'buitenlanders' nog wel welkom?

Bien

New Member
Mijn man is nu druk bezig om een baan te vinden, sponsorship ( via een agency) en visa hebben we al binnen en de planning is dat we halverwege september op het vliegtuig stapppen. Maar de eerste baan die hij zag en waar het agency ging informeren, werd hij gelijk afgewezen, omdat ze op zoek zijn naar een 'local'!?!? En op een ander forum heeft ie al een paar keer gelezen dat er genoeg werk is in IT maar dat ze het een beetje zat zijn dat mensen van buiten Australia die banen krijgen en dat er al commentaar wordt geleverd zoals, ga lekker allemaal terug waar jullie vandaan komen, etc.

Is dat gewoon een incident, of komt dat vaker voor?

Hier in Perth nog niet zoiets gehoord. Wel is het zo dat de eerste baan binnenkomen wel eens wat stroef kan zijn, maar dat zit er meestal in dat je nog geen 'Perth-ervaring' hebt. Enigzins afhankelijk van het soort werk / ervaring dat je hebt, is er volop werk hier.

Ik heb het ook niet gehoord. Toevallig zeiden ze gisteren nog tegen Jan op zijn werk , kan je niet aan al je vrienden en familie in Nederland vragen of ze hier willen komen werken.
Is wel in de verpleging, ze zitten erg ophoog.

Succes met het vinden van een baan

Erna

Ik ken een Agency in Brisbane die juist op zoek is naar Europeanen. Klinkt mij dus niet bekend in de oren.

ik zou het ook niet kennen, had een baan 5 minuten nadat ik hier kwam in Brisbane, weet je trouwens nog wat vrachtwagenmonteurs, we zoeken nog een paar colega's. ze worden met alles geholpen om hier te komen.

de Groeten,

Hein

Dan zal de opmerking waarschijnlijk van een australier zijn geweest die zijn werk niet goed genoeg doet en zich dus bedreigd voelt door de 'buitenlanders'.

Thx voor de responses!

Er zijn er natuurlijk altijd die de buitenlanders willen weren, zelfs in nederland heb je van die mensen.
Volgens mij is het nog altijd een zeer gastvrij land met goede toekomst mogelijkheden

Kees

Mijn zoontje van vier heeft op Kindy te horen gekregen dat hij hier niet thuis hoort en terug moet naar waar ie vandaan komt.

Niet alleen om dit voorval, maar mijn man werkt in de horeca, en als je de gesprekken aan de bar hoort, die zijn behoorlijk rascistisch. Wij buitenlanders veroorzaken de droogte, het huizen tekort etc. Tuurlijk heb je dit soort gesprekken in alle landen, maar er zitten hier zeker fanatieke tussen hoor.

Jeetje :?......wij wonen hier nu 11 jaar en heb echt nog nooit enige negativiteit gehoord/ervaren over het feit dat ik "buitenlander" ben. Heel vreemd dus.......

Kan me trouwens best voorstellen dat de voorkeur in 1e instantie uit zal gaan naar een werknemer die perfect Engels spreekt. Als een werkgever de keuze heeft tussen een Australier en een Nederlander beide met vergelijkbare werkervaring dan zal het dus best wel eens negatief uitpakken voor de verse emigrant. Dus zul je als emigrant zeker in het begin, wellicht de eerste jaren, gewoon even een paar stappen harder moeten lopen.  :up:

Groejes
Syl

p.s. just a thought....menig werkgever in Nederland/Belgie zal precies het zelfde principe handhaven that's just how the cookie crumbles.......

Heel logisch dat als er een Australier voor de job is, dat die dan voor gaat. Zou niets anders willen. Maar de baan in kwestie waar ik over praat, daar zoeken ze al iemand voor sinds vorig jaar oktober!?!

Gelukkig heeft mijn man het voordeel dat zijn engels perfect is, is zijn tweede taal, hij komt uit Zuid Afrika, nu maar hopen dat ie ergens 'binnen' kan komen, zodat ie kan laten zien dat ie goed is in zijn werk!

Hey Bien!

Sorry, had het wel iets genuanceerder neer mogen zetten :oops: :smile: het was ook eigenlijk meer een algemene reactie op:
En op een ander forum heeft ie al een paar keer gelezen dat er genoeg werk is in IT maar dat ze het een beetje zat zijn dat mensen van buiten Australia die banen krijgen en dat er al commentaar wordt geleverd zoals, ga lekker allemaal terug waar jullie vandaan komen, etc.
.

Heeft je man "feedback" gevraagd/gekregen waarom hij die baan niet heeft gekregen (sorry als ik er overheen gelezen heb)?

