betaalmiddel????????

ravey

New Member
Hallo forumlezers,

we willen in juni graag naar australie op vakantie maar mijn vraag is moet je dan 'n creditcard aanschaffen of kun je gewoon alles met je normale pinpas betalen??? hoe zit dat als je een auto huurt moet je rijbewijs dan nog zoveel maanden geldig zijn???
oh ja we willen graag naar Adelaide en door naar Brisbane.....hoe is het weer in juni eigenlijk want als ik de vakantieboeken moet geloven is het in Adelaide rond 12 graden dus dat wordt lange broeken weer.
We willen graag het land gaan verkennen en we moeten toch wachten voordat we voor een visum in aanmerking komen ( john gaat terug de bouw in als metselaar)alleen we twijfelen zo tussen Adelaide en Brisbane...kan mij iemand de grotere verschillen uitleggen en waarom iemand voor Adelaide/ Brisbane heeft gekozen??? Want zoals het er nu uitziet is er meer vraag naar mensen in de Bouw in Brisbane (als ik de uitzendbureau's nacheck) moeilijk moeilijk.....

we verheugen ons er ontzettend op naar dat grote ruige land te gaan!!!!!!!!!!

grts brigitte

Creditcard kan (geloof dat dat wel makkelijk was om borg te betalen enz...grote bedragen),pinpas kan ook heel goed (maar zit een limiet aan per dag), International rijbewijs moet je in Nederland halen bij de ANWB (pasfoto's mee), have fun
Carmen

Ik ben pas terug van 2 maanden Oz en had daar speciaal een creditcard voor aan geschaft.

Heb er niet veel meegedaan; alleen de huur van de auto, de accommodatie in een hotel voor 4 nachten en een scenic helicopter flight mee betaald.

De rest heb ik gewoon cash betaald en ben iedere keer gewoon bij een ATM gaan pinnen met mijn Nederlandse bankpas.

Bij een auto huren is een creditcard min of meer verplicht omdat daar de borg van wordt afgehouden.
Geldt ook als je hostels/campsites/hotels vlak van te voren wilt boeken (als je dus op doorreis bent en je niet precies weet waar je wanneer zit). Dan vragen ze (bij tel boeking) om je creditcard nummer.
Wij lieten deze aanbetaling altuijd kapotscheuren bij het inchecken en rekenden aan het einde van het verblijf gewoon contant af bij de receptie.

Cheers!
Babette

En wat betreft de maand Juni?
Dat is de australische winter. Het is wellicht al geboekt maar als je nog kan veranderen, dan zou ik later dit jaar gaan. Oktober / November bijvoorbeeld. Dan wordt het hier lente met aangenamere temperaturen.

Voor auto huren is je NL rijbewijs voldoende.
Internationaal rijbewijs totaal niet nodig in OZ.
Je rijbewijs moet gewoon geldig zijn voor de duur van de huur van de auto.
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=6790.msg85403#msg85403 date=1174693780]
Voor auto huren is je NL rijbewijs voldoende.
Internationaal rijbewijs totaal niet nodig in OZ.
Je rijbewijs moet gewoon geldig zijn voor de duur van de huur van de auto.
Jan
[/quote]

Kan handig zijn om 'm wel te hebben. In het extreme geval dat je voor iets aangehouden wordt en je je rijbewijs moet afgeven, kun je je Intl. rijbewijs overhandigen; scheelt weer......

Punt is natuurlijk dat het niet de bedoeling is hier iets te doen waardoor je je rijbewijs zou kwijtraken  :wink:

Marc

Kan handig zijn om 'm wel te hebben. In het extreme geval dat je voor iets aangehouden wordt en je je rijbewijs moet afgeven, kun je je Intl. rijbewijs overhandigen; scheelt weer......

De Australische politie is slim genoeg om te weten dat het zogenaamde "Int. Rijbewijs" niks anders is dan een geautoriseerde vertaling van het echte rijbewijs. Als je rijbewijs wordt ingenomen is dat je "echte" rijbewijs en niet dat vodje van de ANWB.

Persoonlijk vind ik een credit card in Australie onontbeerlijk.  Je kunt er bijna alles mee betalen en in doorsnee is dat goedkoper - en in ieder geval veiliger -dan pinnen en met cash betalen (wisselkoers/kosten pinnen). Wat dat betreft loopt NL nog steeds een beetje achter en doet een deel van de middenstand nog vaak moeilijk over credit cards....

In juni en july kan het verrekte koud zijn in Adelaide en Melbourne. Pas rond Brisbane en verder naar het noorden wordt het een beetje aangenaam. Hou wel rekening met de korte dagen ('s avonds voor zessen - beetje afhankelijk waar je bent - is het donker).

Wat betreft het rijbewijs kan je inderdaad aan de politie je NL rijbewijs laten zien. De autoverhuurders echter doen nog wel eens lastig en willen vaak je internationale rijbewijs zien. Ik raad jullie dus wel aan om een internationaal rijbewijs mee te nemen als het om vakantie gaat.
Bij emigratie echter, hoef je zeker niet opnieuw een internationaal bewijs te kopen.

Henk, toen ik zag dat de laatste post van jouw was  :grin: toen dacht ik eventjes; Henk gaat ze aanraden cheques mee te nemen. Maar nee, toen zag ik dat je dat niet schreef  :grin:

Het was zo'n vermoeden.

