We zijn inmiddels natuurlijk al veel verder dan 'bevallen' , maar goed, 't blijft informatie.
(Ik bedoelde overigens eerder met 'dan heb je in sommige areas kans op lange wachttijden' niet 'topografische gebieden' maar 'vakgebieden'. Sorry voor eventuele consternatie).
Ik vind het fijn te horen dat Willem zo'n positieve ervaringen heeft!
Ik zelf heb als doorgewinterde patiënt ook niets te klagen (nou ja, zeg nooit 'niets', maar er lopen overál wel idioten rond) en ik denk ook niet dat het daarom gaat - de één klaagt trouwens sowieso sneller dan de ander.
Met privéverzekering krijg ik overal snel toegang toe, daar ligt het probleem niet zozeer, het zijn de ziekenhuizen die lijden onder het inkrimpen van budgetten. En uiteindelijk merkt ook de patiënt daar de consequenties van. Een nacht op de EHBO doorbrengen (ook gedaan) is misschien nog wel overkomelijk, maar hoe ver de gevolgen van te krappe budgetten gaan is voor ons niet altijd direct te zien. Het is overduidelijk als je buiten in de ambulance de nacht moet doorbrengen, maar misschien níet zo duidelijk als je bloedtest zonder doorslaggevende uitslag terugkomt omdat er geen budget meer is voor doortesten. En weet jij veel!
Persoonlijke verhalen, ach, die zijn tóch altijd anders en waar de één positief over is, is de ander misschien negatief over, maar wat veel belangrijker is zijn de feiten; de budgetten, de haalbaarheid van die budgetten. Nou is dat een oerwoud voor de outsider, maar als ik insiders hoor over de consequenties van de krimpende budgetten vooral in de publieke gezondheidszorg, hmmm, daar word ik niet vrolijk van. Dan vraag ik me af hoe het er over 10, 20, 30 jaar uitziet, en dan ben ik o zo dankbaar dat wij ons een privéverzekering kunnen veroorloven. Dat maakt een wereld van verschil; met een private insurance word je zó ingeboekt voor een operatie, maar publiek is dat een heel ander verhaal.
Hee Willem, die korting op medicijnen die je regelmatig slikt, je bedoelt de Concession Card denk ik?, en daar heb je toch boven een bepaald inkomen toch geen recht op? Ja, via het PBS Safety Net krijg je korting op medicijnen, als je
eerst ruim 1100 uit eigen zak hebt betaald, en dat zijn dan alléén je medicijnen. Ik hou alle kosten bij, en t/m September heb ik een maandelijks gemiddelde van ruim 1000 piek aan
eigen bijdrage aan bezoeken, scans, bloedtesten en what not, en een gemiddelde van 220 dollar aan medicijnen. Nou, dat doet best pijn! Ja, waren wij een stuk armer, dan zou ik veel minder hoeven te betalen. (En dan is het financiële eindresultaat wel hetzelfde :-D) Ik vertel dit overigens niet om te klagen, maar gewoon omdat het zo ís.
Sorry Tinneke dat we zo afgedwaald zijn...
Groetjes,
Ireen