Bla

Interessant topic, ik geef hem meteen maar de eerste reply ;-).

Ik hoop alleen niet dat dat andere topic nu doodbloed, ik ben ook nog steeds heel erg geinteresseerd in de (secundaire) arbeidsvoorwaarden die de reeds geemigreerden hebben!

Ik ook.. :)

Ik vermoed alleen dat ik nog weinig kans maak, wel leuke opleiding, maar weinig werkervaring. Aan de andere kant wel jong, bijdehand en fris. En Nederlands natuurlijk.. ;)

Perthpete en zijn vrouw zijn sinds enige tijd als IT contractors aan de slag in Perth, en volgens mij bevalt het ze prima. Misschien kunnen zij je verder helpen..

Ha, ha, dat is wel grappig.. sinds half december (Ellen) en half january (Peter) zijn we beiden 'permie' geworden. Ellen bij een ander bedrijf dan waar aze voorheen zat, en ik bij hetzelfde. Vwb werken als contractor: wat jij (Eastland) eigenlijk naar vraagt is werken als zelfstandige. De term contractor is niet (perse) helemaal hetzelfde als zelfstandige (in NL).

Toen wij (een maand of 2,3 na aankomst in Perth) serieus op zoek gingen naar werk hadden we natuurlijk enigzins de voorkeur voor vast werk (maar wat is vast?) maar lieten naturlijk alle opties de revue passeren. Heel veel banen (die via Seek) worden geadverteerd worden door recruitment buro's geadverteerd. Een heel groot deel daarvan is contractor. Dwz in feite 'tijdelijk'. In de praktijk komt het er vaak op neer dat die contracten dan regelmatig verlengd worden (bij wederzijds bevallen natuurlijk ;-) ). Ik (Peter) heb vanaf de 1e dag dat ik werkte (NB: aankomst in Perth 6 April '06, serieus gaan zoeken naar werk vanaf eind juni, eerste werkdag 11 september) tot half january j.l. in feite 4 opeenvolgende contracten gehad (constant bij dit, huidige bedrijf). Geen dag zonder werk ertussen (behoudens de dagen die we zelf vrijgenomen hebben dan ;-) ).

Natuurlijk is e.e.a. heel erg afhankelijk van wat je precies voor werk doet (iedere IT-er die niet specifiek technisch bezig is zal het wel herkennen: "Jij werkt toch in de IT? Kun je me dan effe helpen want ik heb een probleem met mijn PC...") maar vooral voor 'techneuten' denk ik dat het vrij makkelijk is om aan de slag te komen in Perth (server administrators, security, pc-helpdesk). ook project managers worden erg veel gevraagd. Overigens betekent dat niet dat je binnen een week werk gevonden hebt...

Even terugkomend op die contractor: Mijn contract liep via de recruiter (Candle recruitment). Er zijn verschillende keuzes, maar ik heb evoor gekozen om de recruiter de hele administratieve afhandeling (facturering, payroll etc) te laten doen. Daar betaal je dan een percentage voor (2.5% in mijn geval) maar dat is wel weer bruto, dus netto wat minder. Een andere keuze zou geweest zijn om via een buro te gaan werken (gelieerd aan candle) dat CXC (of was het XCX, ik weet het niet meer, henriette heeft hun ook kortgeleden ergens hier genoemd) heet of zo. Die doen dan niet alleen die administratie maar ook je belastingaangifte etc. Daar zou ik 4% voor hebben moeten betalen. Dan is er nog de keuze of als zelfstandige aan de slag te gaan. De preciese ins en outs daarvan kan ik je zo niet vertellen (geen ervaring mee). Wel een tip, mocht je dat van plan zijn, er worden door de ATO seminars georganiseerd (wij hebben die wel gevolgd, was ook gratis ;-) ) voor aankomende 'kleine zelfstandigen'...

Ten slotte, het beviel ons beinden inderdaad prima als contractor, maar die 4 contracten die ik dan opeenvolgend had werden vaak pas een aantal dagen voor het verlopen verlengd (van oorsprong een Amerikaans bedrijf, met alle budget goedkeurings perikelen van dien). Ondertussen ben ik dan zelf naturlijk ook weer aan het rondkijken geweest en uiteindelijk telkens 'niet nodig geweest'. Dat is een wat minder verschijnsel zal ik maar zeggen ..

Hoop dat jehier wat aan hebt ;-)

Altijd goede informatie, Peter.

Waar ik benieuwd naar ben, wat was je overweging om in vaste dienst te gaan? Financieel is contractor toch aantrekkelijker, denk ik... :thinking:

Groeten,
Francois.

