Bewijs van Nederlanderschap

Rixta

New Member
Het is voor mij nog helemaal niet aan de orde, want m'n paspoort is zelfs nog geldig, maar om m'n Nederlandse nationaliteit te krijgen moet ik eens per tien jaar een paspoort of bewijs van Nederlanderschap aanvragen. Ik denk dat ik voor het laatste ga, want een Nederlands paspoort heb ik helemaal niet nodig. Op de website van de ambassade is makkelijk te vinden hoe je een paspoort aanvraagt, maar ik vind geen enkele informatie over het bewijs van Nederlanderschap. :? Ik kan natuurlijk gewoon t.z.t. even een mailtje sturen, maar is er hier toevallig iemand die weet hoe dit werkt?

Groetjes,
Rixta
 
Het ligt totaal aan de situatie hoe je je Nederlandschap hebt verkregen, naast je Australische paspoort.
Er zijn talrijke draadjes hierover geschreven, mijn suggestie is ga naar de search engine en zoek het op.
Mocht je problemen hebben of meer informatie willen, stuur me dan een PB en zal zien wat ik je kan adviseren mbt jouw situatie.
Groets
Jan
 
Ik heb de search engine geprobeerd, maar die gaf nul resultaten. Ik ben met een Australier getrouwd en ben afgelopen juni Australier geworden, met behoud van m'n Nederlandse nationaliteit. Maar om die Nederlandse nationaliteit te behouden moet ik dus eens per tien jaar een paspoort of bewijs van Nederlandschap aanvragen. Wat dat laatste is wordt nergens op de website van de ambassade duidelijk. Ik zal ze zelf wel eens een e-mailtje sturen. Dat zal waarschijnlijk de makkelijkste manier zijn om antwoord te krijgen op m'n vraag. Toch vaag dat ze dat niet duidelijk maken op de website.

Groetjes,
Rixta
 
Hallo Rixta,
Je hebt gelijk dat jij je paspoort eens per 10 jaar (dus na 9 en half jaar hiermee beginnen) moet verlengen om je Nederlandschap te behouden.
Ik weet ook niet waar je een bewijs van Nederlandschap kan verkrijgen , maar dan nog ff goed informeren of je dat ook niet elke 10 jaar moet verversen, want dan komt het zo,n beetje op hetzelfde neer en ligt het alleen nog aan de kosten.
Met paspoort heb je vanaf nu wat meer geklier i.e. je moet naar een grote stad waar een consulaat zit, fotos, vingerafdrukken, oogscan etc.
Inmiddels goed te horen dat je ook NL wil blijven want je kunt niet in de toekomst kijken en je weet maar nooit.....
Groets
Jan
 
Ik wil absoluut m'n Nederlanse nationaliteit niet kwijt, want voorlopig voel ik me nog veel meer Nederlander dan Australier. En ik denk niet dat dat echt verandert. Bovendien is het gewoon handig om beide nationaliteiten te hebben. En ook zo'n bewijs van Nederlandschap moet je inderdaad elke tien jaar opnieuw aanvragen, dit om te bewijzen dat je echt Nederlander wilt blijven. Maar dat paspoort heb ik niet nodig en het is inderdaad een heel gedoe als je niet in de grote stad woont. Ik moet ervoor naar Sydney, wat per trein al snel vier uur in beslag neemt. En dan nog eens vier uur terug, alleen voor iets dat je niet nodig hebt. Ik neem aan dat een bewijs van Nederlanderschap gewoon per post kan en wellicht gratis is. En meer heb ik niet nodig. Ik wil alleen maar niet m'n Nederlandse nationaliteit kwijt. Als ik wil reizen kan dat net zo makkelijk op een Australisch paspoort, dat ik hier aan het eind van de straat kan halen. :smile: Ik zal de ambassade wel eens een mailtje sturen.

Groetjes,
Rixta
 
Bewijs van Nederlanderschap is niks anders dan een papiertje met een datum eronder waarop staat dat je
Nederlander bent. Je kan dat (gaat voor jou niet op) als je in NL woont in elke gemeente aanvragen. Maar
daar wordt verder niks van geregistreerd, dus ik denk dat als je dat hebt, je dan ook goed moet zorgen dat
je het bewaart. Daar tegenover staat dat een NL paspoort geregistreerd wordt, ok meer last met aanvragen,
maar dat is maar 1 x in de 10 jaar!!!!! En dan heb jij geen zorgen meer over het bewijzen dat je ook NL bent
want het staat geregisteerd, zels als je het per ongeluk kwijt zou raken. Ik denk dat dat met een Bewijs van
NLschap anders is, omdat dat niks anders is als een A4tje (vroeger een A5je) waarop staat dat je NL bent>
Hoop dat dit een beetje helpt.
Groejtes Miran
 
http://australie.nlambassade.org/consulaire_zaken/dubbele

Hier staat dat je voor je bewijs van NL schap contact op moet nemen met het
consulaat Generaal.
 
Back
Top