Na vooraf alle discussie over zelf doen vs verhuizer gelezen te hebben, hierbij mijn eigen ervaringen (zelfverhuizing). Met name het stuk lokale kosten (customs / Aqis) in Australie is voor zelfverhuizing volgens mij nog niet zo duidelijk op dit forum.
20 ft container van Schiedam naar Brisbane (en verder naar Sunshine Coast):
1. Wat ik heb laten doen:
- Container Schiedam- Brisbane: 1604 Euro. Gedaan door World Freight Logistics (WFL), prima service. was in dit geval iets goodkoper dan Online shipping. Bedrag is incl transport container Schiedam - R'dam haven @ 265 Euro, obv 2 uur laden voor de duur (zelf).
- Lokale agent voor customs/ quarantine clearance: AUD 3756 (ca 2140 Euro). Gedaan door Consolidated Freight Australia (na vergelijking andere agenten) Dit bedrag betreft 1) handling fee (o.a. uitladen container voor quarantine inspection) AUD1950 (ex GST), 2) destination port charges AUD 890 (ex GST), + 3) Quarantine inspection & fees AUD575 (ex GST) - we hadden mazzel dat ze geen van onze vele houten meubels hebben aangemerkt voor behandeling.
2. Zelf gedaan:
- spullen inpakken (kasten etc: in snijkarton bodem + ribcarton zij/bovenkant, gekocht bij Voerman Den Haag, in totaal ca 200 Euro. Kleine spullen in dozen, goedkoop bij verhuisboxen.nl). Onderschat het niet; veel werk.
- paklijst opstellen
- container laden (heb een 'mannetje' gevraagd me even te helpen met laden om schuiven/wrikken te voorkomen; kan evt zelf maar je moet echt opletten dat de spullen mooi trapsgewijs gestapeld zijn zodat er geen hoge objecten heen en weer kunnen gaan tijdens de zeereis). Laden duurde ca. 1.5 uur.
- ophalen spullen in haven Brisbane en afleveren op nw adres. Handig is dat je in Aus met een normaal rijbewijs (volgens mij moet je wel eerst je rijbewijs laten omzetten naar het Aus rijbewijs) een aardige vrachtwagen ('3 tonne', ca 18 m3) mag rijden. Wij name 2 vrachtwagen en waren in totaal 500 dollar kwijt voor de 150 km afstand. Een aanrader; heeft wel wat om je eigen spullen op te halen.
Ter vergelijking, de offertes van verhuisbedrijven in NL waren:
vd Enden: 24 M3 5500 Euro excl quarantine (offerte naar Brisbane metro) + ca AUD 900 transport Sunshine Coast
vd Haan: 24M3 5900 Euro excl quarantine (offerte naar Brisbane metro) + ca AUD 900 transport Sunshine Coast
Voor meer details kun je me mailen op felix.sandy@gmail.com
Succes,
Felix