Brisbane or Aidelaid

VineVinyl

New Member
Goeiedag forumers,

Zoals u misschien nog weet wilden wij met grote spoed naar omgeving Brisbane, nu de spoed eraf is (omstandigheden zijn veranderd) hebben we opeens alle tijd van de wereld. Nou ja, het streven is en blijft om in zomers 2006 het vliegtuig te pakken, enkele reis!

Nu we opeens de tijd hebben konden wij wat rustiger op internet surfen en alles rustig bekijken. Gelukkig maar want nu kunnen we bij nul beginnen en onze gedachten er rustig over laten gaan.

De eerste vraag is natuurlijk; WAAR GAAN WE ONS VESTIGEN?
Zoals altijd een lastige vraag en ook hier op het forum zijn er meer topics over te vinden dan ons lief is. We zien door de bomen het bos niet meer. Internet bracht uitkomst en we hebben onze voorkeuren geselecteerd. Deze hebben we gebaseerd op de levensstijl in/rond de stad, het klimaat (aangezien we soms veel buiten zullen zijn/werken). Werkgelegenheid is voor ons geen criteria omdat wij als jonge jongens bereid zijn veel aan te pakken. Borden afwassen en vuilnis ophalen verdient ook geld! Dat maakt het natuurijk een stuk makkelijker en het geeft je meer vrijheid om je ergens te vestigen. Deze vrijheid vullen wij in door onze vestigingsplaats meer van onze vrije tijdsbesteding af te laten hangen.
Ivm enkele ingewikkelde zaken hebben wij gesloten om via een bureau visa e.d. aan te vragen en wij zijn nog bezig met een keuze te maken uit diverse bureau's. Dus de hoeveelheid papierwinkel e.d. hebben wij geen last van.

De voorkeur gaat uit naar:

Brisbane en omgeving (was eerst ook de plaats) of Adelaide en omgeving. Maar hier loopt het spaak en vragen wij uw hulp. Let op, het hoeft dus niet per se de stad zelf te zijn. Wij willen graag/laten de keuze afhangen van:

- Het klimaat,
het ene topic heeft het in Brisbane over 5 maanden humid en het andere weer over 2. Maar, is het voor ons wel verstandig om naar het warme Brisbane te gaan? Als het hier in NL 30 Graden is is het precies mooi. Ik zweet een beetje (ben gelukkig niet zo'n zweetbeest) maar daar kan ik mee leven. Is het hier 35 Graden dan lig ik halfdood op de bank hier in NL. Veel te benauwd, drukkend warm en soms nog pijn in me hoofd ook. Hoe is dat vochtige "humid" in Aussie? Temperaturen van onder de 15 graden hier in Nederland willen we liever ook vanaf. Het liefst lopen we het hele jaar in T-Shirt met korte (of lange als het moet) broek. Lekker zonder jas mee ff boodschappen doen op je slippertjes.
We zoeken dus het ideale weer voor een hollander. Graad of 30, nooit regen, nooit bewolking, licht briesje van zee en toch is er genoeg groen. O ja, de tuin sproeien hoeft ook nooit.  :lol:

- Ozonlaag
Wij, en ik zeker als roodharige  :-( , verbranden snel tot zeer snel. Het gat in de ozon is een feit maar in welke van de twee gebieden is het het ergst? Een vakantie op Griekenland overleef ik met regelmatig smeren met factor 35 nog wel maar hoe is dat in Aussie? Het verbaasd mij dat er hier onder de search-functie weinig over te vinden is.

- Levensstijd,
We leven nu in regio West-Friesland, kop van Noord-Holland, lekker boers en daar houden we eigenlijk wel van. Geen stress (HEEL belangrijk een praatje bij de bakker e.d.), doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg (behalve op de kermis te Lutjebroek ha ha) en je hoeft geen patserbak BMW, Mercedes, Audi, te rijden om erbij te horen. We racen hier met Daihatsu Cuores rond het veld en hebben de grootste lol! Gaat er iets stuk kost het ook niks!
Verder kan je direct zijn zonder iemand meteen voor het zere been te stoten. We zijn dus ook directe mensen "met het hart op de tong" zeggen we hier. En dat moet dus wel kunnen in de vestigingsplaats, iets zeggen zonder meteen vijanden te maken.
Dingen zoals een kermis (eigenlijk een excuus om te zuipen in de lokale kroeg en om mee te bléren op frans Bauer of de Tostiband of de Sjonnies) moeten er wel zijn. Niet denken dat we alcolisten zijn ofzo maar uw beeld is nu geschetst.

