Belastingvrij winkelen in Nederland.

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Hoi, ik las net op de website van WereldExpat over een nieuwe mogelijkheid voor tax-free winkelen. Hier is er meer over te lezen:

http://www.wereldexpat.nl/nl/terugnaarNL/vakantie/terugvakantie_VATfree_vanessa

Misschien handig voor sommigen :)
 
Het onderzoek is hier op het forum al eens eerder langs gekomen.
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=8499.msg112526#msg112526
Toen waren de reacties nou niet echt positief te noemen :oops:

Ik moet zeggen dat het er wel goed uit ziet, het lijkt me wel iets om de komende maanden eens dieper in te duiken.

Bart
 
Hm, die reacties zeggen helemaal niets over belastingvrij winkelen, behalve van SV, en die heeft het over vertrek uit Nederland, terwijl het ook om bezoeken gaat. Ach, voor mij is 't zoiets dat ik, om al het gedoe, maar laat, dus wellicht heeft het voor mensen als ik zin ;-)
 
Voor alles wat je in een EU land koopt en direct mee neemt naar een niet EU land kun je de BTW/VAT terug krijgen. Niet ieder bedrijf is daar op ingesteld, aar een hoop wel.
Zo heb ik in 2005 (toen het nog wat uitmaakte in prijs...) een TomTom gekocht bij Dixon in Deventer. Vervolgens heb ik de bon voor "uitvoer uit de EU zone" laten afstempelen op het vliegveld in Wenen (waar we de EU verlieten).
Omdat het ding minder dan $ 800 was (2 x $400 vrijstelling per persoon) konden we heb zonder GST enz. te betalen in Australie invoeren.
Indertijd was ik daardoor zo'n $ 400 voordeliger uit. De bon heb ik naar Dixon Hoofdkantoor (in Breda meen ik) opgestuurd en ik kreeg de BTW terug op mijn NL bankrekening.

Je moet bij de aankoop in de winkel informeren of het bedrijf meewerkt en je moet een bankrekening in Nederland hebben. Voor kleine bedragen is het niet de moeite maar het kan best schelen...
 
Hoi Henk,

Wat ik begrijp van VATfree.nl is dat er via hen de mogelijkheid is om ook kleine bedragen terug te krijgen, als ze sámen 50 Euro of meer waard zijn. Nou ja goed, dat valt allemaal te lezen op de link van hierboven. Het grootste nadeel vind ik echter dat je bij de douane de goederen moet laten zien, en dat het dus in je handbagage moet zitten.

Maar ik lees ook net dat je de BTW van op het internet gekochte dingen kan terugkrijgen. Stel dus dat ik een paar N'landse boeken koop die samen meer dan 50 Euro waard zijn, dan kan 15% teruggave (19 minus 4 voor VATfree.nl) toch de moeite waard zijn.

Afijn, ik zal eerst 's kijken of ik me überhaupt ga herinneren om er aan te denken! :-D
 
Het hangt een beetje van het bedrijf af - en of ze mee willen werken of niet -. Maar als je als Australisch ingezetene iets via internet in de EU besteld hoor je in principe geen BTW/VAT/MWS te betalen. We bestellen nog wel eens wat bij BolCom en betalen daar geen BTW over. (Wel forse verzendkosten overigens...)

Indertijd zat de TomTom in de koffer en heb ik alleen de bon laten zien op de luchthaven in Wenen.....  Dus je hoeft het kennelijk niet in je handbagage te hebben. Maar ik kan natuurlijk ook mazzel gehad hebben
 
[quote author=-+henk+- link=topic=8827.msg117571#msg117571 date=1210330454]
Het hangt een beetje van het bedrijf af - en of ze mee willen werken of niet -. Maar als je als Australisch ingezetene iets via internet in de EU besteld hoor je in principe geen BTW/VAT/MWS te betalen. We bestellen nog wel eens wat bij BolCom en betalen daar geen BTW over. (Wel forse verzendkosten overigens...)

Indertijd zat de TomTom in de koffer en heb ik alleen de bon laten zien op de luchthaven in Wenen.....  Dus je hoeft het kennelijk niet in je handbagage te hebben. Maar ik kan natuurlijk ook mazzel gehad hebben
[/quote]

Volgens mij zijn de verzendkosten bij Bol maximaal €19,80 mijn zoon heeft laatst iets van12 boeken besteld en betaalde inderdaad niet meer dan dat.

Mariette
 
[quote author=Eerainuh link=topic=8827.msg117491#msg117491 date=1210205660]

Maar ik lees ook net dat je de BTW van op het internet gekochte dingen kan terugkrijgen. Stel dus dat ik een paar N'landse boeken koop die samen meer dan 50 Euro waard zijn, dan kan 15% teruggave (19 minus 4 voor VATfree.nl) toch de moeite waard zijn.

[/quote]

Heb ze gisteren gebeld en bleek dus dat je bestellingen via internet dus niet de BTW terug kan claimen.
Verder moet je de goederen nog steeds op schiphol laten zien, dus is er in feite niet zo veel veranderd met vorige situatie. Enige voordeel is dat je ze via internet kunt laten registreren en je daar dus niet zoveel tijd aan krijt bent.

Mariette
 
[quote author=kallie link=topic=8827.msg127556#msg127556 date=1225175306]
Heb ze gisteren gebeld en bleek dus dat je bestellingen via internet dus niet de BTW terug kan claimen.
[/quote]

Hè chips, ha'k net een auto willen bestellen!
 
Nou denk toch wel dat je die toch al liever in Australie koopt scheelt toch aanzienlijk. Dan mogen ze die BTW ook wel houden in NL.  :wink:
 
[quote author=kallie link=topic=8827.msg127621#msg127621 date=1225263669]
Nou denk toch wel dat je die toch al liever in Australie koopt scheelt toch aanzienlijk. Dan mogen ze die BTW ook wel houden in NL.  :wink:
[/quote]

Ee joh, nie zo bijdehand ja!?! :p :-D
 
Ben net terug uit NL en moet eerlijk bekennen dat we het hier toch zo slecht nog niet hebben.  :wink:
 
Back
Top