Hawk, totale onzin, er komen per dag duizenden mensen aan in OZ die op de airport of elders een auto huren.
Internationaal rijbewijs (voor de Nederlanders in ieder geval) is een total waste of effort.

En als je inderdaad je rijbewijs zou in moeten leveren, dan gaat het NL rijbewijs eraan want je Internationale rijbewijs is enkel en alleen geldig als je ook daarnaast je eigen rijbewijs kunt tonen. (zoals Henk al bevestigde).

Denk je nou echt dat al die duizenden mensen bij aankomst en bij het huren van een auto naar een Internationaal rijbewijs wordt gevraagd?  Nooit dus, alleen als je misschien van Mozambique komt of van Sudan, maar niet van landen van de OECD.
Hetzelfde geldt voor Nederland, ik en met mij duizenden rijden gewoon op een Australisch rijbewijs in Nederland (dus geen Internationaal). Ik heb ook een Nederlands rijbewijs maar die ligt al jaren in een kluis, heb over de hele wereld gezeten en autos gehuurd op mijn Australisch rijbewijs (of vroeger op mijn Nederlands rijbewijs) en in mijn vele jaren van reizen nog nooit een internationaal rijbewijs gehad  en is er in al die landen nooit naar gevraagd.
Bespaar je moeite, tijd en kosten.
Jan

Precies mijn ervaring, Jan H. Ik heb talloze malen en auto gehuurd in het buitenland (incl. Oz voor we hier kwamen wonen en  USA, UK, France, DL, Israel enz. ) en niemand heeft me ooit naar een "internationaal rijbewijs" gevraagd.  Inderdaad: "total waste of money" (ik heb er ooit de eerste keer dat ik naar de USA ging een bij de ANWB gehaald - lachen.....)

En.... Hawk - over cheques gesproken.... ooit gehoord van "traveller cheques"...  :smile:  Een beetje uit de tijd met pinnen in ATM's en zo, maar sommige mensen zweren er nog steeds bij.

Toen ik aan het reizen, vond ik het ideaal om een credit card bij me te hebben. Bij het boeken van tours en hostels kan het gewoon erg van pas komen.

mensen bedankt allemaal

dus als ik het goed begrijp: INT. rijbewijs niet nodig en een credit card wel!!!! stomme vraag mischien maar stel 'm toch: waar kun je die aanvragen en hoe lang gaat dat duren??? wat is de beste want volgens mij heb je verschillende soorten.( visa, mastercard???)
Mijn moeder heeft er een kan ik die lenen of moet die perse op jouw naam staan????
en het is dus verekkte koud in juni geldt dat ook voor brisbane???

grts brigitte

Nou ja, okee Jan en Henk. Bij mij is er om een internationaal rijbewijs gevraagd bij Britz (in Australie) en ook bij Budget in Kuala Lumpur in Maleisie toen ik auto's huurde.
Het is dus mijn ervaring dat er wel degelijk wordt gevraagd naar een Internationaal rijbewijs naast je gewone rijbewijs door een autoverhuurder en het kost niet al te veel moeite om naar de ANWB toe te gaan in Nederland om er een te kopen. Je weet dan in elk geval zeker dat je niet voor verassingen komt te staan.

Maar goed, ieder zijn eigen mening / ervaring / keuze.

Malaysia en Australie accepteren het NL rijbewijs.  Ook bij Britz, misschien heb je zelf eerst het Int. rijbewijs door het hokje geschoven, dan misschien maken ze er een notitie van maar Britz weigert je geen auto of camper omdat je alleen je NL rijbewijs hebt.

att Brigitte, als je alleen je credit/debet card gebruikt om geld uit de muur te halen en je kent je moeder's pin nummer, dan geen probleem, echter je kunt er niet mee betalen tenzij je de handtekening goed kan nadoen, maar die procedure is niet aan te bevelen.
Visa of Mastercard beide goed, je vraagt het aan via je lokale bank in NL.

kei goed mensen!!!!!!

we weten wat ons te doen staat, maar by the way kan iemand me toch nog de grote verschillen tussen adelaide en brisbane omschrijven qua weer, stranden, omgeving, werk(bouw), etc.
daar zullen we toch op moeten gaan kiezen en ik vind het al zo moeilijk het beste is eigenlijk 2 huizen en dan om het half jaar switchen(ha ha ha).

grts brigitte

....al spreekt het rijbewijs voor zich, vind ik.....

Vind ik ook.... op het nieuwe model rijbewijs (nieuw.... ??? heb er ook ergens nog een en ben al bijna 8 jaar weg) staat nauwelijks tekst en alleen pictogrammen. En Aussies zijn heus intelligent genoeg om plaatjes te kunnen interpreteren.....  :evil:

De politie en autoverhuurders in NL en DL hadden toch ook geen probleem met mijn Oz rijbewijs, paar jaar terug........ Ik zou niet weten waar ik in Oz een "Internationaal Rijbewijs" zou moeten halen..... Flauwekul allemaal.

Goedkoopste manier voor een creditcard (die ik ken in NL) is de Visa van de ANWB. (mits je natuurlijk ook al lid bent)
Je krijgt 'm gratis en als je'm niet gebruikt kost ie ook niets. Ga je'm gebruiken dan kost ie iets van 12 euro per jaar.
Informeer maar bij de anwb of kijk op hun website.

gr.

Arthur

Back