Beste route?

Move123

Active Member
Hallo iedereen,

Ik en mijn man zijn afgelopen zomer 6 weken naar Australie geweest. Het was altijd mijn droom om daar te wonen en we gingen ook een beetje met die insteek kijken. Nu we terugzijn is het droombeeld een beetje aangescherpt. Ook al wisten we dat we niet 7 dagen per week met onze billen op het strand zouden liggen, de 'je moet hier ook gewoon van 9 tot 5 werken' realiteit kwam toch binnen.. best gek want dit verwacht je ook, maar onbewust heb je toch een ideaalbeeld opgebouwd. Anyways.. Eenmaal terug blijft dit land continue in ons hoofd hangen en is zelf mijn man (die emigreren totaal niet zag/ziet zitten) degene die blijft beginnen over een eventueel leven down under.

Dat even voor mijn korte inleiding. Mijn vraag is eigenlijk het volgende. Ik ben over een paar maanden afgestudeerd als Docente Engels en heb inmiddels 3 jaar werkervaring. We zouden dus kunnen proberen op een skilled visum binnen te komen. Ik weet dat dit een lange weg is, maar het zou het proberen waard zijn.
Omdat mijn man nog niet helemaal overtuigd is, hebben we het ook gehad over een Working Holiday visum, onder het mom van 'we proberen het een jaartje'. We zouden dit nog net kunnen, want mijn man wordt in Mei 30, en je mag tot aan je 31e verjaardag nog zo'n visum aanvragen (als ik het goed heb gelezen..). Ik ben nog 24 dus voor mij is het geen probleem.

Nou is mijn vraag dus, is het slim om een jaartje te gaan en alles in Nederland aan te houden (spullen opslaan en huis verkopen), of adviseren jullie de route skilled visum?

Als de vraag hier verkeerd staat, verplaats hem dan gerust.. ik wist niet goed waar ik hem moest zetten:)

Alvast bedankt voor de reacties!

Hoi Move123
Het WHV is een beetje een feestgangersvisum. Het wordt doorgaans gebruikt om het land rond te reizen, lol te maken en af en toe te werken.
Maar je kunt het natuurlijk ook wat serieuzer aanpakken. Het is een vrij gemakkelijk te regelen visum, maar er gelden wel beperkingen. Zo kun je bijvoorbeeld niet het hele jaar voor dezelfde werkgever werken. En het is nog maar de vraag of je met een WHV werk vindt in je beroepsveld.
Voor het skilled visum gelden veel strengere regels. Ik zou eerst kijken wat de criteria zijn. Als die weg open ligt, is dat weliswaar een veel duurdere, maar ook betere route.

Hallo move!
Ik ben het met hardcore eens however, ik wil wel even zeggen, dat mijn man ook zo is begonnen en wel werk heeft gevonden in zijn vakgebied (chef) en daar uiteindelijk een 457 visum aan heeft over gehouden. Misschien is dat wat? Ik weet natuurlijk niet hoe gemakkelijk ze mensen aannemen in jouw vakgebied voor die 6 maanden, maar het is een begin. Misschien zou je kunnen proberen om contact te leggen via email en kijken of er iemand geïnteresseerd is.

Bedankt alvast voor de reacties! Het is inderdaad eerst maar eens kijken of er wel werk te vinden is in mijn vakgebied voor een half jaar.. al zou ik het op zich niet erg vinden om iets anders te doen.. al is het alleen maar om te kijken of het Australische leven iets is voor ons.
Maar ik begrijp dus dat het aanvragen van een skilled visa toch wel een logischere stap zou zijn. We zouden sowieso het WHV gebruiken voor de serieuze zaak. We zijn niet van plan te feesten en rond te reizen. Dit zou voor ons echt een testjaar zijn om te kijken of het bij ons past. Alleen het feit dat je niet zo lang voor 1 werkgever mag werken zou een struikelblok kunnen zijn..

Als ik het zo lees zijn jullie nog niet helemaal overtuigd. Sja,... dan moet je natuurlijk eerst zien te weten of je het echt wilt.
Op zich is het WHV zo slecht nog niet en je kunt er nog steeds (binnen de beperkingen) veel kanten mee op. Een paar weekjes fruitplukken in de backpackers' scene is absoluut een leuke ervaring, maar geeft geen realistisch beeld van het leven down under. Wellicht is het een idee om van tevoren een paar gebieden te selecteren die je wilt uitproberen. Probeer daar van tevoren wat contacten te regelen, en probeer het uit. Een jaar is lang, als het je tegenzit zit je zo in de OzExperience op weg naar je volgende ervaring.
Succes!

Hoi Move,

Beide opties kan..
FOL en FOLin zijn ook meteen voor de Skilled Independent gegaan. Volgens mij was hun insteek van 'we kunnen op vakantie gaan en kijken of we het echt wat vinden, of dat geld gebruiken om meteen voor het echte werk te gaan en dan kunnen we ook kijken of we het wat vinden'. Ik weet niet of er ook kinderen in het spel zijn, maar zo niet, dan zou ik zeggen, gewoon gaan met die banaan! Wat je ook kiest, eerst WHV en dan Permanent, of gewoon meteen permanent.
Kijk, als je meteen voor permanent gaat kun je ook gewoon gaan kijken wat je er van vind en kun je ook altijd terugkomen als het niets is. Maar als het wel wat is, dan kun je ook meteen blijven. Meteen WHV is het dan nog maar kijken of je kan blijven, of je beroep nog steeds op de lijst staat, etc, etc. Het nadeel van meteen Skilled Independant is natuurlijk dat het wel een kleeeeiiiiiiinnn beetje (veeeeulll) meer kost. Maar hoe zuur zou het zijn als je na je jaar WHV helemaal weg bent van het land en je uiteindelijk niet zou kunnen blijven door visa problemen.

Een andere optie is dat je de visum procedure voor Skilled Independant start en als je diploma geassessd is en je uitgenodigd word voor de visum aanvraag dan weet je al iets meer dat het waarschijnlijk wel snor zit, en dat je dan snel voor je man zijn verjaardag jullie WHV aanvragen. Dan heb je nog een jaar om werkelijk het land binnen te komen. Mocht binnen dat jaar je Skilled Independant nog niet goedgekeurd zijn (looptijd is nu volgens mij 18 maanden), dan kun je alvast gaan op je WHV en hoef je alleen even Australie uit en weer in als het visum eenmaal goedgekeurd is.

Back