Bewijs van niet getrouwd in Australie!!!

keesje

New Member
Even een vraagje namens een kennis van mij. Hij is toen hij 18 was een jaar in Australie geweest. Nu (33 jaar) gaat hij trouwen in Nederland, maar heeft hij een bewijs uit Australie nodig dat hij daar niet getrouwd is geweest!!! Hij heeft een jaar door heel Ozzie gecrossed en nergens officieel gewoond of gewerkt. Weet iemand waar en bij welke instantie hij dit bewijs kan halen? Groeten Wendy

Volgens mij heb je helemaal geen bewijs nodig om aan te tonen dat je getrouwd bent geweest. Anders zou je ook geen bigamie kunnen plegen.
Gr Pat

Registry of Births, Deaths and Marriages
PO Box 15188
City East, QLD 4002

deze mensen kunnen jou mischien verder helpen, er zijn verschillende kantoren in iedere staat, deze is in Brisbane.

de groeten,

Hein

[quote author=keesje link=topic=7231.msg92728#msg92728 date=1181847207]
Even een vraagje namens een kennis van mij. Hij is toen hij 18 was een jaar in Australie geweest. Nu (33 jaar) gaat hij trouwen in Nederland, maar heeft hij een bewijs uit Australie nodig dat hij daar niet getrouwd is geweest!!! Hij heeft een jaar door heel Ozzie gecrossed en nergens officieel gewoond of gewerkt. Weet iemand waar en bij welke instantie hij dit bewijs kan halen? Groeten Wendy
[/quote]

Hier heb ik nog nooit van gehoord.... en in het Burgerlijk Wetboek staat gelimiteerd voorgeschreven wat er moet worden vastgesteld voor je kunt trouwen en daar staat dit ook niet bij....  In Las Vegas kun je ook trouwen als je daar toevallig op vakantie bent...

Waarschijnlijk komt het voort uit het feit dat jullie kennis een jaar niet in NL is ingeschreven geweest. Maar dit soort negatief bewijs is heel moeilijk te leveren. Ik twijfel er zelfs aan of de Australische registries (en er is in iedere staat een afzonderlijke) dit soort negatieve verklaringen afgeven.... Wordt ook nog een dure grap ($25 - $ 36 per staat per aanvraag).

Je kennis moet eerst nog maar eens met de ambtenaar van de burgerlijke stand die daar om vraagt in de clinch. Laat die eerst maar eens duidelijk uitleggen waarop zijn verzoek gebaseerd is. En daar ben ik ook benieuwd naar!

Dit klopt, als je meer dan een half jaar in het buitenland hebt gewoond en je wilt daarna in Nederland trouwen moet je aantonen dat je niet bent getrouwd in het land waar je bent geweest. Mijn PhD voorganger heeft dit via het ministerie van buitenlandse zaken geregeld. Reken wel op een (flinke) extra kostenpost. Het ministerie van buitenlandse zaken neemt contact op de Nederlandse ambassade in het desbetreffende land die het weer regelt met de lokale autoriteiten.
Om al dit gezeur te voorkomen zijn wij gewoon in Australië getrouwd, veel makkelijker!

Niet te geloven. Hoe zit het nou als je 25jr gezworven hebt, gewerkt en gewoont hebt in 16 landen. Ben je dan €36000,= kwijt om al die bewijzen te verzamelen? Ik had er nog nooit van gehoord en vind het ook raar dat je dat moet doen.

Gr Pat

[quote author=Paht3 link=topic=7231.msg92802#msg92802 date=1181912009]
....  vind het ook raar dat je dat moet doen.

[/quote]

Tja dat is Nederland :wall: Nog al een raar regeltje 1 van de velen. Je moet iets regelen voor iets wat je niet gedaan heb en waar je zelf nog niet eens bij stil staat en waar elk normaal mens ook nooit aan zal denken.. Beetje om gekeerde wereld... of tja te gek voor woorden eigenlijk...

Wat ik mij dan weer af vraag. Hoe weten ze nou bij de gemeenten dat piet 15 jaar geleden een jaar in Australie is geweest??? Of of is ie zelf in de weer gegaan met een het uit pluizen van regeltjes :? Kijk als die jonge niet wilt trouwen kan die het beter eerlijk zeggen ipv het zoeken naar excuses :grin:

Toen ik 5 jaar geleden getrouwd ben kan ik me niet herinneren dat het zo moeilijk was. Je gaat bij de gemeenten langs.. Je vult wat formulieren in, je betaalt vervolgens 40 euro voor een stom trouwboekje die bij de V&D ligt voor 2,95...  :roll:
Aantal weken later ga je om 9:00 uur op een woensdag oid naar het gemeenten huis. Jij en je vrienden + vrouw zetten een krabbeltje op een papiertje. 9:05 sta je weer buiten...  [size=7pt]en zie je er dan maar uit te lullen... Sssstt  :-x :whistle:[/size]

Maar goed ik zou wel te simpel zijn ofzo :grin:

ha ha, moet wel lachen om jullie reacties, maar feit blijft dat het geregeld moet worden. Ander feit blijft dat het een belachelijke regel is, maar daar kunnen we ook helemaal niks aan doen. Misschien moet ik mezelf maar ingeschreven laten bij mijn gemeente als ik ga emigreren en ergens een postadres aanhouden....just in case ...