Heel veel succes in ieder geval
Syl :smile:

De feedback die hij kreeg, was dat ze op zoek zijn naar een 'local'!?!? Er zit nu iemand anders op human resources dan aan het begin van het jaar, want toen was ie met hetzelfde bedrijf bezig voor een andere functie. Die vorige persoon was vol lof en ze zouden zelfs alles sponsoren,hij zou de baan ook gekregen hebben, mits er niet op het laatste moment iemand intern solliciteerde. Die kreeg natuurlijk de baan, niet meer dan logisch. Maar nu zijn we een paar maanden verder en nu willen ze ineens alleen maar locals!?

Terwijl, als het moet, mijn man volgende week in Sydney kan zijn, ze hoeven dus helemaal niets te regelen of te sponsoren.

Hi Bien

Dat is inderdaad wel een vervelende situatie....het blijft wel een raar verhaal dat ze liever maanden "zonder" zitten (vanaf Oktober) op zoek naar een local??? Wellicht krijg je niet het hele verhaal te horen m.b.t. het "local" verhaal.

Ik werk nu zo'n 10 jaar voor hetzelfde bedrijf en we zien werkelijk maandelijks een stroom van nieuwe werknemers (in alle kleuren en maten :smile: met bijpassend accent) langs komen, inclusief twee maal iemand dit jaar op een working holiday visum......dus het kan wel :up:

Hopelijk komt er binnenkort een positieve wending aan jullie zoek tocht!

Groetjes
Syl

Er zullen altijd overal ter wereld zulke mensen rondlopen. LAAT JE DAARDOOR ABSOLUUT NIET ONTMOEDIGEN !!! Ikzelf ben half australier/nederlander en aan deze kant hoor ik van dat type mensen dat ik moet oprotten naar mijn eiland en aan de andere kant (downunder) hoor ik dat ik een bloody blogwog ben that has to go back were he belongs (soms als geintje maar wel eens serieus gezegd ook) terwijl ik mijzelf toch als redelijk easygoing beschouw en met niemand graag ruzie heb en iedereen zijn ruimte gun op deze aardkloot.
Dus ga ervoor en bedenk dat australia bestaat uit ongekend veel bevolkingsgroepen met allemaal hun eigen cluppies waar ze samenkomen (heb als pokermachine tech bijna alle clubs in Sydney wel gezien) en dat daardoor ook wel regelmatig wrijving ontstaat. Toch staat hun neus (en die van jullie ook als het goed is) 1 kant op als het om Austalia gaat.

:up: :wink: The Roosters

Nou wil ik niet te eigenwijs doen en jullie vertellen hoe het wel zit. Maar volgens mij waren de eerste mensen in Aus toch niet echt blank en bovendien is het ontdekt door Nederlanders en daarna pas door de engelsen. Bovendien hebben de blanken ik weet niet hoeveel inhemse mensen afgeslacht op een plekkie te veroveren. Dus als ik het duidelijk mag zeggen of liever vragen, van wie is dat land nou eigenlijk? en wie heeft er recht van spreken? Wil hier mee zeggen dat ik geloof in het principe leven en laten leven. Als er mensen zijn die vinden dat ik  ergens niet thuis hoor zoek ik of andere buren, ander werk of pas me plan even aan. Maar door mensen me laten ontmoedigen, echt niet. Me ma zei altijd toen ik nog een klein Patje was, behandel je mede mens zoals je zelf behandeld wil worden. Gr Pat

[quote author=Bien link=topic=7376.msg96114#msg96114 date=1186045486]
Heel logisch dat als er een Australier voor de job is, dat die dan voor gaat. Zou niets anders willen. [/quote]

Ik zou zeggen: heel logisch dat ze voor de beste kandidaat gaan, ik zou niet anders willen  :wink:

Mooi gezegd Pat, helemaal mee eens!!

Toen ik 10 jaar geleden in Oz was best wel moeite mee gehad. Het waren de NL die het land ontdekt  hebben en ik mocht niet blijven!?!? Maar achteraf ben ik het wel eens met de strenge eisen voor een visa. Maar als je al die moeite heb gedaan is het heel wrang als je dan nog dingen naar je hoofd krijgt. Laten we maar zeggen dat het de ontwetendheid is, die we in NL ook vaak zien.

Ik heb de begeerde sticker inmiddels in mijn paspoort en ik voel me vreselijk 'trots' dat ik Australia in mag, hopelijk zien de 'natives' dat ook.

Nu alleen nog maar wachten tot ze voor mijn hubbie een baan hebben gevonden!!

PS 10 jaar geleden niets van discriminatie tegen 'buitenlanders' gemerkt, ik werd overal met open armen ontvangen, dat is juist wat me zo aantrekt in Australia, dus ik hoop nog steeds dat het maar 'incidenten' zijn.

In de Sydney Morning Herald vond ik een artikel over de houding van Australiers t.o.v. emigranten. Omdat links naar de SMH snel verouderen heb ik het in een PDF gevangen en  kun je het hier lezen.

Back