Ik heb een aantal contractors in mijn team zitten die meer verdienen dan ik en een stuk minder gezeik aan hun kop hebben. Dat is leuk voor hen zolang het duurt. Ze zijn echter de eerste die er uit vliegen als het wat minder gaat of wanneer er minder mensen nodig zijn. Zo had een van mijn teamleden 6 maanden voor zijn huidige contract geen werk, en dat was niet gepland. Verder is een contract heel leuk, maar er zit bij ons gewoon een opzegtermijn van 4 weken aan vast. 4 weken notice en bedankt en de groeten. Niet zo fijn als je dat regelmatig hebt en zeker niet als het in december of januari gebeurt, dan is het lastig aan werk komen. Ook is de contractor wereld in mijn branche (IT) niet zo heel groot. Verpest je het eens een keer, of zeg je op een onhandig moment (i.e. je kunt niet gemist worden) je contract op of besluit niet te verlengen dan kan je dat later wel eens opbreken.

Verder moet het werk je ook wel liggen: flink verdienen is 1 ding, maar als contractor word je ingehuurd om een bepaald truukje uit te voeren. Steeds maar weer. Een van mijn contractors heeft aangegeven iets anders te willen doen dan waarvoor ze is ingehuurd. Sorry, maar we betalen je grof geld voor dat ene truukje en niet om je on-the-job te trainen. Als je dat wilt mag je voor een normaal salaris in dienst komen, dan willen we best in je investeren. In haar geval geldt niet voor jou 10 anderen, maar toch zeker wel een handvol. En dus is het antwoord "sorry, kan niet".

Ik heb precies dezelfde ervaring als perthpete; ik zit nu in mijn 4e contract bij m'n laatste werkgever en het is elke keer een gezeur met budgetten en op het laatste moment een handtekening krijgen. Bij mij komt dat ook omdat mijn manager er veel te laat mee begint en er elke keer achter komt dat het proces toch langer duurt dan verwacht.... zucht....

Maar goed: er is zat werk dus ik maak me niet zo druk. Wat GeoffB zegt klopt wel; in het team waar ik werk (3 permie & 13 contractors...) zitten aantal PowerBuilder developers die weleens wat anders willen en dan is het inderdaad helaas pindakaas. 4 weken notice klopt ook
Ik ben project manager en mijn doel is om bij een bedrijf een project te doen en dan weer te moven om bij een ander bedrijf een project te doen en daar past een contractor-type baan prima bij natuurlijk.
Veel contractors gebruiken (een deel van) hun extra inkomen niet om te investeren in hun 'professionele ontwikkeling' en dan kan het weleens een kwestie worden van (zoals GeoffB zegt) "zolang het duurt".

Als contractor verdien je over het algemeen wel meer maar als je wat meer zeker-/vastigheid wilt en je werkgever biedt je een leuk package aan waarom niet?
Voor mezelf zal ik het niet zo snel doen omdat ik wat meer flexibiliteit wil qua vakantie; zo ga ik na m'n volgende contract 4 maanden reizen  :smile:

Over zelfstandigen: als je eenmaal in het wereldje zit kun je je werkgever vragen of ze je via je eigen bedrijfje willen inhuren ipv via recruitment agencies (Candle, Hays etc). Om meteen zo te starten lijkt me lastig omdat de meeste bedrijven met een shortlist van recruitment agencies werken maar misschien weten andere XPditers wel hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?

Hmmm, ik geloof dat de meeste argumenten om permie te worden al wel benoemd zijn door Geoff en Jan. Het is (zoals met alles in het leven ;-) ) een kwestie van balans. Voor mezelf denk ik dat het gedoe om de contractverleningen (gemiddeld zo om de 4 maanden in mijn geval) me vooral wat te gortig werd. Ik ben qua persoon ook eigenlijk een beetje meer een 'permie' van aard dan een contractor.
Overigens moet ik ook zeggen dat ik als permie niet minder ben gaan verdienen dan als contractor (NB: ik vergelijk dan mijn jaarsalaris nu als permie waarin in principe geen overuren betaald worden met wat ik het voorgaande fiscaal jaar verdiend heb als contractor).

Je kunt voor een aantal opties kiezen, en deze kun je al dan niet laten "managen" door een management bureau als CxC.

1. PAYG. Dat betekent volledig via het recruitment agency (Hays, Candle etc etc). Je bent via hen tijdelijk in dienst. Zij dragen werkgeversbelasting af etc. let wel: je bent alleen in dienst voor de duur van het contract
2. Eenmans zaak. Wordt weinig gedaan, want weinig extra voordelen. En de meeste bedrijven huren inderdaad alleen in via preferred suppliers (agencies)
3. BVtje oprichten. Heeft iets meer belastingvoordelen maar is duurder op te zetten en vraagt meer administratie. Dit kun je dus"uitbesteden" aan bijv. CxC maar die vragen natuurlijk weer een fee. Sinds 2000 is de belastingwetgeving veranderd en wordt je inkomen uit "personal services" gewoon belast als inkomen en niet als bedrijfsinkomen. (tenzij je echt een bedrijf hebt met werknemers, of je bent niet afhankelijk van 1 baas). Dus ook dit heeft niet meer de voordelen die het vroeger had
4 En dan heb je nog opties via trusts etc.