- Bereikbaarheid van werk, faciliteiten & recreatie
We wonen nu een uur autorijden van Amsterdam af. Mits je niet in de spits rijdt. Wij willen in Aussie liever geen files, een goed bereikbaar centrum van een stad. Een goed ziekenhuis in de buurt is een vereiste voor ons. Verder moet er wel iets te doen zijn qua recreatie en ontspanning.

- Dichtbij zee, strand
omdat we dat gewend zijn hier in NL. "dan waait de bewolking weer over" mocht die er zijn. Lekker na je werk ff het strand op is toch super? Aan het strand verveel je je nooit.
Is het aan het strand ook zo "humid"?

- Muziek, events
Dancemuziek speelt ook een beetje een rol. Een events zoals bijvoorbeeld Sensation waar 50.000 man los gaan op Dj Tiësto e.d. vind ik geweldig. Ik zou dit niet willen missen. Via via begreep ik dat er aan de oostkust ook zulke events in Aussie zijn. Klopt dit? En zo ja, is er in Adelaide dan helemaal niks op dit gebied?

Zoals wij het nu zien wordt het een voorstad of buitenwijk van een Brisbane (Cairns) of Adelaide. Klopt dit wel en zo ja wat beveelt u ons aan en waarom?

Jeetje wat een waslijst :-o ik ga er eens even over nadenken.........

Groetjes
Syl (Brisbane)

Hoi,

hier een beetje een vergelijkbare vraag: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2469.0. Ik heb geen ervaring met beide steden, maar kun je toch wat ervaringen lezen. Veel plezier, F

Pfeww.....inderdaad een hele waslijst......ik begrijp dat jullie nog niet in 1 van de genoemde steden zijn geweest? Denk dat je dat toch zelf moet ervaren, je kunt wel selecteren op klimaat en dergelijke, maar wat nou als de stad dan toch heel anders is dan je je hebt voorgesteld.....?

Ik zeg maar zo, eigen ervaring is de beste ervaring....dus als je de luxe hebt om straks eerst nog eens op je gemak wat rond te trekken voor je gaat settelen kunnen jullie zien wat het beste bevalt.....?

Gr. Sab

Ik zou voor Brisbane gaan. Niet omdat wij er ook wonen, maar omdat je Adelaide niet eens goed kunt schrijven :wink:. Nu even serieus: ik zou gewoon alletwee de steden bekijken (indien mogelijk) en kijken waar je je het meest thuisvoelt.
Ik zou wel oppassen met direct zijn hier. Mensen zijn hier heel vriendelijk en het praatje bij de bakker kan hier ook. Zelf merk ik wel dat ik soms iets te direct (ben een botte Delftenaar) ben. Probeer dus je hart, als het even kan, op zijn plaats te laten zitten en niet op je tong te leggen.

Super advies Tijn! :up:

En voor wat betreft Brisbane, Adelaide of waar dan ook. Dat is toch echt een keuze die je zelf moet maken. Dit forum staat bol van de informatie over klimaat, humidity, leefstyle, etc.

Dus de hoeveelheid papierwinkel e.d. hebben wij geen last van.
ben bang dat je toch nog behoorlijk met je neus in de papieren moet duiken. Een bureau neemt wel een hoop van je schouders maar ze zijn uiteindelijk wel afhankelijk van wat jij aandraagt. Je zult dus niet echt op je louweren kunnen rusten terwijl je Agent alles bij elkaar zoekt.

Werkgelegenheid - prima mentaliteit om alles aan te pakken :up: Keep yourself to that promise!!

het ene topic heeft het in Brisbane over 5 maanden humid en het andere weer over 2
wij wonen nu al lange tijd in Brisbane en wij vinden het prima hier (zelfs koud tijdens de wintermaanden!). De week rond Kerst is ieder jaar weer stinking hot & humid! :-D dan is het meestal weer even redelijk maar dan eind Januari & the whole of Februari zijn echte "stinkers" zoals ze dat hier zo glamourous noemen. Hot, Humid & Sweaty....

