bloemen

katjax

New Member
Hallo, ik heb een vraag, ben op zoek naar mensen met een bloemenwinkel of naar mensen, die mensen kennen die een bloemenwinkel hebben, of in de bloemenhandel zitten en ons zo wat informatie kunnen verschaffen. Wij hebben hier in nederland een bloemengroothandel en denken serieus aan emigreren, maar moeten allereerst meer weten over de bloemenhandel in Australie of liever gezegt de bloemenhandel in de grote steden.
Hoop op wat reacties, alvast bedankt,
Katja
 
Hoi Katja,

Er is op een bevolking van 16 miljoen mensen in de bloemenhandel in Australie heel wat aan de gang, maar het is niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland.
Hoe het echt is en wat jullie precies willen, is afhankelijk van jullie eigen perceptie. Ik kan je aleen mijn visie op het geheel geven.

Er is een gedeelte lokale bloemenproduktie en je zie een verschuiving naar import, zoals dat ook in nederland gebeurd.
Afhankelijk van waar de lokal producenten zitten, worden de produkten zelf verkocht of wordt het naar wholesalers (groothandel) verzonden en via deze kanalen naar boeket bedrijven of floristen verkocht. Producenten zitten vaak dusdanig ver van de centra af, dat zelf verkopen op de veiling geen optie is. Vaak zie je ook een kombinatie van deze bedrijven door elkaar.
Producent + wholesale
boeket bedrijf + wholesale
Wholesale + bloemist
Producent + bloemist
Import komt voor zover ik weet niet over de veiling, bedrijven betrekken dat direkt van buitenlandse afnemers en importern voor eigen gebruik in boeketten, de grote boeket bedrijven.

Sydney en Melbourne hebben elk hun eigen bloemenveiling, een markt op kleine schaal, waar bloemisten direkt van de producenten of wholesalers kopen, voor zover ik weet 3x per week, maandag, woensdag en vrijdag, vanaf ca. 05.00uur.
In Aidelaide is geen veiling, maar een cash & carry wat boeketten bedrijven en lokale producenten die zelf hun produkten verkopen. Perth, Brisbane en Darwin zijn mij onbekend.
Producenten zijn Australiers, voormalige afkomst uit o.a. nederland, griekenland, italie, libanon, vietnam en nog zo wat regionen.
De bloemisten zijn op dit moment nog een belangrijk afzet kanaal, maar zoals overal in de wereld, komt de verkoop via supermarkten steeds meer op en zal dit mogelijk ook het belangrijkste afzet kanaal worden. Dit zal alleen gebeuren als de supermarkten werkelijk willen investeren in de afzet en het handhaven van de kwaliteit van de bloemen in de wat andere klimatologische omstandigheden van het australische. Ik bedoel, als de bloemen gewoon in een hoekje van een warme supermarkt worden gezet en er wordt geen aandacht aan besteed, zal het niet gaan werken.
Wordt er wel geinvesteerd in de presentatie en bijvoorbeeld koelmeubelen om de kwaliteit van de bloemen te behouden en iemand verzorgd de displays, zal dit zeker zijn vruchten af gaan werpen.

Dit als algemene informatie. Mocht je heel specifiek iets willen weten, heb ik relaties in australie, waar wat specifiekere kennis beschikbaar is, dus laat dat maar weten.

Erik
 
Hoi Katja,

om een aanvulling te geven; hoe warmer het weer, des te minder zijn er verse bloemen te koop. In Brisbane is het - in onze Nederlandse ogen - maar triest gesteld met de verse bloemen. Ze staan meestal in een koelkast (kast ja!) in de winkel. Er zijn wel wát winkels die een redelijk assortiment hebben, maar stel je er niet te veel van voor. En natuurlijk omdat het fenomeen 'een bloemetje meenemen' hier (ik heb het dan even over Brisbane) niet bestaat, zijn bloemen poepduur. Of omdat ze zo duur zijn, kopen we niet zomaar een bosje. De supermarkten hebben inderdaad nog wel 's wat bloemetjes, maar die kunnen dan ook groot inkopen.

Zoiets  :)

Irene
 
Back
Top