Beter laat dan ...

Cindy Kokkelkoren

New Member
Hallo mede-avonturiers,

Na een 6-weekse reis langs de oostkust van Oz vorig jaar, blijk ik een serieuze verslaving voor God's Country opgelopen te hebben. Komende mei/juni ga ik terug voor nog eens 3,5 week vakantie (naar Adelaide en Sydney) en het plan is om per september (ja, van dit jaar!) permanent te verhuizen naar Australië. Vanwaar de haast, hoor ik u denken? Nou, vanzelfsprekend is de drang om NL te verlaten niet nieuw, dat suddert al een paar jaar. Bovendien ben ik, door allerlei omstandigheden en eerder gemaakte keuzes, een beetje aan de late kant, met m'n 42 zomers. Het is nu of nooit ...

Hi Cindy. Het is makkelijk verslaafd te raken aan Australia ;)

Welkom!

Heb je al een visum? Of welk visum traject wil je in gaan?

Hi Cindy. Het is makkelijk verslaafd te raken aan Australia ;)

Welkom!

Heb je al een visum? Of welk visum traject wil je in gaan?

Dank je.
Ik heb nog geen visum. Tenminste, alleen een toeristenvisum momenteel die eind juni verloopt. Ik ben via SEEK aan het solliciteren in de hoop om zo aan een werkvisum te komen. Mijn komende reis naar Adelaide en Sydney staat ook volledig in het teken van het zoeken naar werk en woonopties.
Als het me niet lukt om voor september aan een werkvisum te komen ben ik voornemens om op een (nieuw) toeristenvisum die kant op te gaan.

Welkom!

Naar wat voor werk ben je op zoek?

Succes ermee :)

Dank je.

Omdat daar heel veel vacatures voor zijn, was ik eerst aan het solliciteren op functies voor sales manager of PA. Op de emigratiebeurs begreep ik echter dat daar geen visa voor worden afgegeven. Ben nu dus wat meer afgebogen in mijn opleidingsrichting, de techniek. Ik ben afgestudeerd op Milieukunde (ing.) en heb ruim 17 jaar ervaring in de industriële groothandel en technisch advies voor de industrie (consultancy). Ik zoek momenteel in de sector Manufacturing, logistics & transport, bij voorkeur in een leidinggevende functie.

Welkom!
Ik begrijp dat je afstudeerrichting je de meeste kansen biedt? Staat die op de lijst, zodat je er een visum op kunt krijgen?
De visawizard kan je wat duidelijkheid geven hierin. Het is wel belangrijk dat je een visum hebt, solliciteren zonder een werkvergunning maakt het namelijk heel erg lastig. En al helemaal vanuit Europa.
Bovendien gaat er heel wat tijd overheen, voordat je visum toegekend wordt. Je praat over maanden. Mijn advies, focus op een visum en niet op een baan.

Inderdaad een visum is een eerste belangrijke stap. Mijn ervaring is ook dat veel bedrijven niet eens met je willen praten als je geen visum hebt.

Je kan een visum op basis van je studierichting krijgen als het beroep op de SOL voorkomt (en nadat je het visum hebt, kan je een heel ander beroep uitoefenen :)
Een andere optie is een sponsored visum, maar bedrijven zijn daar niet snel mee, zeker niet voor beroepen waarvoor men makkelijk in Australia zelf resources kan vinden.

As @Katjavdl says. Het is echt van belang om de volgorde juist te doen. Visum 1st, al het overige later.
De enige keer dat dit andersom gaat (werk eerst, visum later) is met een 457 (sponsored) visa. Hier sponsored een bedrijf je. Hier zijn aaaaaaallerlei regeltjes aan verbonden die vaak niet heel gunstig zijn voor jezelf (maar daar zijn andere topics over zoals deze: http://xpdite.net/forum/threads/457-de-voor-en-nadelen.13947/ )

Back