Hoi sgt.purple,
Welkom op het forum!
Ik vertrek in mei op een WHV naar Australie om bij mijn vriend te zijn. Volgens mijn maakt het niet zoveel uit waar je je volgende visum aanvraagt, let echter goed hier op: indien je een partner visum
in Australie aanvraagt moet je kunnen aantonen dat jullie TEN MINSTE 12 volle maanden samen hebben gewoont (en ze willen er een hele waslijst aan bewijs voor). Woont je vriend in Australie en jij hier tegen de tijd dat je op je WHV heen gaat, kun je het volgende doen:
- na 1 jaar terug komen en vanuit hier een visum aanvragen (Spouse Temporary Visa (Subclass 309) of Prospective Marriage Visa (Subclass 300)
- voor het einddatum van je visum trouwen en in Oz een Spouse temporary visa (subclass 820) aanvragen - in dit geval kost het visum wel heel erg duur, zo'n slordige 2060 dollar!!!
- je WHV laten verlengen met 1 jaar (3 maanden fruit plukken of iets dergelijk vereist) en na nog een maand of zo een Spouse temporary visa (subclass 820) aanvragen (in dit geval hoef je niet te trowen want jullie wonen dan langer dan 12 maanden bij elkaar)
Natuurlijk zou je vriend ook een tijdje hier kunnen komen wonen en dan kunnen jullie samen naar Australia gaan, ik weet echter niet of dit echt een optie is (ik bedoel, als hij maar een maand bij je blijft zegt de imiigratiedienst misschien dat hij gewoon op bezoek is geweest en dit geen echt samenwonen is geweest :? ) Misschien dat iemand anders hier iets meer over weet?
Hier kun je alles lezen over de verschillende partner visa opties:
http://www.immi.gov.au/migrants/family/family-visas-partner.htm
Ook kun je booklet 1 (Partner migration) downloaden hier:
http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf
Als je vragen hebt, stel ze maar... daar zijn we hier voor... om elkaar te helpen. Je kunt ook altijd een PM sturen, ook geen problem.
Succes!
Groetjes,
Dana
P.S. Eigenlijk hoort dit nu (na al mijn uitleg) volgens mij eerder in de Spouse / Family Visa section maar hopelijk dat de moderators een oogje dichtknijpen :evil: