Buitenlandse (niet-Australische) werkgever

Bbc

New Member
Hoi mensen,

Halverwege volgend jaar hopen wij in Australie te zitten en op dit moment zijn we beide bezig om een baan te krijgen down under.
Ik heb grote kans dat ik in Australie voor een Zweeds bedrijf kan gaan werken. Zij hebben daar nog geen vestiging dus de situatie is dan als volgt dat ik als Nederlander ga werken in Australie betaald vanuit Zweden.
Zit iemand wellicht in een vergelijkbare situatie? Zo ja, dan ben ik met name zeer geïnteresseerd in hoe dit belastingtechnisch zit. Bestaat er een belastingovereenkomst tussen Zweden en Australië? Waarschijnlijk wel maar heeft iemand een idee waar ik dit kan terugvinden op het www.
Daarnaast zullen waarschijnlijk verzekering e.d. privé geregeld moeten worden i.t.t. de mogelijkheid dat je dit via de werkgever kan doen.

Een andere optie (nog te bespreken met de potentiële werkgever) is natuurlijk om op papier een vestiging van het bedrijf te beginnen in Australie. Wellicht dat dit het allemaal veel makkelijker maakt.

Ik ben erg benieuwd naar reacties van mensen met een vergelijkbare situatie en van iedereen natuurlijk die hier meer van af weet.

Alvast dank,

Bbc

Ik denk dat je werkgever er niet onderuit komt om in Australie een branche te vestigen. Je kunt niet zakelijk opreren in Oz zonder aldaar geregistreerd te zijn (in NSW bijv. bij het Department of Commerce -> Office of Fair Trading). Ook wil de Tax Office graag dat je een ABN hebt (Australian Business Number) hebt.

Er is tussen Zweden en Australie een belastingverdrag (zie deze site bij de ATO = Australian Tax Office).

Als je in Oz woont en werkt ben je "resident for tax purposes" en betaal je over je arbeidsinkomsten in Australie belasting in Australie. Evt. andere inkomsten in Zweden worden in Oz niet belast - althans zolang je een temporary visa hebt. In hoeverre die in Zweden belast zijn is een zaak van de zweedse belastingdienst.

Dat laatste is niet helemaal waar, dat ligt eraan of je ervoor kiest om in Nederland belasting te blijven betalen. Dan ben je een Buitenlands belastingplichtige. Ligt ook een beetje aan de wijze waarop je er voor kiest de uitbetaling van je salaris te ontvangen en of je in nederland nog eventueel een huis hebt bijvoorbeeld.

SV#1 heeft kennelijk - zo heb ik gemerkt - een voorkeur voor de weg van Buitenlands belastingplichtige in Nederland. Ik vind dat een "moeilijke" weg.. want de ATO bepaalt of je "resident for tax purposes" bent en dan krijg je te maken met allerlei problemen rond het voorkomen van dubbele belasting heffing. (Tenzij SV#1 mij duidelijk kan uitleggen waarom je beter "buitenlands belastingplichtige" kunt zijn.)

Het bezitten van een huis in NL heeft geen invloed, want volgens het belastingverdrag tussen NL en Oz blijven inkomsten uit onroerend goed in NL belast - of je nou "buitenlands belastingplichtige" bent of "resident for tax purposes", dat maakt niet uit.

In dit geval wordt het nog iets ingewikkelder met een werkgever die evt. loonbetalingen in Zweden zou doen aan een NL-er in Australie..... (voer voor KPMG/Price Waterhouse c.s. denk ik...)

Bij bezit van een huis in Nederland ben je per definitie altijd Buitenlands belastingplichtig. Het verdrag tussen Nederland en Australië is ter voorkoming van dubbele belastingen. Ook al ben je voor Australië Tax resident, dan nog moet je jaarlijks in Nederland aangifte doen.

Een definitie kwestie, blijkt.....

Inderdaad, als je in het buitenland woont en inkomen vanuit NL hebt ben je in NL  buitenlands belastingplichtige. Wanneer je in Australie woont en werkt, wordt je positie mede bepaald door het belastingverdrag tussen beide landen en is je wereldwijde inkomen onderhevig aan de belasting regels  van Australie, met uitzondering van een paar bronnen, zoals uit onroerend goed.

SV#1 had het echter over "als je kiest voor". Nederlanders in het buitenland kunnen inderdaad er voor kiezen om als binnenlands belastingplichtige te worden aangemerkt - het zgn. keuzerecht - ook al wonen ze in het buitenland. Maar voor mensen in Oz maakt dat het alleen maar moeilijker, vind ik. Want dan moet je in Oz - ondanks het bestaande belasting verdrag - een beroep gaan doen op regels ter voorkoming van dubbele belasting heffing. Dit keuzerecht is alleen handiger voor mensen die alleen inkomen uit NL genieten wat onder de uitzonderingen van het belastingverdrag valt (zoals bijv. een ABP-pensioen) en geen Australisch inkomen hebben.

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet nog kijken waar het op uit zal lopen voor wat betreft de Zweedse werkgever maar deze info is goed bruikbaar.
We hebben geen onroerend goed in NL dus daar hoeven we geen rekening mee te houden.

De meest voor de handliggende optie zal zijn dat er een vestiging van het bedrijf wordt geopend in Oz zodat ik Australisch inkomen heb en alleen belasting betaal in dit land.

Ik zal de ATO site eens goed bekijken.

Dank,
Bas

Bas,
Je hebt al een paar tips meegekregen.
Ik zat in eenzelfde situatie, werkte voor een Scandinavisch bedrijf en heb de boel in OZ opgezet met bedrijven , panden en mensen aangesteld in alle grote steden.

Het beste is gewoon een bedrijf opzetten, dat kost haast niets, en de aandelen gaan 100 procent naar het Zweedse bedrijf, de laatste betaalt een aandeelkapitaal (tje) en daar zou je dan mee moeten starten.
Alle kosten incl je salaris trek je uit dat start c.q. aandeel kapitaal.
Je moet wel een Director aanstellen, minimaal 1 tegenwoordig, maar in geval van een buitenlands bedrijf is het wel handig min. 2 of 3 te hebben en 1 daarvan MOET 1 persoon permanente resident zijn van Australie.
Dus jezelf, daarnaast een Australische resident (kan je sollicitor zijn of gewoon een vriend) en 1 persoon van het moeder bedrijf uit Zweden zou ik aanraden.
Daarnaast kunnen ze jouw eenmansbedrijf vanuit Zweden een lening geven tegen commerciele rente , het laatste is dus aftrekbaar van je bedrijf, dit in geval ze het aandelen kapitaal laag willen houden.
Ik kan je wellicht wel wat cijfers geven, maar het ligt helemaal aan het soort bedrijf wat je wilt opzetten, vooral als er b.v. voorrraad uit Zweden dient te komen en je dus goederen in OZ gaat verkopen of dat je alleen een administratieve zaak begint, b.v. verzekering, software , bankwezen, etc.
Als er geen goederen bij betrokken zijn en je dus geen opslag nodig hebt, dan wordt het wel wat makkelijker.

Mocht je wat meer willen vragen , dan stuur maar een PM.
Cheers
Jan

Back