Ha, ha, dat is wel grappig.. sinds half december (Ellen) en half january (Peter) zijn we beiden 'permie' geworden. Ellen bij een ander bedrijf dan waar aze voorheen zat, en ik bij hetzelfde. Vwb werken als contractor: wat jij (Eastland) eigenlijk naar vraagt is werken als zelfstandige. De term contractor is niet (perse) helemaal hetzelfde als zelfstandige (in NL).
Toen wij (een maand of 2,3 na aankomst in Perth) serieus op zoek gingen naar werk hadden we natuurlijk enigzins de voorkeur voor vast werk (maar wat is vast?) maar lieten naturlijk alle opties de revue passeren. Heel veel banen (die via Seek) worden geadverteerd worden door recruitment buro's geadverteerd. Een heel groot deel daarvan is contractor. Dwz in feite 'tijdelijk'. In de praktijk komt het er vaak op neer dat die contracten dan regelmatig verlengd worden (bij wederzijds bevallen natuurlijk ;-) ). Ik (Peter) heb vanaf de 1e dag dat ik werkte (NB: aankomst in Perth 6 April '06, serieus gaan zoeken naar werk vanaf eind juni, eerste werkdag 11 september) tot half january j.l. in feite 4 opeenvolgende contracten gehad (constant bij dit, huidige bedrijf). Geen dag zonder werk ertussen (behoudens de dagen die we zelf vrijgenomen hebben dan ;-) ).
Natuurlijk is e.e.a. heel erg afhankelijk van wat je precies voor werk doet (iedere IT-er die niet specifiek technisch bezig is zal het wel herkennen: "Jij werkt toch in de IT? Kun je me dan effe helpen want ik heb een probleem met mijn PC...") maar vooral voor 'techneuten' denk ik dat het vrij makkelijk is om aan de slag te komen in Perth (server administrators, security, pc-helpdesk). ook project managers worden erg veel gevraagd. Overigens betekent dat niet dat je binnen een week werk gevonden hebt...
Even terugkomend op die contractor: Mijn contract liep via de recruiter (Candle recruitment). Er zijn verschillende keuzes, maar ik heb evoor gekozen om de recruiter de hele administratieve afhandeling (facturering, payroll etc) te laten doen. Daar betaal je dan een percentage voor (2.5% in mijn geval) maar dat is wel weer bruto, dus netto wat minder. Een andere keuze zou geweest zijn om via een buro te gaan werken (gelieerd aan candle) dat CXC (of was het XCX, ik weet het niet meer, henriette heeft hun ook kortgeleden ergens hier genoemd) heet of zo. Die doen dan niet alleen die administratie maar ook je belastingaangifte etc. Daar zou ik 4% voor hebben moeten betalen. Dan is er nog de keuze of als zelfstandige aan de slag te gaan. De preciese ins en outs daarvan kan ik je zo niet vertellen (geen ervaring mee). Wel een tip, mocht je dat van plan zijn, er worden door de ATO seminars georganiseerd (wij hebben die wel gevolgd, was ook gratis ;-) ) voor aankomende 'kleine zelfstandigen'...
Ten slotte, het beviel ons beinden inderdaad prima als contractor, maar die 4 contracten die ik dan opeenvolgend had werden vaak pas een aantal dagen voor het verlopen verlengd (van oorsprong een Amerikaans bedrijf, met alle budget goedkeurings perikelen van dien). Ondertussen ben ik dan zelf naturlijk ook weer aan het rondkijken geweest en uiteindelijk telkens 'niet nodig geweest'. Dat is een wat minder verschijnsel zal ik maar zeggen ..
Hoop dat jehier wat aan hebt ;-)