Belasting tijdens backpacken

Gwen

XPdite Sponsor
Hoi Iedereen,

Ik zat me af te vragen: Hoe zit het met inkomsten belasting in Nederland als je aan het backpacken bent?!
Zat even naar mijn financien te kijken en dacht: Als ik in Aus ben, heb ik iig nog zorgtoeslag die ik binnen krijg. Maar die zorgtoeslag wordt gebaseerd op je inkomen. Wordt hetgeen dat je in australie tijdens backpacken verdient ook meegeteld in het verzamelinkomen van dat jaar? En moet je dan bij elke werkgever waar je tijdens het backbacken werkt iets bewaren van een soort loonstrook ofzo?

Hopelijk hebben jullie antwoord :)

Hoi Iedereen,

Ik zat me af te vragen: Hoe zit het met inkomsten belasting in Nederland als je aan het backpacken bent?!
Zat even naar mijn financien te kijken en dacht: Als ik in Aus ben, heb ik iig nog zorgtoeslag die ik binnen krijg. Maar die zorgtoeslag wordt gebaseerd op je inkomen. Wordt hetgeen dat je in australie tijdens backpacken verdient ook meegeteld in het verzamelinkomen van dat jaar? En moet je dan bij elke werkgever waar je tijdens het backbacken werkt iets bewaren van een soort loonstrook ofzo?

Hopelijk hebben jullie antwoord :)
Hangt er vanaf. Ga je ingeschreven blijven in Nederland? Dan geldt waarschijnlijk:

bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/w...ndse_inkomsten_in_welk_land_belasting_betalen

Als u in Nederland woont, dan moet u in uw belastingaangifte uw gehele wereldinkomen aangeven. Tot uw wereldinkomen behoren ook uw niet-Nederlandse inkomsten (bijvoorbeeld arbeidsinkomen of vermogen in het buitenland).

Kiezen voor binnenlandse belastingplicht

Woont u buiten Nederland, maar hebt u inkomsten in of vanuit Nederland? Of hebt u niet het hele jaar in Nederland gewoond? Dan kunt u ervoor kiezen om behandeld te worden alsof u het hele jaar binnenlands belastingplichtige bent. Als u gebruikmaakt van dit keuzerecht, geeft u in Nederland ook uw wereldinkomen aan.
Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting

Dat u uw niet-Nederlandse inkomen in Nederland moet aangeven, betekent niet dat u daarover altijd in Nederland inkomstenbelasting moet betalen. Als het recht om belasting te heffen op grond van (inter)nationale regelingen is toegewezen aan een ander land dan Nederland, bent u over die inkomsten in Nederland geen inkomstenbelasting verschuldigd. Om te voorkomen dat u in meerdere landen inkomstenbelasting betaalt, krijgt u in Nederland een aftrek op de verschuldigde inkomstenbelasting. Dit heetAftrek voorkoming dubbele belasting.

Thanks Zwerver!! Heel duidelijk!
Dan wordt het gewoon even (hoog) inschatten wat ik ga verdienen, dat opgeven als inkomen waarop ik dan een bepaald bedrag zorgtoeslag krijg. Maar heb geen zin om aan het eind van het jaar terug te moeten betalen omdat ik het inkomen te laag heb opgegeven.

Ben je nog steeds niet geemigreerd?
Hahaha Uhm.. Nee dus :rolleyes:

Betaal je nog steeds zorgverzekering in NL?
Doe je dat wel, is de toeslag waarschijnlijk terecht, zo nee, moet je waarschijnlijk alles terug betalen!

Ga je nog emigreren?

Als je toch je huis opzegt dan kun je je idd beter uitschrijven. Hoef je ook geen zorgpremie te betalen... Scheelt toch weer rond de 100 euro per maand. En dat keer 12 heb je dus 1200 extra voor de reis ;)

Als je toch je huis opzegt dan kun je je idd beter uitschrijven. Hoef je ook geen zorgpremie te betalen... Scheelt toch weer rond de 100 euro per maand. En dat keer 12 heb je dus 1200 extra voor de reis ;)

Je uitschrijven uit Nederland voor een half jaartje backpacken?? Lijkt me beetje veel.. En weet ook niet of dat mogelijk is als ik nog wel gewoon bij mijn werk 'werkzaam' ben, maar op onbetaald verlof.

Ik was van plan om gewoon in Nederland mijn zorgverzekering en reisverzekering aan te houden..

Je uitschrijven uit Nederland voor een half jaartje backpacken?? Lijkt me beetje veel.. En weet ook niet of dat mogelijk is als ik nog wel gewoon bij mijn werk 'werkzaam' ben, maar op onbetaald verlof.

Ik was van plan om gewoon in Nederland mijn zorgverzekering en reisverzekering aan te houden..

Dat is waar, Met reisverzekering moet je wel opletten dat ie geldig blijft als je een half jaar weg gaat. Meesten hebben een limiet van enkele maanden... Als dan blijkt dat je langer weg gaat of van plan bent weg te gaan dan keren ze alsnog niets uit mocht dat nodig zijn.

Dat is waar, Met reisverzekering moet je wel opletten dat ie geldig blijft als je een half jaar weg gaat. Meesten hebben een limiet van enkele maanden... Als dan blijkt dat je langer weg gaat of van plan bent weg te gaan dan keren ze alsnog niets uit mocht dat nodig zijn.

Dat klopt ja! Had ik me al goed over laten informeren toen ik voor stage weg ging. Heb nu wel ergens anders reis verzekering, dus ga daar denk ik gewoon even x langs voor gesprekje om te kijken wat ze allemaal hebben.

Ik heb toen ervoor gekozen om mezelf helemaal uit te schrijven bij de gemeente en daardoor ook onder de ziektekostenverzekering uit te komen, al was het maar voor een jaar. Wat ik me achteraf pas bedacht heb, is dat je dan eigenlijk geen recht hebt op Medicare, omdat dit gaat via het zogenaamde Reciprocal Health Care Agreements systeem.

Daarnaast hebben wij nogal wat moeite gehad om het aan te tonen achteraf. Mijn tip: niet doen, ook al kost het wat meer geld.

Back