bromfiets, brommobiel o.i.d.

Rixta

New Member
In Nederland heb je van die gemakkelijke gemotoriseerde vervoermiddelen waar je geen rijbewijs voor nodig hebt omdat ze niet zo hard gaan (tenzij je ze opvoert natuurlijk :smile:). Nu heb ik me een rotje gezocht naar iets dergelijks hier in Australie, maar ik kan er nergens iets over vinden en heb ook nooit iets op de weg gezien dat er op lijkt.
Weet iemand of er iets dergelijks in Australie bestaat?
Mijn man heeft geen rijbewijs en dat is vaak best wel lastig en gezien het feit dat hij 48 is denk ik ook niet dat hij dat stukje plastic nog in z'n bezit krijgt, al zit hij er wel serieus over te denken het te proberen. Een motor is geen optie, omdat hij als kind nooit heeft gefietst, geen gevoel voor balans heeft en niet eens op een gewone fiets vooruitkomt.
Iemand een idee of tip? Een brommobiel zou helemaal het einde zijn, maar die moeten ze hier dus nog ontdekken. Denk ik.

Groetjes,
Rixta
 
Het afgelopen weekend zagen wij hier in Sydney een mountainbike staan waarop een extra ketting met een motortje was gemonteerd. Zoiets als een sparta met dus. Waarschijnlijk was dit een zelf gefabriceerd iets. Heb je al gevraagd bij de betere fietsenwinkels?

Groeten,
Esther
 
Als het zelfgefabriceerd is, is het waarschijnlijk ook illegaal en daar beginnen we maar niet aan. Bovendien heeft hij dus niets aan een fiets, want hij kan niet fietsen. Maar als er nu zoiets als een legale bromfiets zou zijn (zonder rijbewijs), dan zouden we er zijwielen op kunnen laten zetten, zodat hij toch z'n balans zou kunnen houden. En dan kun je ervan staan te kijken hoe snel je zulke hulpmiddelen niet meer nodig hebt. In Nederland zou het dus geen probleem zijn, maar hier ben ik nog steeds op zoek.
Er is hier om de hoek een fietsenwinkel. Daar kan ik wel eens vragen wat ze te bieden hebben, maar volgens mij alleen mountainbikes. :smile:

Groetjes,
Rixta
 
volgens mij zijn er hier echt wel scooterachtig model brommertjes hoor! Twee zoekresultaten met google bv: http://www.scootersscooters.com.au/Showroom/tabid/2338/Default.aspx EN http://www.aussieweb.com.au/directory/directory.aspx?cid=1111&lid=60008

Of je het aandurft om er mee in het Ozzie verkeer te rijden?? Tja, dat moet je zelf bepalen .. Ik zou het niet graag doen, maar kan dan ook gewoon in mijn auto stappen :)
 
Je hebt voor die scooters wel een soort rijbewijs nodig, scooter moet minder dan 50 cc hebben.
Maar als je al geen balans op een gewone fiets kan vinden, dan is een scooter nog gevaarlijker.
48 jaar, lijkt me tijd dat ie fietsen leert. Probeer eerst een tandem, nog leuk ook.

groetjes  Johan
 
Op de site van perthpete staat dat je in het bezit moet zijn van een auto rijbewijs voor een 50cc scooter, geen idee of je er ook een bromfiets certificaat voor kan halen zoals in Nederland

suc6
Yvonne
 
Hij kan toch zijn Learners aanvragen??? Het lijkt mij niet dat dat leeftijdsgebonden is. Dan rij je legaal (met iemand - jij dus) naast je en leert hij tegerlijkertijd auto rijden.. dat lijkt mij hetzelfde als rijden in zo'n brommobiel..
 
Heb net bij Vic roads zitten kijken want ben al jaren geintreseerd in een brommer.  Helaas petrol motorised scooters are not allowed on public roads in Vic. Wel electric scooters.

Motorised scooter
A petrol powered motor scooter can’t be used on public roads, footpaths, naturestrips or any other road related areas.

An electric powered scooter can be used on footpaths and on public roads provided :

•the speed limit is no more than 50 km/h and
•the road has no dividing lines or a median strip

and the scooter has

•an ungoverned power under 200 watts and
•a maximum speed of 10 km/h.

A motorised scooter must have brakes, a bell or horn and front and rear lights. The rider must wear a helmet.
 
[quote author=perthpete link=topic=10300.msg144993#msg144993 date=1250068649]
volgens mij zijn er hier echt wel scooterachtig model brommertjes hoor! Twee zoekresultaten met google bv: http://www.scootersscooters.com.au/Showroom/tabid/2338/Default.aspx EN http://www.aussieweb.com.au/directory/directory.aspx?cid=1111&lid=60008

[/quote]

Voor al die apparaten heb je toch echt een rijbewijs nodig. Ze vallen onder de categorie lichte motoren. En dat is dus het probleem.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=hummer link=topic=10300.msg145015#msg145015 date=1250084623]
is een shoprider niets voor hem ?
http://www.evehicle.com.au/contact_us.shtml

[/quote]

Ziet er leuk uit, maar die hebben geen motor. En de afstanden zijn hier buiten de stad toch wat te groot om te fietsen. Het lijkt erop dat wat ik zoek gewoon hier niet bestaat. Dat dacht ik al, maar ach, je kunt het altijd in de groep gooien, he? :lol:

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=alieNL link=topic=10300.msg145020#msg145020 date=1250085659]
Hij kan toch zijn Learners aanvragen??? Het lijkt mij niet dat dat leeftijdsgebonden is. Dan rij je legaal (met iemand - jij dus) naast je en leert hij tegerlijkertijd auto rijden.. dat lijkt mij hetzelfde als rijden in zo'n brommobiel..
[/quote]

Ten eerste moet je dan 120 uur rijden voor je voor je examen mag. Dat is ontzettend veel. En dan moet ik nog steeds mee, dus dat schiet niet op. Ten tweede heeft hij ooit wat lessen gevolgd en het opgegeven wegens gebrek aan talent en motivatie. Dat talent had ik ook niet, maar ik was 21 toen ik m'n rijbewijs haalde en supergemotiveerd, omdat je op het Nederlandse platteland echt een auto nodig hebt. Hij is nu wel gemotiveerd, maar nog steeds zonder talent en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om iets te leren. De NRMA wil proberen de wet te laten veranderen, zodat 1 uur met een bevoegde instructeur geldt voor 3 uur met zomaar iemand. Als dat er door komt wordt het ietsje reeler. Dan nog weten we niet of hij in staat is het rijbewijs te halen, maar de kans is groter.

Groetjes,
Rixta
 
Tja ik denk dat er dan toch niets anders opzit dan dat hij zijn rijbewijs moet halen..

Wat jij bedoelt zijn zeker die 45km/h invalide wagentjes, die voortaan helemaal gepimpt zijn, bijna op auto's lijken, en door zowat iedereen gereden worden behalve invaliden  :grin:
Die mag je inderdaad zonder rijbewijs rijden.
Laat er een overkomen uit Nederland  :lol:
 
[quote author=Gwen link=topic=10300.msg145051#msg145051 date=1250116092]
Laat er een overkomen uit Nederland  :lol:
[/quote]

Nee joh, dat mag niet, want dan zit het stuur aan de andere kant :-D

Dan moet je zo'n enorm bord achter de auto hangen: CAUTION LEFT HAND DRIVE...... :grin:

[ off topic ]
Kom er net achter dat ': - D' (zonder spaties) en ': grin :' (zonder spaties) dezelfde smiley is.
[ /off topic ]
 
[quote author=Gwen link=topic=10300.msg145051#msg145051 date=1250116092]
Tja ik denk dat er dan toch niets anders opzit dan dat hij zijn rijbewijs moet halen..

Wat jij bedoelt zijn zeker die 45km/h invalide wagentjes, die voortaan helemaal gepimpt zijn, bijna op auto's lijken, en door zowat iedereen gereden worden behalve invaliden  :grin:
Die mag je inderdaad zonder rijbewijs rijden.
Laat er een overkomen uit Nederland  :lol:
[/quote]

Zoiets had ik inderdaad in gedachten. Ik heb ze hier nooit gezien, maar dacht dat ze misschien in de grote stad wel gesignaleerd zouden zijn. Niet dus. En eentje importeren, tja, ze mogen dan de weg niet op, dus daar schiet je ook niets mee op. Bovendien moeten we dan eerst rijk worden en dat zit er niet in.  :grin:

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Rixta link=topic=10300.msg145062#msg145062 date=1250126805]
[quote author=Gwen link=topic=10300.msg145051#msg145051 date=1250116092]
Tja ik denk dat er dan toch niets anders opzit dan dat hij zijn rijbewijs moet halen..

Wat jij bedoelt zijn zeker die 45km/h invalide wagentjes, die voortaan helemaal gepimpt zijn, bijna op auto's lijken, en door zowat iedereen gereden worden behalve invaliden  :grin:
Die mag je inderdaad zonder rijbewijs rijden.
Laat er een overkomen uit Nederland  :lol:
[/quote]

Zoiets had ik inderdaad in gedachten. Ik heb ze hier nooit gezien, maar dacht dat ze misschien in de grote stad wel gesignaleerd zouden zijn. Niet dus. En eentje importeren, tja, ze mogen dan de weg niet op, dus daar schiet je ook niets mee op. Bovendien moeten we dan eerst rijk worden en dat zit er niet in.  :grin:

Groetjes,
Rixta
[/quote]

Hihi, hmm ja dan wordt het lastig he.
En what about electrische fietsen? Of zijn die niet krachtig genoeg om alle heuveltjes mee op te gaan?
Ooh wacht.. sorry.. je man kon niet fietsen.
Grr ik weet het ook niet meer! Altijd lastig als je iemand niet kunt helpen.
Er moet toch gewoon een oplossing zijn?
 
Ze moeten hier gewoon de brommobiel introduceren en dan is er geen probleem. Maar dat zal wel niet gebeuren, hoewel ik niet inzie waarom zulke karretjes hier niet zouden kunnen rijden.
We gaan gewoon hopen dat de NRMA z'n zin krijgt, dat 1 uur lessen met een instructeur geldt voor 3 uur. Dan is de kans groter dat m'n man alsnog z'n rijbewijs haalt en dat zou het makkelijkst zijn. Kost wel een bom duiten, maar dat moet dan maar.

Groetjes,
Rixta
 
Ze hebben hier zeker scooters and bromfietsen, denk maar eens aan de "Postie" bikes. Hoe de regels precies zijn weet ik niet en het verschilt ongetwijfeld van staat tot staat.
Je moet wel even voorzichtig zijn als je "scooter" googelt want dat is hier ook het woord voor een step. Als men zegt dat petrol powered scooters niet toegestaan zijn, dan bedoelt men waarschijnlijk een gemotoriseerde step.
 
Voor al die dingen moet je toch echt een rijbewijs hebben. In elk geval wel in NSW. De motorfietsen van de postbodes zijn ook geen brommers, maar lichte motorfietsen. Je zou daar in Nederland ook een rijbewijs voor moeten hebben.

Groetjes,
Rixta
 
Back
Top