Ozonlaag - toch nog eens goed searchen hier want er is al menigmaal over geschreven. Anyhow, slip, slop, slap en niet in de zon tussen 11 & 3 (uiteraard kan je wel gewoon naar buiten :-D....maar ga dus niet in de zon rond hangen. Trouwens......als je hier woont stop je daar vanzelf wel mee.

We zijn dus ook directe mensen "met het hart op de tong" zeggen we hier. En dat moet dus wel kunnen in de vestigingsplaats, iets zeggen zonder meteen vijanden te maken.
  mwoah....er is hier ook al het een en ander over te vinden op dit forum. Ik persoonlijk vind dat je je moet verdiepen in de plaats/gewoonten van je eventuele nieuwe stek. Leer eerst de mensen te "lezen" voordat je met je so called "Nederlandse eerlijkheid" op de proppen komt is mijn  advies (maar goed, advies is er voor om in de wind geslagen te worden :-D)

Bereikbaarheid.....wederom ligt helemaal aan je eigen keuze en YES ook hier kennen ze files. Maar het is duidelijk dat hoe verder je van de stadskern af woont hoe minder je daar last van zult ondervinden.

50.000 man los gaan op Dj Tiësto
sorry :evil: kan het niet laten.........waarom wacht je gewoon nog niet een paar jaar totdat je "uitgeraast" bent???? Het klinkt namelijk alsof je "klein Nederland" in Australia zoekt MET mooi weer (maar niet te humid :-D)

Weet niet of je op mijn reactie zat te wachten, maar veel succes met je beslissing in ieder geval!
Syl

[quote author=VineVinyl link=topic=2541.msg27341#msg27341 date=1126448099]
- Muziek, events
Dancemuziek speelt ook een beetje een rol. Een events zoals bijvoorbeeld Sensation waar 50.000 man los gaan op Dj Tiësto e.d. vind ik geweldig. Ik zou dit niet willen missen. Via via begreep ik dat er aan de oostkust ook zulke events in Aussie zijn. Klopt dit? En zo ja, is er in Aidelaid dan helemaal niks op dit gebied?
[/quote]

Klopt, de dance-scene hier in Adelaide is bijzonder klein en een event als Sentation kom je hier zeker niet tegen. Je hebt hier eens paar jaar (misschien 2, niet zeker) een evenement, waarvan me de naam nu ff is ontschoten, wat het dichtst in de buurt komt. Hierbij kan je diverse DJ's vinden (echter zeker niet in de klasse "Tiesto") en gaan er flink wat mensen uit hun dakje. Een paar dagen van te voren word de locatie pas bekend gemaakt, en het zit allemaal een beetje in het underground-circuit. Dus voor de feesten hoef je niet in Adelaide te zijn...

Cya,

Vin

http://www.ourbrisbane.com  Misschien wel een beetje verkoopgehalte om Brisbane te verkopen op deze site, maar misschien heb je er wat aan. Je kunt er echt enorm veel vinden over deze stad. Weet niet of er over Adelaide ook een soort gelijke site bestaat.

Fritsie:
Bedankt voor je link, was het al tegengekomen bij het searchen maar evenzogoed  :up:

Sabien:
Dat is het punt; we kunnen of rondtrekken of nu meteen de knoop op de gok doorhakken. Als we nu rond gaan trekken duurt het zeker weer 5 jaar voordat je er weer over denkt en het financieel red om over te gaan.
Verder is er dan ook de mogelijkheid dat je dan niet meer gaat ivm eventuele vrouwen, kinderen en carrieres die er dan kunnen zijn.
Wij hebben besloten om 100% over te gaan. Maar de keuze tussen Brisbane of Adelaide blijft moeilijk. Zelf met strepen is er moeilijk uit te komen.
Dus de luxe om eerst "even" te kijken is er niet. Hiermee nemen we een risico, dat klopt, maar ja het leven moet spannend blijven toch?