Nou heeft familierecht nooit mijn grootste belangstelling gehad (op wat erfrecht na...  :p ) maar ik had er nog nooit van gehoord en het valt uit het systeem van het BW ook helemaal niet af te leiden. Dat gaat uit van het recht van mensen om bezwaar te maken (zgn. "stuiten" van een huwelijk) als ze weten of vermoeden dat er beletselen zijn. Maar dat je vooraf "negatief" bewijs moet leveren past daar eigenlijk niet.

Ik heb het nu wat verder uitgezocht en inderdaad moet je een "verklaring van ongehuwd zijn" overleggen wanneer je langer dan een jaar uitgeschreven bent geweest uit het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie = bevolkingsregister). Zo'n verklaring is te verkrijgen - aldus bijv. de pagina's van het Consulaat in Sydney - door die bij het consulaat aan te vragen. Men verwijst naar de "tarievenlijst" maar daar komt zo'n soort document niet in voor en ook verdere informatie over de te volgen procedure ontbreekt.

Dus denk ik dat de aangewezen weg naar het consulaat in Sydney of de ambassade in Canberra loopt.... vraag daar verder!

Maar ik blijf het een zotte regel vinden want m.i. zegt dit minder dan niks. Ook vraag ik me af waar deze regel op gebaseerd is (onderliggende wettelijke grondslag: Koninklijk Besluit, uitvoeringsmaatregel, ministeriele beschikking o.i.d. - heb ik niet kunnen vinden). Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

[quote author=-+henk+- link=topic=7231.msg92828#msg92828 date=1181938406]
Ik heb het nu wat verder uitgezocht en inderdaad moet je een "verklaring van ongehuwd zijn" overleggen wanneer je langer dan een jaar uitgeschreven bent geweest uit het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie = bevolkingsregister). Zo'n verklaring is te verkrijgen - aldus bijv. de pagina's van het Consulaat in Sydney - door die bij het consulaat aan te vragen. Men verwijst naar de "tarievenlijst" maar daar komt zo'n soort document niet in voor en ook verdere informatie over de te volgen procedure ontbreekt.
[/quote]

Ik heb gisteren inderdaad ook lopen zoeken, maar in het BW (Burgerlijk Wetboek) staat er niets over in. Ik heb zelfs niet kunnen vinden dat je het nodig hebt als je langer dan een jaar bent uitgeschreven. Ben inderdaad ook wel benieuwd wat de wettelijke grondslag is.

Hm, als ik het me goed herinner moest mijn man ook aantonen dat hij niet meer getrouwd was. Op zich is dat toch niet zo raar in landen waar bigamie niet legaal is? (Dit was in Australië).

Wij hoefden niets aan te tonen hier in Brisbane. Je moest even een formuliertje invullen. Zelf even aanvinken of je wel of niet getrouwd bent geweest (wij dus allebei "nee") en klaar. Geen bewijs, niets...

[quote author=jufrebekka link=topic=7231.msg92844#msg92844 date=1181963826]
Zelf even aanvinken of je wel of niet getrouwd bent geweest (wij dus allebei "nee") en klaar. Geen bewijs, niets...
[/quote]

Juist, was je wél getrouwd geweest voor dít huwelijk, dan had je de scheidingspapieren moeten overleggen.

Ja, mijn man heeft destijds niets hoeven overleggen ; omdat hij destijds tijdens zijn lange reizen in zijn twintiger jaren in ned. bleef ingeschreven, dus hoefde hij met ons trouwen niets te overleggen.

[quote author=Eerainuh link=topic=7231.msg92845#msg92845 date=1181964259]
[quote author=jufrebekka link=topic=7231.msg92844#msg92844 date=1181963826]
Zelf even aanvinken of je wel of niet getrouwd bent geweest (wij dus allebei "nee") en klaar. Geen bewijs, niets...
[/quote]

Juist, was je wél getrouwd geweest voor dít huwelijk, dan had je de scheidingspapieren moeten overleggen.
[/quote]

Op zich logisch als je al eerder getrouwd geweest bent. Minder logisch als je nog nooit getrouwd geweest bent en dat moet aantonen. Daar gaat het hier nl. over. Net zo iets als bewijzen dat je nooit door rood licht bent gereden. Het ontbreken van een registratie daarvan bewijst nog niet dat je het ook nooit gedaan hebt.  :wink:

Zelf even aanvinken of je wel of niet getrouwd bent geweest (wij dus allebei "nee") en klaar
Precies en wat als je wel getrouwd bent geweest, maar geen papieren overlegt, dat weten ze dan in Oz toch niet!

Het ontbreken van een registratie daarvan bewijst nog niet dat je het ook nooit gedaan hebt.
Precies, je kan zo naar Vegas vliegen en trouwen(zonder je uit te schrijven in Nederland)

Volgens mij trouw je in Vegas als je er langs rijd met vakantie daar hoef je niks te overhandigen of aan te tonen. Maar dat is geen NL. Het gaat er hier om dat je moet aantonen als je hier trouwt en meer dan 12mnd bent uitgeschreven in het bevolkingregister. Zoals zo vele hier ben ik ook erg benieuwd naar de grondslag daarvan. Want ik kom niet er ver als ik het opzoek.
gr Pat

Back