Ik zou eens met zo'n management bureau gaan praten als je hier bent. Dan ben je in no time op de hoogte. Ik heb besloten om voorlopig gewoon PAYG zonder management bureau te gaan, want ik heb te weinig kosten om het management fee voor CxC (of kijk op website) te kunnen compenseren uit het belastingvoordeel dat zij voor mij eruit kunnen halen. Ik doe dus alles zelf, evt. met behulp van een goede accountant (via via aan te komen) . Ik vind het vrij simpel en ben heel blij met het behoorlijke inkomen (veel meer dan in Nederland).

Hoop dat het een beetje helpt.

henriette

Goeie samenvatting Henriette; 1 opmerking:

Ik zit hier met 12 andere contracters in het team en 8 van hen hebben een eigen bedrijfje en het bedrijf waarvoor ze werken huurt hun via dat bedrijfje in. Dus ze vangen het tarief wat normaal het recruitment agency vangt en dat kan toch 5, 10, 15 dollar per uur uitmaken... Het is dat ik als gesponsorde dat niet kan doen...

Wat ik al eerder postte en jij ook zegt: meeste bedrijven werken met een shortlist maar als je eenmaal in het wereldje zit... en je eindklant heeft er geen probleem mee...

@perthpete: good on you dat het niet minder verdient als permie. Hier heb ik voorbeelden dat ze 40% achteruit gaan als ze permie zouden worden dus dan doe je dat gewoon niet natuurlijk.

veel mensen met een eigen bedrijfje hebben dat opgezet voor de wetsverandering. Toen was dat nog echt aantrekkelijker. En als je dat eenmaal hebt, ja, dan zou ik dat ook zeker doen.
Het is nu alleen niet meer zo aantrekkelijk meer dus blijven meer mensen werken via PAYG, totdat ze wellicht iets "groter"  willen worden (en inderdaad een eigen netwerk opbouwen etc.).

Hey misschien moeten we gewoon samen een bedrijfje opzetten, hebben we ook personeel! ha ha

henriette

Ik ken ook een groep contractors waarvan 1 persoon een bedrijf heeft opgezet met alle verzekeringen (work cover, GITC etc) en de andere 6 zijn via dat bedrijf bij eindklanten aan de slag. Iedereen blij: die ene persoon vangt paar dollar per uur voor elke contractor en de anderen hoeven niet 10-20% aan recruitment agencies af te staan  :up:

Over een bedrijfje hebben we het nog wel eens Henriette  :wink: Ik moet iig nog op m'n PR wachten...

Oh ja, nog een laatste toevoeging van mijn kant: Een ander (maar wel wederzijds) puntje aan de contracten was telkens een opzegtermijn van 7 dagen .. (onafhankelijk van of het contract nu 3 maanden of 6 maanden was).

En nog even over permie: Omdat permie zijn toch (nog steeds denk ik) een stukkie minder permanent is dan in NL gebruikelijk zie ik het permie zijn ook eigenlijk wel een beetje als een wat steviger contract...

@Henriette:
Nog beadnkt ja, CxC was het inderdaad. En ook wij deden verder de belasting aangifte en zo gewoon zelf. Dat is makkelijk genoeg zeker zolang je (nog) niet aan het investeren bent met onroerend o.i.d. ;-)

Een groot voordeel van het werken als contracter (in Nederland) vond ik dat het een ideale manier was om in verschillende keukens rond te kijken als bij banken, technische industrie, energie industrie, etc.

Nu in Brisbane, heb ik er toch voor gekozen om als 'permie' aan de slag te gaan. In Nederland (ik werkte bij Getronics PinkRoccade) merkte ik dat het moeilijk was om bij een klant door te groeien naar betere functies. Zoals hier als gezegd is, de klant wil niet altijd in je investeren. Je bent na 6 maanden, 1 of 2 jaar toch weer weg.

Nu ook bij het bedrijf waar ik werk: permies hebben altijd een streepje voor.

@ Luuk, yep: >30  :wink:

[quote author=Joep link=topic=8460.msg112303#msg112303 date=1203946232]
en al 650+ posts
[/quote]

:p

Op aarde. Daar heb ik pas 24 posts, en jij > 30. :p

Goed punt Joep: doorgroeimogelijkheden voor een contractor zijn er nauwelijks. Zie ik aan een aantal collega-contractors van me: zijn 10 jaar ontwikkelaar en willen de switch naar business analyst maken. Krijgen ze niet de kans toe en solliciteren op BA jobs zonder ervaring... :|

Zelf heb ik er niet zo'n last van; ik was in NL lijnmanager maar ik prefereer m'n huidige rol als projectmanager... Ik probeer zo interessant (groot/complex/...) projecten te verkrijgen en daardoor mijn CV te 'verrijken' en krijg daar bij m'n huidige werkgever de kans voor

En ja Luuk: >30...

Back