en kwam de volgende post tegen:
Als je van plan bent om minimaal 6 maanden buiten de EU te verblijven als non-EU lid (je moet wel uitgeschreven zijn uit de EU) dan kun je over alle spullen die je met je meeneemt vanuit Nederland 19% BTW terugvorderen.

Dus, zit er voor jou een werkvakantie in de planning, check dan voor vertrek deze website:

www.vatfree.nl

Ik hoop dat het jou ook een hoop geld uitspaart!

Groetjes aan al mijn medereizigers.

Heeft iemand dit al uitgeprobeerd? :)

Volgens mij hoef je niet eens uitgeschreven te zijn.... Alle goederen die je vanuit de EU naar buiten de EU uitvoert, waar BTW op betaald is kun je naar rato van de nieuwwaarde/uitvoer waarde BTW op terug krijgen. 't Probleem is dat je er wel een BTW factuur voor moet hebben.... En van de meeste dingen die je meeneemt heb je die natuurlijk niet meer  :cry: .

Twee jaar terug heb ik in NL een TomTom gekocht (gewoon in een Dixon winkel in Zutphen of all places). De factuur heb ik in Wenen (daar stapten we op een internationale vlucht naar buiten de EU) bij de douane laten afstempelen voor uitvoer en Dixon heeft me keurig de 19% BTW op mijn NL bankrekening gestort na inzending van de afgestempelde factuur.

Niemand heeft mij gevraagd of ik "uitgeschreven" was - ben ik uiteraard wel  :smile: want ik woon al bijna 8 jaar in Oz.

Toen wij onze spullen gingen inklaren bij de douane vroegen ze of we spullen hadden die nieuwer waren dan een jaar, je zou daar GST over moeten betalen.

Dus stel je gaat met die Vatfree factuur naar de douane heb je dan niet de kans dat ze je eerst GST laten betalen en dat je dus eigenlijk op niks uitkomt?

Oeps..denk dat ik het even verkeerd las, de douane moet nl al in NL :wink:

Oeps..denk dat ik het even verkeerd las, de douane moet nl al in NL

Ja inderdaad. Je moet bij uitvoer uit de EU de factuur laten afstempelen als bewijs dat de goederen zijn uitgevoerd. Op basis daarvan kun je de BTW terugkrijgen..

Bij invoer in Australie zul je in beginsel 10% GST moeten betalen over de invoerwaarde (factuurprijs + transportkosten + verzekering = de zogenaamde CIF waarde). Als je terugkomt van een trip "overseas" zijn er echter bepaalde vrijstellingen: voor tabak en alcohol, maar ook voor algemene gebruiksartikelen en die laatste is $ 400 per persoon.

nog een tip
als je iets in europa bestelt en direct naar australie laat sturen dan hoeft met je geen btw in rekening te brengen.
GST is geen probleem, zolang de bestelling per post aankomt en minder dan AUD1000 bedraagt, brengt men je niets in rekening.

ware het niet voor de hoge verzendkosten voor zware spullen, had ik al veel meer besteld. Wat ik tot nu toe wel besteld heb is prima verlopen op bovenstaande manier.

succes

Back