Berlijn

vanrest

New Member
Hallo allemaal !

Begin november staat ons bezoek aan de ambassade in Berlijn gepland. De afspraak is gemaakt, maar we zijn nog steeds druk bezig om de papierwinkel rond te krijgen. Spannend hoor!

Het police clearance certificate laat lang op zich wachten. Het is inmiddels 5 weken geleden dat ik het heb aangevraagd. Goed, we hebben nog een paar weken voor de boeg.

Over het algemeen vind ik de informatie op de website van de ambassade goed, van de andere kant is het ook erg verwarrend. Het is onduidelijk waar je nu precies aan moet voldoen. Daarom bellen we Berlijn maar vaak op zodat we straks niet voor niets voor de deur staan.

Ter info. Wij zijn inmiddels 3 jaar getrouwd (mijn vrouw is Australische) en onze twee kinderen hebben dual nationality. Mijn vrouw woont inmiddels al een jaar of 6 in Nederland.

Nu komen de vragen:

Moet je dan bijvoorbeeld nog steeds aantonen dat je een 'genuine' relatie hebt en een verklaring door twee Australische vrienden laten ondertekenen? Moeten wij nog steeds onze 'love' story op papier zetten zodat hier geen sprake is van misleiding? Is dit gewoon een leuk verhaaltje? Ik bedoel, in welke vorm moet dit gebeuren?

Hoe zit het met het visum zelf? Krijg ik direct een permanente visum of eerst een visum van tijdelijke aard? De website zegt dat ik direct een permanent visum kan krijgen (op basis van mijn situatie), maar er staat weer niet bij wat ik dan moet overleggen om dit aan te tonen.

Als ik direct een permanent visum krijg, moet ik dan nog steeds naar Australie om het te activeren of kan dat wachten en maakt het voor ons verder niet meer uit wanneer we gaan emigreren? Ik bedoel, we zijn dan gewoon vrij om wel in Nederland te wonen/werken als in Australie?

Ik zeg dat omdat wij nog geen definitieve datum hebben. We willen het visum nu regelen zodat we dat alvast maar in huis hebben en vervolgens een planning maken van het e.e.a.

Nou goed, als iemand ervaringen met Berlijn heeft dan hoor ik die graag. Tevens is het ook goed om te horen wat zo'n spouse visa betekent en welke voorwaarden er aan kleven.

Cheers,
 
vanrest said:
Nu komen de vragen:

Moet je dan bijvoorbeeld nog steeds aantonen dat je een 'genuine' relatie hebt en een verklaring door twee Australische vrienden laten ondertekenen? Moeten wij nog steeds onze 'love' story op papier zetten zodat hier geen sprake is van misleiding? Is dit gewoon een leuk verhaaltje? Ik bedoel, in welke vorm moet dit gebeuren?

Ik vond juist de site vrij duidelijk. Heb je dit ontdekt?: http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309.html

Je hoeft voor berlijn niet twee stat decs te doen(behalve als je bijvoorbeeld moeilijk kunt aantonen dat je 1 jaar samenwoont, maar dat is dus bij jullie geen probleem!) geen 1. Wij hebben wel 1 bijgevoegt, door mijn vader, gewoon als extra. Maar was niet nodig.
Je hoeft geen love story te doen, niet echt. Wel het 'relationship pro forma' formulier invullen (die kun je downloaden van bovenstaande site)


"vanrest said:
Hoe zit het met het visum zelf? Krijg ik direct een permanente visum of eerst een visum van tijdelijke aard? De website zegt dat ik direct een permanent visum kan krijgen (op basis van mijn situatie)"]
Waarschijnlijk wel, omdat jullie al een tijdje samen zijn, en volgens mij vooral omdat je samen kinderen hebt.
Je hoeft hier niet andere dingen voor te doen. Hun kijken gewoon naar het aangeleverde bewijs(samenzijn, kinderen), en beslissen. Je krijgt dus waarschijnlijk Spouse 100. Mijn man kreeg spouse provisional 309, omdat we maar 2 jaar aantoonbaar samenwaren, geen kinderen.


"vanrest said:
Als ik direct een permanent visum krijg"]
Je moet binnen 1 jaar na de datum van je medical of police check(VOG) (welke het eerste was)je visum validaten. Altijd. Die zijn namelijk maar een jaar geldig. Maar je hoeft er dan niet meteen te gaan wonen, kan ook een vakantie zijn. Daarna moet je wel denk ik een bepaalde periode in Oz wonen om het visum op langere termijn te behouden, maar ik weet het niet zeker....

Ik hoop dat ik zo geholpen heb. Lees de andere berichtjes hier op het forum door, je zult er veel van leren :)

Succes!

groetjes
Simone
 
Back
Top