Belgische belastingen

sarabaes

XPdite Sponsor
Hi everyone...ik werk tot eind juli dit jaar dus in België en dan vertrekken we. NU vroeg ik me af hoe dat zit met de belastingen. Ik schrijf me uit bij de gemeente en zal ons formulier (dat door de gemeente gegeven wordt als je naart buitenland vertrekt) opsturen naar Canberra, zodat de Belgische ambassade weet waar we zitten.
Maar wat met mijn belastingsbrief? Gaan ze weten waar ze die naartoe moeten sturen, als we alles van 2005 moeten opsturen en dan betalen?  :-o Of moet ik voor vertrek iets laten weten ergens  :-o , ...??

Kweet het ni .... iemand een idee??

Thx!
Sara

Hoi Sara,

Hoe het precies met de Belgische Belastindienst zit, weet ik niet. Maar over het algemeen weet de Nederlandse Belastingdienst je wel te vinden. Als je het natuurlijk overal netjes meldt (uitschrijving gemeente etc.) Ik denk dat als de Belastingdienst denkt geld te kunnen verdienen, ze je zeeeeker wel weten te vinden..... :p

Succes!

Groetjes, Cath

Hihi  :-D als het om 'innen' gaat ... dan weten ze je vaak te vinden!

Ik heb eens naar de Vlaamse infolijn gebeld en ze gingen het uitzoeken ..... dus ik hou jullie op de hoogte!

Sara

In Nederland lever je een speciaal formulier in volgend jaar : het "voor geemigreerden formulier..........."(bij wijze vandan.....)

Even een belletje doen naar de buiteland sectie van het belastingkantoor helpt je vast verder.......
Vaak wel interessant om eea goed te regelen. Zo wordt in nederland geloof ik je arbeidskorting waar je recht op hebt nog wel verdeeld over het hele jaar............
En je moet overigens zelf kiezen of je nog belastingplichtig blijft in Nederland of niet (ivm eventuele Nederlandse bezittingen of inkomen......)

Zeker even uitzoeken zou ik denken.......

henriette

Voor de geïnteresseerde Belgen (en Nlanders!  :-D ):

Je moet dus de belastingsdienst van de gemeente waar je bent ingeschreven verwittigen én je nieuw adres in het buitenland opgeven, dan sturen ze je belastingsbrief door naar Oz .... damn, weten ze je toch te vinden ... :evil:

Gr,
Sara

jammer he :-o
ik vrees dat van het moment je je registreert bij de belgische ambassade en je een TFN hebt
je een dodelijke combi hebt om de balastingen nog te kunnen ontlopen
maaaaar je hebt maar een half jaar gewerkt dus dat zal wel meevallen

Laat ons hopen dat ze me ni teveel belasten voor de maanden januari t/m juli.... en och ja, wat ik ook werk in Oz, we krijgen een belastingsvoordeel omdat we in de outback wonen, dus das altijd positief  :-D

Sara

Ik was vorige week naar het kantoor van mijn locale belastingsdienst getrokken met de vraag hoe dat nu zit. Voor zover ik begrepen heb dien ik voor mijn vertrek een vervroegde aangifte te doen. Maar ik ga het toch nog eens uitzoeken, kwestie van zeker te zijn.

Misschien intussen een interessant link

http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/international/conventions/index.htm

Je moet dus de belastingsdienst van de gemeente waar je bent ingeschreven verwittigen én je nieuw adres in het buitenland opgeven, dan sturen ze je belastingsbrief door naar Oz .... damn, weten ze je toch te vinden ...

Zelfs al geef je je nieuwe adres niet door, ze weten je wel te vinden.

Belastingtips:

1. Vanwege een belastingverdrag, kun je (onder bepaalde omstandigheden) kiezen of je in Nederland of in Australie belasting betaalt.
Pas op! "Kiezen" betekent alleen dat je kunt kiezen wie profiteert van je belastingcenten. Als je in NL al belasting hebt betaald, krijg je credits in Australie. Maar als je in een land meer betaalt dan in het ander, ben je het kwijt.

2. Als je vermogen in NL achterlaat (bijvoorbeeld aandelen, een huis), dan moet je daar in Australie belasting over betalen. En de regels zijn heel anders dan in Nederland. Als je een vermogen achterlaat (ook al is het maar tijdelijk), zoek dit dan goed uit voor je immigreert. Want datum van immigratie is heel belangrijk en kan je zo 10%-20% van je vermogen schelen (dat je ofwel aan de belastingdienst ofwel aan belastingadviseurs kwijt bent). De hele hap liquideren en tijdelijk tegen rente vast zetten in NL tot je in Oz bent, kan in sommige gevallen een slimme strategie zijn, vooral als je geen tijd hebt om het allemaal precies uit te zoeken.
De details zijn wat ingewikkeld, maar een van de key words is "capital gains tax". Gezien de recente diepe dalen op de aandelenmarkten, is dit een moment waarop het veel uitmaakt.

Overigens heeft Australie een informatie uitwisselingsverdrag met de NL Belastingdienst. Maar dat zal alleen voor loonbelasting relevant zijn.

Goed nieuws: geld dat je in je pensioen hebt gedumpt, kan je waarschijnlijk cashen. (Zelf niet gedaan.)

Back