'Big brother' speurt in Australisch vuilnis

Jan Katers

New Member
'Big brother' speurt in Australisch vuilnis
Uitgegeven: 14 april 2008 11:28

SYDNEY - Het vuilnis van tienduizenden Australische huishoudens wordt binnenkort gecontroleerd. In de vuilnisbakken wordt apparatuur geplaatst. De Australische media spreken over 'vuilnis Big Brother'.

De technologie wordt ingezet om te onderzoeken of de inwoners hun vuilnis goed recyclen en scheiden.

Maandag bevestigden ambtenaren dat 78.000 nieuwe vuilnisbakken in de buitenwijken van Sydney worden voorzien van kleine radiofrequentieapparatuur.

Deze technologie wordt ook gebruikt om vee op te sporen. De vuilnisbakken zijn al in een buitenwijk van Sydney in gebruik genomen.

Bron: http://www.nu.nl/news/1525325/122/%27Big_brother%27_speurt_in_Australisch_vuilnis.html

Ben benieuwd wat hier uitkomt... wat ik verwacht is dat er wel chemisch afval tussen het andere vuilnis zit want daarvoor heb je hier geen aparte ophaaldiensten zoals in NL. Zo kun je lege batterijen (volgens mij) alleen bij Dick Smith filialen inleveren. En bij 'refuse tips' maar hoeveel mensen dat doen??

Interessant ja, om te zien wat er tussen het huisafval zit. Wij zijn heel braaf :) Ik heb trouwens ooit de gemeente gebeld om te vragen wat ik met m'n lege batterijen moest; AA-batterijen kon ik in gewoon in de bin gooien, en de grotere maten inderdaad naar de tip brengen. Hoe het in Sydney zit weet ik niet. Elke gemeente heeft z'n eigen regels. Is het daar ook zo slecht geregeld?

[quote author=Eerainuh link=topic=8753.msg116625#msg116625 date=1208520393]
Ik heb trouwens ooit de gemeente gebeld om te vragen wat ik met m'n lege batterijen moest; AA-batterijen kon ik in gewoon in de bin gooien, en de grotere maten inderdaad naar de tip brengen.
[/quote]

Dick Smith Electronics neemt lege batterijen in en ook bij de IKEA kun je ze kwijt ter recycling.

Ja, dat had Jan al verteld, over Dick Smith ;-) IKEA zal ik op m'n lijstje erbij zetten, thanks.

Ik stop mijn lege batterijen altijd in zo'n apparaatje met een kabel er aan en stekker die weer in het stopcontact past. Dan zijn ze na een tijdje gewoon weer vol :)

Mooie oplossing he :grin:

Nou, als wij het vuil netjes moeten scheiden, dan mogen zij wel eens beginnen om al het zwerfvuil een keer op te ruimen...jemig als je ziet wat er langs de weg ligt, zonde hoor!

Nou, ik probeer er altijd goed op te letten wat waar in mag en als je het helemaal niet meer weet donder je het toch in de bin van de buren? :grin:

Back