[Boektip] Bill Bryson - Down Under

David

New Member
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit boek al niet eerder is langsgekomen op dit forum, maar het kan vast geen kwaad dit nog een keer naar voren te brengen.

Jaren geleden, voor mijn eerste bezoek aan Australie, stuurde mijn vriendin me het boek Down Under van de schrijver Bill Bryson. Dit was het begin van mijn Bill Bryson verslaving. Inmiddels heb ik nagenoeg ieder boek van hem gelezen, en sommige boeken al 2x inmiddels. Hij heeft een zeer humoristische schrijfstijl, maar blijft zeer informatief over zijn reizen en belevenissen.

Zijn boek Down Under is erg grappig voor iedereen die nog nooit in Australie is geweest, en is alleen nog maar grappiger nadat je al eens in Australie bent geweest, omdat het zo herkenbaar is. Het is daarom ook het favoriete boek van mijn (Australische) vriendin.
Bill Bryson's andere boeken zijn dus ook zeer aan te raden, en hij heeft boeken over Europa, Engeland, Noord Amerika, en een paar andere boeken over The Apalachian Trail ('Walking in the woods',mijn favoriet), artikelen over Amerika, en het dikke 'A short history on nearly everything' (populaire wetenschap). Hij heeft een aantal boeken over de engels taal (bijv. Mother Tongue), die ook interessant zijn, en erg grappig af en toe, maar zijn wat taaiere kost.

Het boek is in het Nederlands te krijgen, maar het kan denk ik geen kwaad dit boek in het engels te lezen :) In Australie liggen zijn boeken in ieder geval in iedere boekenwinkel.

Veel leesplezier!

I completely subscribe! Ben ook een fan en heb meer van hem gelezen behalve Down Under. Heb afgelopen jaar zelfs een lezing van hem bezocht hier aan de UQ (waar hij overigens met de 'pun' kwam dat de weg naar Toowong inderdaad too wong was).

Ga dat lezen! :up:

Ook ik kan het boek aan iedereen aanraden, heb het inmiddels 2* gelezen (zowel voor als nadat we in Australie zijn geweest). Het is echt heel erg humoristisch, zeker als je dingen herkent.

Kopen dus!

Groeten,
Carola

Heb het boek van mijn australische vriend die hier in NL woont gehad, maar moet zeggen dat ik door het eerste stuk moeilijk heen kom....
sommige dingen zijn wel komisch maar vondt het een beetje langdradig... (heb het nu over down under)

Ik heb 'm ook in de kast staan. Vond het wel humor hebben.
Ben nu het boek "Fatal Shore" van Robert Hughes aan 't lezen, maar moet zeggen dat het boek "Down Under" wat makkelijker was om door te komen.

Maar ik dacht dat het boek "Down Under" wel ooit als tip op het forum was geplaatst...(vage herinnering :))

Oh das leuk om te lezen, ik heb namelijk net t boek: tegenvoeters, een reis door Australie , ook door hem geschreven,gekocht. Ik ken er nog niks van dus ik ben nu heel benieuwd!
Groetjes Francine

@Amoz: Leuk dat je een lezen hebt mee kunnen maken! Ik heb hem heel toevallig even de hand kunnen schudden tijdens een signeer sessie in Sydney (ca. half jaar geleden, zelfs ter plekke nog een boek van hem gekocht om te signeren). Later hoorde ik van een collega (die ook Bill Bryson verslaafd was) dat er ook een lezing was ergens. Helaas gemist.

@Sabien: even dacht ik hoopvol dat Bill Bryson nog een boek over Australie had geschreven wat ik nog niet kende, maar de titel 'In a sunburned country' is hetzelfde boek, waarschijnlijk voor de Amerikaanse markt.

@Marfran: Het boek dat je hebt gekocht is de Nederlandse titel van dit boek. Veel plezier ermee! Ik vraag me soms wel af of het boek in het nederlands eigenlijk wel net zo grappig is. Sommige humor (engelse, droge humor) kan ik me eigenlijk alleen in het Engels voorstellen.

Ik heb het boek aan veel mensen aangeraden, en veel mensen vonden het leuk, maar niet iedereen. Een vriend van mij (die 1.5 jaar in Sydney heeft gewoond), had het boek half uitgelezen, en vond het niet zo bijzonder. Niet zijn humor waarschijnlijk. Ik heb dit boek zelf inmiddels al 2 keer gelezen, zo leuk vond ik het (de eerste keer ook af en toe tranen van het lachen).

Maar voor alle Australia-minded mensen hier op dit forum is het haast verplichte kost :)

Als t uit is laten we je weten of t in t Nederlands ook leuk is. En als we in Australie wonen kopen we meteen een Engelse versie!
Groetjes
Martin en Francine

Martin is t nu aan t lezen en is niet uit t boek weg te slaan, dus: ook leuk in het Nederlands (goede vertaler?)
Groetjes Francine ik moet nog even wachten tot t uit is)

Ik vond het zo jammer dat ik dat boek uithad, Downunder van Bill Bryson! Vond het geweldig en heb daarom ook meerdere boeken van hem gekocht en ook een lezing bijgewoond in het theatre in Perth. Geweldige man. Hij heeft ook een reeks video's gemaakt over zijn reizen. Ik heb er eentje van zijn reis door Engeland.

Greetz, Marielle

Een reeks video's? Dat klinkt ook interessant!!
Weet iemand toevallig of er ook een video is over Australië van Bill Bryson??
Groetjes!

[quote author=Alie Bosma link=topic=3199.msg130170#msg130170 date=1231443449]
Even andersom.. een Engelstalig boek over NL: the Undutchables. Ook erg leuk!
[/quote]

Dat boek heb ik al een aantal jaren in de kast staan. Gelezen tijdens mijn studie internationale communicatie. Ik was erg geïnteresseerd in interculturele communicatie en wilde wel is weten wat buitenlanders over ons schreven.
Het boek is inderdaad grappig, maar ook erg oppervlakkig geschreven.

Het bill Bryson boek heb ik net uit. Heerlijk om te lezen, vooral deel 3 vond ik erg leuk. Ook daar zijn de culturele dingen oppervlakkig beschreven. Maar ik vind het geweldig hoe hij zijn ervaringen kan omschrijven. Bijvoorbeeld over de vliegen, het verblijf in de outback en zijn aankomst bij Uluru.
Lees het alleen wel echt in het engels. Ik had het voor een grabbel en een grijpstuiver op een markt gekocht in het NL. Telkens als het woord "mate" voorbij kwam stond er "makker" :roll:

Back