berekening australische banken bij geld overmaken

marymary

XPdite Sponsor
ik maak via internet geld over naar Australie. Ik weet dat iedere storting 8 dollar kost. Zo te zien gaat er veel meer vanaf. Bij een storting van 1500 euro, gaat er zo'n 30 euro vanaf. Dat vind ik nog al wat. Op de bankrekening in Australie kan ik geen specificatie zien van wat ze eraf halen. Ik weet dat ik meer belasting betaal als ik daar nog niet woon. Gaat dat er gelijk af en hoeveel is dat?

Hi Marymary,

Ik heb helaas geen antwoord voor je. Wel heb ik eigenlijk een soortgelijke vraag die wellicht iemand op dit forum kan beantwoorden.
Toen ik bericht kreeg van de Westpac bank dat mijn accounts waren geopend ben ik gelijk naar de Fortis bank toegegaan om mijn Fortis spaarrekening af te sluiten en om geld op mijn Westpac rekening te storten.

Ging allemaal vrij goed totdat ik mijn geld minus € 30,=  :wall: terugkreeg op mijn fortis rekening. De oorzaak zou zijn dat ik een onjuist rekeningnummer had ingevult. Dat was niet waar en dat kon ik ook aantonen. Ik was er echter wel achter gekomen dat ik geen BSB code kon invullen. Misschien dus dat iemand ook mijn vragen kan beantwoorden, Bij voorkeur iemand die ook een rekening heeft bij de Fortis Bank:

1) Hoe maak ik geld over naar Australië?
1a)Waar vul ik, gebruik makend van Fortis Online banking de BSB code in?
En als dit niet lukt:
2) Hoe zit dat met Currencies Direct? (Dit is misschien ook wel een goede tip voor jouw Marymary)
3) Moet je bij Currencies Direct ook geld overmaken naar een buitenlandse rekening of werkt dat anders?

Ik zal wel even zoeken op deze site hoe de meeste mensen dit gedaan hebben maar wellicht kan iemand een paar concrete antwoorden op onze vragen geven.
Edit, na het zoeken: Het lijkt erop dat iedereen zegt dat overboeken naar je Australische rekening "makkelijk" is :blond:. Helaas dus nog geen antwoord gevonden op hoe je geld over kan maken.

Hoi Mary,
Ik heb helaas ook geen antwoord op jouw vraag.

Hoi Hawk,
Ik bankier bij Rabobank. Ik heb ook Westpacrekening geopend.
Ik vul mijn rekeningnummer in en de zogenaamde BIC cq Swiftcode. Deze heb je als het goed is bij je afschrift van Westpac gekregen en bestaal uit een aantal letters en 1 cijfer (bij mij althans) Als ik deze code invoer worden de volgende regels automatisch ingevuld en verschijnen er gegevens van Westpac en adres.

Succes beiden en O ja,

De Rabobank bij ons heeft een mooie computer staan die je als een wegwijspiet help, samen met een aardige bankmedewerkster.

groeten,

Wim

Wim, bedankt voor je antwoord.

Zoals ik het heb begrepen gaat het in Australië als volgt:

Swift Code: WPACAU2S (is altijd dezelfde) is de aanduiding dat het om de Westpac bank gaat in Australië
BSB code: De code die hoort bij het bankkantoor waar je rekening is geopend + een code voor het type rekening (voor de main account een 7 en de Max I-Direct spaarrekening een 0)
Account number: Net zoals in Nederland je rekening nummer. Ik denk dat ze wel een BSB code nodig hebben, je rekeningnummer bestaat immers uit slechts 6 cijfers. Ik kan me niet voorstellen dat de Westpac bank "slechts" 999999 of minder cliënt rekeningen heeft.

Maar goed, dat even terzijde. Ik heb de BSB code ingevuld in de omschrijving, ik hoop dat dat nu goed gaat.

Mary, ik heb nog even nagedacht over jouw vraag. Ik geloof dat je geen belasting betaalt over je overboeking. Wel over de rente, als je (nog) geen TFN hebt. Kosten, die brengen naar mijn weten alleen de banken in rekening.

Misschien krijg je een verkeerde (ongunstige) koers?
Wat dat betreft is het misschien zinvol om geen Euro's maar Australische Dollars over te maken vanaf je bankrekening in Nederland. Zelf kan ik dit aangeven in mijn buitenlandse overboeking. Ik heb dit vanmorgen uitgeprobeerd en ik maakte $ 1000,= over en er werden € 597,= of zoiets van mijn rekening gehaalt. Hopenlijk krijg ik nu ook hetzelfde bedrag in Australië binnen. Ja, niet precies hetzelfde natuurlijk, minus de vooraf vermelde kosten. Bij de fortis € 6,50 aan beide kanten en bij Westpac AU$8,=
Maar dat is tenminste minder dan € 30,=.

Misschien dat dat oplossing biedt, ik weet niet bij welke bank jij zit maar ik geloof dat alle banken hier op dit forum wel vertegenwoordigt zijn.

Edit: Ik krijg net een e-mail van Westpac over internationale betalingen. Zij zeggen het volgende: I've checked with our international transfer team and they've confirmed that they do not use customer details such as names & address to match the transfer, just the BSB and account no. Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat je het BSB nummer vermeld op je overboeking.
En, als ze niet kijken naar je naam en adres zoals ze zeggen, dat je wel de goede nummers vermeld. Het zou zomaar kunnen dat je het per ongeluk stort op iemand anders zijn bankrekening  :eek:ops!:

iki heb bij met overboeken ook het bsb nummer vermeld en dit ging in 1 keer goed. Volgens mij kun je inderdaad beter aangeven dat een bepaald bedrag in dollars overschrijft. Onderweg gaat er toch wel veel geld verloren, ik denk dat hetgeen ik vernam van een ander, dat de gemiddelde koers van de afglopen week wordt gebruikt wel klopt. Ik heb een keer dollars overgemaakt, kreeg daar  niet hetzelfde bedrag als hier werd afgeschreven. Ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd hoeveel dat was.

Sorry Hawk, even een kleine verbetering.
De swiftcode voor westpac-bank in Australie is niet altijd dezelfde!
De eerste 4 letters geven aan dat het om westpac gaat, dan de volgende 2 dat het om Australie gaat en de laatste cijfers zijn de specifieke branchcode(bv voor westpac sydney os westpac melbourne enz).

Ik geloof je meteen Wilbert.
Ik was zelf afgegaan op dat ze, toen ze voor mij een rekening openden, aangaven: "Westpac's Swift code: WPACAU2S". Maar het kan natuurlijk zijn dat ze meerdere codes hebben en ik was er kort geleden achter gekomen dat ze inderdaad ook Westpac banken hebben in Nieuw Zeeland. Dat is natuurlijk weer anders.

Back