Tinusv:
Sorry voor de fout. Als ik type type ik het standaard verkeerd :oops:...Ik zal proberen om er meer op te letten.
Verder moet je in het buitenland sowieso meer subtieler omgaan met je uitspraken, tuurlijk.

Syl:
Papierwerk blijf je altijd houden, helaas :-(, but "we're unstopable!"
Is het hot & humid vergelijkbaar met de drukkende warmte in NL of is het meer het gevoel wat je in een kas het in een tropische dierentuin?

Slip, slop, slap heb ik inderdaad gevonden maar ik bedoel eigenlijk boven welk van de 2 gebieden het gat het grootst is zeg maar. Any help? Op internet staat zat over dat er een gat is maar dan houd het vaak op.

Zijn die files net zo'n grote ramp als in NL? Hier moet je bijvoorbeeld tussen 16.00-19.00 de ring A-dam mijden anders sta je ramvast. Files van 15km zijn ook geen uitzondering hier. Is het daar minder meer of hetzelfde?

En JA ik zat op je reactie te wachten :wink:

Jonky:
Woi hebbe best noten op kerrumis...joi dan?
Van wie zoid joi d'r ien?
Waar kom jij vandaan?

Vinvanmil:
De scene is daar klein dat heb ik begrepen. Maar hoe is dat in Brisbane? Een kleine scene is beter dan geen scene.

Annemiek:
Thanks.

[quote author=VineVinyl link=topic=2541.msg27453#msg27453 date=1126532791]
Vinvanmil:
De scene is daar klein dat heb ik begrepen. Maar hoe is dat in Brisbane? Een kleine scene is beter dan geen scene.
[/quote]
Hoi ik weet van een gozer die nu in New Castle woond (boven Brisbane, toch??)  Dat er in Brisie meer party zooi te beleven is, dan in Adelaide. Hij verklaarde mij zelfs voor gek dat ik naar Adelaide wil. Zijn woorden waren zo iets van "Adelaide is voor oudjes en mensen die elke zondag netjes naar de kerk gaan. Geen drol te beleven...." In hoe verren het waar is ???? kwee nie...
Ik weet alleen dat het mij niet veel boeit ik ben al zeker 7 jaar niet meer naar een stamp feets geweest.
gr. Barry

[quote author=VineVinyl link=topic=2541.msg27453#msg27453 date=1126532791]

Sabien:
Dat is het punt; we kunnen of rondtrekken of nu meteen de knoop op de gok doorhakken. Als we nu rond gaan trekken duurt het zeker weer 5 jaar voordat je er weer over denkt en het financieel red om over te gaan.
Verder is er dan ook de mogelijkheid dat je dan niet meer gaat ivm eventuele vrouwen, kinderen en carrieres die er dan kunnen zijn.
Wij hebben besloten om 100% over te gaan. Maar de keuze tussen Brisbane of Adelaide blijft moeilijk. Zelf met strepen is er moeilijk uit te komen.
Dus de luxe om eerst "even" te kijken is er niet. Hiermee nemen we een risico, dat klopt, maar ja het leven moet spannend blijven toch?[/quote]

......? Wat ik bedoelde is gewoon doorgaan met je visumaanvraag, en op het moment dat je straks met visum op zak aankomt in australie niet meteen gaan settelen maar eerst rondkijken eeen maandje of wat en dan pas beslissen op basis van het gevoel wat je bij de steden hebt........ging er van uit dat je een skilled independent aanvraagt en dus een keuze mogelijkheid hebt......

Gr. SAb

"Verder is er dan ook de mogelijkheid dat je dan niet meer gaat ivm eventuele vrouwen"

Ja, dat risico zit er altijd in (ook voor de vrouw ivm eventuele mannen). Alle gekheid op een stokje. Ik begrijp hieruit dat je bang bent dat jouw vrouw zich bedenkt als het (wat) lang(er) duurt. Maar volgens mij kan je die angst wel relatieveren, want als je relatie niet goed zit zouden julie het überhaupt niet hebben over emigreren (naar Australië) (lijkt mij)? Als dit niet zo is wordt het een nog groter avontuur dan het op zich al is. Groet, F

Ben geen expert, maar qua dance kun je in Brisbane terecht in een club met de naam "Family". Kennelijk erg beroemd en Tiesto heeft er opgetreden en zelfs een muziekclip opgenomen!

