Bezoek ouders (niet Engels sprekend)

Esther75

New Member
Mijn ouders zijn van plan om ons te bezoeken. Erg leuk en ze zijn ook erg welkom. Ze spreken alleen geen Engels wat het in Australie toch een stuk ingewikkelder voor ze maakt.... Aangezien ik niet genoeg vrije dagen heb om de periode dat ze hier zijn vrij te nemen ben ik op zoek naar tips om hun het leven hier makkelijker te maken. Is er iemand op het forum met gelijke ervaringen?

Thanks,
Esther
 
Afgelopen zomer was ik in China waar ze geen woord Engels spreken dus ik kan de situatie wel een beetje voorstellen. Sowieso is het handig om het adres waar ze verblijven op papier te hebben voor de taxi chauffeurs bijvoorbeeld. Ook voor de dingen die ze kunnen doen in de stad wanneer ze alleen zijn is het handig om het zowel in Engels als in Nederlands op papier te hebben voor als ze de weg willen vragen, dus vantevoren plannen indien mogelijk. Op terras of in een restaurant is het een kwestie van aanwijzen. Als ze het bedrag niet in cijfers kunnen laten zien dan kan je bijv. je mobiel of rekenmachine erbij pakken en aangeven dat daar het bedrag ingetikt moet worden. Misschien ook handig om een boekje "Nederlands -> Engels" meenenemen met erin handige zinnetjes die ze kunnen laten zien aan de Aussies.
 
Zo'n gidsje is erg handig met van die al vertaalde meest gebruikte zinnen.
Adres erachterin schrijven, dan kunnen ze mensen laten lezen wat ze bedoelen.
Dat deden wij in Denemarken en Frankrijk ook.

1001004001975798.jpg
 
Als ze alleen de stad ingaan, altijd een van je mobieltjes meegeven met instructies voor je andere telefoon nummers.

Pa kan toch ook lekker de tuin opknappen? Heeft daarbij geen Engels nodig. :smile:
 
Het helpt idd enorm om altijd pen en papier bij je te hebben. Daar kun je adressen opschrijven en getallen bij het afrekenen, of een boodschappenlijstje of een getal als je wilt vertellen hoeveel broodjes je wilt kopen. Al werkt dat laatste over het algemeen nog het beste door het juiste aantal vingers op te steken ;-). En een woordenboek kan ook goed helpen.

Zelf heb ik vier maanden in Hongarije gewerkt en gewoond. Dat is ook een uitdaging! Maar met wat handwerk is boodschappen doen of in een restaurant eten geen enkel probleem. En met de woordenboeken heb ik heel wat interessante gesprekken gevoerd met een aantal Hongaarse scholieren. Je moet een beetje lef hebben (of er simpelweg klaar mee zijn dat je al wekenlang met niemand kunt praten) maar dan komt het wel goed. Zijn je ouders wel eens vaker op vakantie geweest in een land waar ze de taal niet spraken? Over het algemeen zullen ze zich dan wel redden. Het is even een drempel over en dan maakt het ook niet meer uit.

No worries ;-) het zijn volwassen mensen en ze redden zich echt wel.
 
Als kind heb ik tien jaar in Nieuw Zeeland gewoond ik weet nog dat oma en opa (die geen woord Engels spraken) het altijd erg spannend vonden om alleen met het vliegtuig naar NZ te komen. Mijn ouders hadden toen alle belangrijke gegevens voor ze vertaald op papier, vluchtnummers, adressen, enz...
Toen hun bij ons op vakantie waren hebben ze heerlijk met ons samen geleefd. Wij gingen naar school, kwamen thuis en dar zaten ze op the porch lekker te dutten. Opa hielp mee op het land en oma kookte. Het belangrijktste is dat ze er kunnen zijn! Samen zijn. Als we in the near future in Oz mogen gaan wonen hoop ik dat mijn ouders heel vaak kunnen over komen. HEERLIJK!!!! Lekker zijn, leven, enjoy every moment in life!

Komt echt goed, ik zou me er niet druk om maken, je hoeft ze niet te gaan enterainen ofzo, het zijn je ouders!

Smiles, Betty
 
De situatie die je schetst is dus precies wat ik me laatst ook afvroeg. Mijn familie ken keine english. En met Duits kom je ook niet zover denk ik :p

Als ze op bezoek komen, zal het wel voor een week of 4 zijn. Alleen dat betekent niet dat ik/wij ook 4 weken vrij zouden zijn. Dus moeten ze gedeeltelijk hun eigen boontjes doppen. Hoe leuk zullen ze dat vinden :/ Daarbij kan mijn moeder niet goed tegen hitte (dat vindt ze niet fijn). Aan de andere kant, de kans is groot dat als ze op bezoek komen dit in de Nederlandse zomer/Australische winter is. Dat scheelt weer iets.
 
Back
Top