Wim, bedankt voor je antwoord.
Zoals ik het heb begrepen gaat het in Australië als volgt:
Swift Code: WPACAU2S (is altijd dezelfde) is de aanduiding dat het om de Westpac bank gaat in Australië
BSB code: De code die hoort bij het bankkantoor waar je rekening is geopend + een code voor het type rekening (voor de main account een 7 en de Max I-Direct spaarrekening een 0)
Account number: Net zoals in Nederland je rekening nummer. Ik denk dat ze wel een BSB code nodig hebben, je rekeningnummer bestaat immers uit slechts 6 cijfers. Ik kan me niet voorstellen dat de Westpac bank "slechts" 999999 of minder cliënt rekeningen heeft.
Maar goed, dat even terzijde. Ik heb de BSB code ingevuld in de omschrijving, ik hoop dat dat nu goed gaat.
Mary, ik heb nog even nagedacht over jouw vraag. Ik geloof dat je geen belasting betaalt over je overboeking. Wel over de rente, als je (nog) geen TFN hebt. Kosten, die brengen naar mijn weten alleen de banken in rekening.
Misschien krijg je een verkeerde (ongunstige) koers?
Wat dat betreft is het misschien zinvol om geen Euro's maar Australische Dollars over te maken vanaf je bankrekening in Nederland. Zelf kan ik dit aangeven in mijn buitenlandse overboeking. Ik heb dit vanmorgen uitgeprobeerd en ik maakte $ 1000,= over en er werden € 597,= of zoiets van mijn rekening gehaalt. Hopenlijk krijg ik nu ook hetzelfde bedrag in Australië binnen. Ja, niet precies hetzelfde natuurlijk, minus de vooraf vermelde kosten. Bij de fortis € 6,50 aan beide kanten en bij Westpac AU$8,=
Maar dat is tenminste minder dan € 30,=.
Misschien dat dat oplossing biedt, ik weet niet bij welke bank jij zit maar ik geloof dat alle banken hier op dit forum wel vertegenwoordigt zijn.
Edit: Ik krijg net een e-mail van Westpac over internationale betalingen. Zij zeggen het volgende:
I've checked with our international transfer team and they've confirmed that they do not use customer details such as names & address to match the transfer, just the BSB and account no. Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat je het BSB nummer vermeld op je overboeking.
En, als ze niet kijken naar je naam en adres zoals ze zeggen, dat je wel de goede nummers vermeld. Het zou zomaar kunnen dat je het per ongeluk stort op iemand anders zijn bankrekening
ops!: