Belgian girl moving to Australia

sgt.purple

New Member
Hallo,

Ik ben 29 jaar. Heb een Australisch vriendje in Brisbane en ik ga hem binnen enkele
weken terug bezoeken.  Bedoeling is om uiteindelijk te immigeren naar Australië.
Nu weet ik niet zeker of ik het best eerst probeer met een WHV of meteen de procedure
inzet voor de immigratie.  Heeft iemand een idee wat ik het beste zou doen (ook gezien mijn leeftijd)?
Bedankt!
Groetjes!

Hallo,

Ik begrijp dat je binnen enkele weken al naar je vriendje toe wil.
Misschien kun je dan het beste eerst een WHV aanvragen in NL nog. Dan heb je dit voor je in Australië aankomt.
Je kunt dan een jaar lang werken en leven daar. Ondertussen kun je in Aus dan bekijken wat je voor volgend visa wilt aanvragen. Als je dit namelijk aanvraagt terwijl je in Australië bent, dan krijg je voor de overbruggingstijd een visa zodat je dus niet meer terug moet naar nederland.
Een WHV is ook niet zo duur (180 dollar) en dus heel snel geregeld, je kunt het via internet aanvragen en dan heb je het binnen een paar dagen.
Nou ja, hoop dat je wat met mijn info kunt.

Groetjes Bregje

mijn ticket is al geboekt, ik vertrek binnen 4 weken.
Ik heb nog een job in België en die kan ik voorlopig nog niet opzeggen.
Mijn plan was: eerst in maart voor 2 weekjes teruggaan naar Brisbane,
daar gaan kijken achter huizen en jobs - dan terugkeren naar België -
mijn WHV aanvragen en mijn job opzeggen in België - terugkomen naar Australië
met een WHV en daar zou ik graag werk willen maken van een job, een huis, en dergelijke.
Is het makkelijker om een immigratie procedure op te starten terwijl je
met je WHV in Australië zit?  Moet je dan effectief niet eerst terug naar België om
de rest te regelen?  Ik heb geen huis in België, geen kinderen, ...

Het is allemaal nog wat nieuw voor mij  :?

Hoi sgt.purple,

Welkom op het forum!  :up:

Ik vertrek in mei op een WHV naar Australie om bij mijn vriend te zijn. Volgens mijn maakt het niet zoveel uit waar je je volgende visum aanvraagt, let echter goed hier op: indien je een partner visum in Australie aanvraagt moet je kunnen aantonen dat jullie TEN MINSTE 12 volle maanden samen hebben gewoont (en ze willen er een hele waslijst aan bewijs voor). Woont je vriend in Australie en jij hier tegen de tijd dat je op je WHV heen gaat, kun je het volgende doen:

- na 1 jaar terug komen en vanuit hier een visum aanvragen (Spouse Temporary Visa (Subclass 309) of Prospective Marriage Visa (Subclass 300)
- voor het einddatum van je visum trouwen en in Oz een Spouse temporary visa (subclass 820) aanvragen - in dit geval kost het visum wel heel erg duur, zo'n slordige 2060 dollar!!!
- je WHV laten verlengen met 1 jaar (3 maanden fruit plukken of iets dergelijk vereist) en na nog een maand of zo een Spouse temporary visa (subclass 820) aanvragen (in dit geval hoef je niet te trowen want jullie wonen dan langer dan 12 maanden bij elkaar)

Natuurlijk zou je vriend ook een tijdje hier kunnen komen wonen en dan kunnen jullie samen naar Australia gaan, ik weet echter niet of dit echt een optie is (ik bedoel, als hij maar een maand bij je blijft zegt de imiigratiedienst misschien dat hij gewoon op bezoek is geweest en dit geen echt samenwonen is geweest  :? ) Misschien dat iemand anders hier iets meer over weet?

Hier kun je alles lezen over de verschillende partner visa opties:
http://www.immi.gov.au/migrants/family/family-visas-partner.htm

Ook kun je booklet 1 (Partner migration) downloaden hier: http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf

Als je vragen hebt, stel ze maar... daar zijn we hier voor... om elkaar te helpen. Je kunt ook altijd een PM sturen, ook geen problem.

Succes!

Groetjes,
Dana

P.S. Eigenlijk hoort dit nu (na al mijn uitleg) volgens mij eerder in de Spouse / Family Visa section maar hopelijk dat de moderators een oogje dichtknijpen  :evil:

Hoi sgt.pepper en CJ,

CJ, helaas is voor aanvragen in Australie de samenwonen eis echt heel streng... Als je je visum in Australie aanvraag en je minder dan een jaar samen hebt gewoont - dan is de kans dat je een de facto spouse visum krijgt nihil. Dit was mijn plan ook, oorsprongelijk, op mijn WHV heen gaan, met mijn vriend samenwonen en dan een week voor het aflopen van het WHV een de facto spouse visum aanvragen en pas later een keer op ons gemak trouwen. Na al de info goed te hebben doorlezen en de ervaringen van andere mensen weet ik het 100% zeker dat dit niet kan. (Zie ook het verhaal van liz-lizzy http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=8028.0)

Zoals ik de post van sgt.purple lees, wil ze het liefst een partner visum in Australie aanvragen, daar is ook het grootste deel van mijn uitleg op gebaseerd. In dit geval is de 12 maanden eis echt zeer streng (zie paginas 8, 17 en 32 van het booklet) en kost het visum 2060 AUD - omdat ze oop een WHV het land is binnengegaan (http://www.immi.gov.au/allforms/990i/partner.htm).

Indien je terug komt naar Belgie en vanuit hier een procedure start - dan is het inderdaad een ander verhaal en hoef je niet per se 12 hele manden samen te hebben gewoond. In dit geval kost het visum inderdaad 850 AUD en is de rest zoals CJ het beschrijft... Je moet inderdaad zelf beoordelen welke optie de beste voor je is...

Succes en groetjes,
Dana  :smile:

Hoi hoi,

Nou, ik zit inderdaad ong. in dezelfde situatie, en ik ben er ook redelijk van overtuigd dat je áltijd minimaal 12 maanden samen moet hebben gewoond. Of je het nu in België of in Australië aanvraagd.
Het kan ook dat het je zonder samen wonen lukt, dit is bij vrienden van mij, een uit engeland en een uit australië zo. Zij hebben met een heel boekwerk aan moeten tonen dat ze wel echt een vaste relatie hadden langer dan 1 jaar, en daarmee is het ook goegekomen.
Máár 12 maanden samenwonen is natuurlijk een stuk gemakkelijker en makkelijker aan te tonen.
Als je graag bij elkaar wil blijven dan kun je het het beste in Australië aanvragen, dan kun je daar blijven tot jet het visum hebt. Je krijgt dan dus een visum om de tijd te overbruggen tot de beslissing over je aanvraag is genomen.

Succes ermee!
Groetjes Bregje

Dank je wel voor al jullie antwoorden en tips.
Ik ga het allemaal eens rustig bekijken de komende dagen!
thx a lot!  :smile:

Back