Beste forumleden

ronald p

New Member
Misschien weet iemand een antwoord op de volgende vraag.
Wij als gezin zijn voornemens naar Aus te emigreren.
Nou heb ik een austr paspoort waar een andere naam op staat
als van mijn gezinsleden( mijn vrouw heeft haar meisjesnaam aangehouden)
En om het ingewikkeld te maken; mijn kinderen hebben de naam van de meisjesnaam
van mijn moeder. Zoals vermeld op mijn nederlands paspoort.
De naam vermeld in mijn austr paspoort is de naam van mijn vader.
Kortom als wij emigreren kunnen wij in austr onze achternamen makkelijk veranderen
om als gezin gekenmerkt te blijven.

Om te beginnen mag jij alleen bij binnenkomst en vertrek uit Australie, je Australische paspoort gebruiken.
Je NL paspoort kun je gebruiken in alle andere landen of ook je Australisch natuurlijk, dat is jouw keuze.

Je vermeldt niet of je vrouw een NL of een OZ paspoort heeft.
Mocht ze een NL paspoort hebben dan is haar meisjesnaam op dat document helemaal in orde aangezien de meeste Nederlands getrouwde vrouwen hun meisjesnaam gebruiken.
Wordt ook door de consul aanbevolen (speciaal als je ooit naar de U.S. reist). Mocht ze een OZ paspoort hebben, dan is het toch ook helemaal geen problem daarmee te reizen?

Echter voor je kinderen is het al niet meer mogelijk te laten reizen als ze "bijgeschreven" zijn in je NL paspoort.
Die moeten onder de nieuwe regeling een apart paspoort hebben.
Mocht je makkelijk een OZ paspoort kunnen krijgen voor je kinderen dan is dat ook een optie.
Jan

Waarom zouden jullie de achternamen willen veranderen? Wie of welke instantie zou jullie niet als gezin kenmerken terwijl jullie dat feitelijk wel zo zijn? Op basis van jouw opmerking dat jouw vrouw haar meisjesnaam heeft gehouden concludeer ik dat jullie getrouwd zijn, danwel geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. Daarbij hebben jullie ongetwijfeld een soort van certificaat of iets dergelijks gekregen. Dergelijke documenten zijn toch vaak al voldoende om formeel aan te tonen dat jullie een gezin zijn?

Bedankt voor de reacties,
Wat ik eigenlijk bedoel is dat we een gezin zijn met 3 verschillende achternamen.
En aangezien ik de enige ben die de australische nationaliteit heb kan het naar mijn inzien
lastig worden als wij ons permanent gaan vestigen in (het liefst Cairns) Austr.
Nederlandse documenten zijn van weinig waarde in Austr. heb ik mij laten vertellen, de namen gelijktrekken in
nederland gaat wat moeilijk dus hoop ik dat het in austr makkelijker kan.
Het zou niet zo leuk zijn als we na een half jaar in austr te wonen te horen krijgen dat mijn gezin
geen verblijfsvergunning krijgt omdat zij niet de australische nationaliteit hebben.
Ik hoop dat ik mijn probleem goed heb verwoord.
Als iemand hier ervaring mee heeft....?

Ik vraag me af of de achternamen zo'n groot probleem vormen als jij denkt. Het feit dat jij Australier bent, moet het voor je gezin juist veel makkelijker worden om jezelf permanent te vestigen in Australie.

Even zelf wat zoekwerk doen op immi.gov.au over welk visum je familieleden moeten aanvragen. De vraag m.b.t. achternamen zou ik aan het DIPB zelf stellen (ff bellen met Australie dus)

Zolang als je de paperassen hebt die aantonen dat je getrouwd/partner bent moet het geen probleem zijn om je partner een verblijfsvergunning te schenken. En als je de juiste paperassen hebt die aantonen dat het jouw kinderen zijn, dan zijn zij automatisch Ozzies. En als die betreffende paperassen met de Nederlandse naam zijn opgesteld, dan heb je nog een meer papiertje nodig dat aantoont hoe je de naamswijziging hebt gedaan zodat het allemaal traceerbaar is naar je Australische roots.

Naamgeving op Australisch paspoort is flexibel; je kunt je naam gemakkelijk veranderen obv bijv gecertificeerd trouwcertificaat (let op, met apostille stempel). Dat is wellicht een eerste stap? Kan gewoon in den Haag

Eens met slatsr, als je je trouwboekje laat zien en een Engelstalig uittreksel van de burgerlijke stand (Hoe heet dat ook alweer? ) dan is dat toch genoeg? Ons visum is op basis van mijn skill assessment en ik heb mijn meisjesnaam gehouden. Manlief en kids met andere achternaam zijn gewoon op mijn visum mee gegaan. Dus ii denk dat dat voor jullie ook geldt. Misschien nog wel makkelijker omdat ze met jouw ozzie paspoort ook recht hebben op een ozzie paspoort?

Back