Dance festivals, mmm... We hebben hier The Big Day Out (Pop/Rock, Gold Coast) en Splendour in the Grass (pop/rock, Byron Bay), Woodford Festival (folk, Sunshine Coast hinterland en een locaal festival in Brisbane dat al een paar jaar is overgeslagen en waar ik de naam van kwijt ben (pop/rock).

In Adelaide hebben ze oa Womadelaide (wereldmuziek) en Fringe Festival (artifarti theater en zo festival, misschien vergelijkbaar met Parade??) en daar ben ik als Brisbaner ERRUG jaloers op!

Ozonlaag: South East Queensland is de plek op aarde waar de ozonlaag het dunst is waar het ook druk bewoond is. Vraag maar aan mijn ouders, die weten er alles van  :evil:

Brisbane in de zomer: erg heet, maar het went en ik vind het nu zelfs al een beetje koel als het beneden de 30 is!

Files: Ook hier in de spits als je door de stad moet  :-(

Is het hot & humid vergelijkbaar met de drukkende warmte in NL of is het meer het gevoel wat je in een kas het in een tropische dierentuin?
  eh....een combinatie van allebei eigenlijk, maar eigenlijk zijn die hele erge dagen op een hand (misschien twee :evil:) te tellen.

Groetjes
Syl

Bear,  Newcastle ligt boven Sydney en onder (een behoorlijk stukkie) Brisbane http://www.newcastletourism.com/gettinghere.html

[quote author=Syl link=topic=2541.msg27529#msg27529 date=1126580151]
Newcastle ligt boven Sydney en onder (een behoorlijk stukkie) Brisbane [/quote] eheheh .... oops ...  :oops: well het gaat om het idee toch :roll: :up:

Het is je vergeven hoor :-D (trouwens ik wist niet eens dat Lutjebroek echt bestond :)).

Groetjes
Syl

Warmte/klimaat: als ik in de warmste twee tot drie warmste maanden in Brisbane of de Gold Coast BUITEN zou MOETEN werken, zou ik me nog eens bedenken. In mijn geval terug naar Groningen dus..

Wij wonen sinds drie jaren op Tamborine Mountain, 500 meter hoog, een uurtje ten zuiden van Brisbane. Beetje koud in de winters (trui altijd meenemen), maar zomers net die 5 graden koeler als Brisbane of de Gold Coast.
En dat vinden we heerlijk, die hitte en vooral luchtvochtigheid is drukkend voor je energie''level''..

Maar ook in Brisbane grote verschillen, dit door dichter of verder van de zee, hoger of lager te zitten en ook of je net wel of niet die zeebries pakt.

Tja, en als je toch ook in 2006 alle tijd hebt, waarom niet een maandje uittrekken om te kijken waar je de eerstkomende jaren wilt gaan verblijven? Wat is dat qua tijdsduur in vergelijking met de rest van je leven.....?

Anyway, de koffie staat hier klaar voor mensen die in de buurt zijn.
Advies alleen als je er echt om vraagt...

Take care,
Gerard Ellen

Wij ontsnappen in de zomer ook wel eens richting Tamborine (wonen in Edens Landing en is dus sort of onder aan de berg :)) En het scheelt inderdaad echt wel een paar graden, en iedere graad telt in Februari!
Zoals jij ook al aangaf, als je daadwerkelijk buiten MOET werken hier in Brisbane zou ik me ook wel een paar keer bedenken.

Groetjes
Syl

hoi mensen nog even over de ozon-laag

Wetenschappers zijn er achtergekomen dat het gat in de ozon-laag  steeds kleiner word, al gaat dit maar langzaam aan.
Ook hebben ze voorspeld dat het plus minus 10 tot 15 jaar zal duren voordat het gat in de  ozon-laag helemaal dicht is.
Dus een goed vooruitzicht dacht ik zo. :up:
                                         :happysun:
groeten marcel/angelique :beach:

Back