bewijs van betaling huur/hypotheek

tweety

XPdite Sponsor
Op het Forum heb ik al meerdere malen gelezen dat er geadviseerd werd dat je een bewijs van betaling van huur moet meenemen naar Australie. Ik snap dat dit papiertje ervoor zorgt dat je makkelijker en sneller aan een woning komt.

Maar hoe doen mensen met een koophuis dit? Zelf een briefje tikken vragen of de bank dit op eigen papier wil afdrukken en willen ondertekenen? Doet ook elke bank dit zonder problemen of zijn er nog andere tips hoe dit aan te pakken?

Ben namelijk bang dat mijn appartement voordat ik weg ga nog niet verkocht is, dit laatste weet ik wel zeker aangezien ik met het in de verkoop gooien totdat ik een go heb van mijn sponsor. Op zich is dit geen probleem aangezien mijn ouders de boel hier in Ned wel kunnen afronden maar ik zat meer te denken geeft een bank dan wel zo'n briefje mee?? Waarschijnlijk ben ik weer onnodig zorgen aan het maken en zal dit geen probleem opleveren maar ik hoor toch graag hoe jullie dit hebben aangepakt.

Groetjes Chantal

Hee da's een goede!
Daar ben ik zelf niet eens mee bezig geweest, ik zal waarschijnlijk in het zelfde schuitje zitten, dus ben benieuwd naar de reacties!

Toen we hier voor de eerste zes maanden een huis huurden hebben ze me daar nooit naar gevraagd. Wel moet je een borg storten (minimaal een maand huur) waar ook evt. beschadigingen aan het eind van de huur periode van af getrokken worden. Die borg hoort overigens in een speciaal fonds gestort te worden (waar je een receipt van krijgt) zodat het geld niet kan verdwijnen door faillissement van de real estate agent of de verhuurder/eigenaar.

Henk, bedankt voor de info.

Zal kijken of de bank zo'n brief voor me wil ondertekenen, maar als ze dit niet doen omdat ik nog een hypotheek via ze heb lopen (lijkt me stug maar je weet maar nooit) dan is het dus wel mogelijk om een woning te vinden.

Ik heb inderdaad ook om zo'n bewijs gevraagd aan de tussenpersoon en die kwam op het idee bij de bank een verklaring van de BKR op te vragen en daaruit blijkt dan weer dat je geen achterstallige betalingen hebt bij alles wat je hebt lopen.
Ik zou er dan een Engelstalige verklaring bij opstellen die hij zou ondertekenen.

Misschien ook een idee?

Mariette

Op zich is dit een idee...alleen blijkt dan niet dat je daadwerkelijk ook netjes maandelijks hebt betaald (je hebt alleen geen schulden open staan).

Als je niet netjes maandelijks betaald kom je op de zwart lijst.
Onze tussenpersoon liet weten dat de bank ws niet zo'n verklaring af zal geven en het is beter dan niets.
Kost geloof ik een tientje om het aan te vragen.

Mariette

Als je niet netjes maandelijks betaald kom je op de zwart lijst.

Ja dat je op een zwarte lijst komt te staan is me duidelijk. Ik heb me misschien wat onduidelijk uitgedrukt....wat ik eindelijk bedoel is dat als je niet op zo'n lijst voorkomt het niet automatisch betekent dat je altijd netjes huur/hypotheek hebt betaald. Iemand anders kan dit voor je hebben gedaan of betalingen staan op een andere naam, m.a.w. volgens mij betekent het niet dat je huur/hypotheek hebt betaald maar dat je geen schulden hebt. Maar misschien nemen ze hier in Australie wel genoegen mee??

Huren is hier momenteel een gekkenhuis. Iemand schreef het van de week al maar in de stad is het net of er een nachtclub bezocht wordt bij het kijken naar een huis!!! Rijen voor de deur.

Wij hebben ook best moeten zoeken hier maar voornamelijk ivm onze dieren die veel huurders niet in hun huis willen. Wat wij op een gegeven moment hebben voorgesteld is om de huur 6 maanden vooruit te betalen etc etc. Wij hebben ook ons huis verkocht in NL dus geld was geen issue maar omdat je geen loon/uitkering ontvangt zijn ze erg wantrouwend.

Hoe meer bewijs vanuit Nederland hoe beter volgens mij. Wij stonden op het punt om een brief aan te vragen bij onze vorige hypotheek verstrekker in NL toen we dit huis kregen en het niet meer nodig was.

Toch wel handig als je zelf bij de bank werkt :grin: :wink:

gewoon zelf verklaring schrijven, afdrukken op bankpapier en door je collega laten ondertekenen :shock:

WIj hebben een brief van de bank gekregen waarin ze schreven dat we goede klanten waren, en een brief van de hypotheekverstrekker waarin ze stelden dat we altijd op tijd betaalden en geen betalingsachterstand hadden, beiden engelstalig uiteraard. Het heeft ons geholpen bij het krijgen van een huurhuis toen we net aankwamen.
Ducee

maar omdat je geen loon/uitkering ontvangt zijn ze erg wantrouwend.

Kijk dit lijkt me een zinnig iets.....dus als je een baan hebt is er niets aan de hand? Zoals de stand er nu voor staat kom ik binnen op een 457 dus heb ik een baan, moet dan nog wel in de rij staan maar ik heb geduld. Heb namelijk verzocht of mijn sponsor in eerste instantie woonruimte voor mij op de campus kan regelen dus als het goed is heb ik wel wat tijd.

Maar ik ga t.z.t. toch zo'n brief in elkaar draaien en een poging wagen bij de bank mogelijk lukt het.

Chantal

[quote author=ducee link=topic=6887.msg87266#msg87266 date=1176699383]
WIj hebben een brief van de bank gekregen waarin ze schreven dat we goede klanten waren, en een brief van de hypotheekverstrekker waarin ze stelden dat we altijd op tijd betaalden en geen betalingsachterstand hadden, beiden engelstalig uiteraard.
Ducee
[/quote]

Idem

Back