"Buurt maken"

MicNic

XPdite Sponsor
In Nederland,althans bij ons in de Achterhoek, kennen we het gebruik van "buurt maken". D.w.z. als je ergens nieuw komt wonen, dat je dan je naaste buren uitnodigt voor koffie en (heel belangrijk) een borrel. Was benieuwd of men in Australie (Adelaide) ook dit soort gebruiken kent.

Michel

Nee, kennen ze niet over het algemeen niet.
Men is hier nogal op zichzelf (en famillie) en het duurt best wel een tijdje voordat je andere australiers leert kennen. Overigens is dit een opmerking die ook door Australiers uit andere staten gemaakt wordt. 

Met "hier" bedoel je Adelaide?
Dacht juist dat mensen in Adelaide behoorlijk relaxed en "toegankelijk" waren..... :?

Het is het proberen waard toch. Nodig de buren uit voor een BBQ en een biertje en dan is die eerste stap in ieder geval gemaakt.
Als je gaat wachten totdat ze bij jou aankloppen, dan kan het soms heel lang duren.

Ik vind het een goed idee en zou het gewoon doen!

Ja gewoon even bij de buren aankloppen!!

Ik ben al een aantal keer verhuisd en heb in twee staten gewoond en iedere keer weer klop ik even aan bij de buren en stel mezelf en kinderen voor.
Inderdaad zijn er Australiers die zich verder niet met je bemoeien maar over het algemeen stellen ze het toch op prijs.  In het begin zag ik niet veel kinderen buiten spelen maar de laatste 5 jaar zie en hoor ik het toch wel meer.

Sommige staten kennen een 'Neighborhood Watch' scheme.  Leer je buren kennen en hou de buurt veilig, daar komt het op neer. 

Gewoon doen dus en niet te opdringerig zijn.  Kan nooit kwaad denk ik.
Sidonia

Prima idee!!

Even de kat uit de boom kijken en dan gewoon doen! Je merkt vanzelf wel of ze het op prijs stellen, toch?

Groetjes
Syl

[quote author=Syl link=topic=1912.msg18023#msg18023 date=1118706665]
Prima idee!!

Even de kat uit de boom kijken en dan gewoon doen! Je merkt vanzelf wel of ze het op prijs stellen, toch?

Groetjes
Syl
[/quote]

preciesss

Ik zou zeker als we er een beetje setteld zijn een barbie geven voor de omliggende buren.. Weet je gelijk wat je aan elkaar hebt..

Grtz Tanne

Uiteraard moet je het ook proberen en in sommige gevallen lukt het ook wel. Echter, hier in Adelaide schijnt men wat minder snel te zijn met echt contact te leggen. Men is supervriendelijk en heel erg toegankelijk maar het blijft toch wat oppervlakkig.
Wij hebben een goed contact met onze buren maar je gaat er niet ff een bakkie doen.
Vrienden van ons zijn pas in een dorpje vlak buiten Adelaide gaan wonen en vertelden ons verbaasd dat de kinderen buiten spelen. Hierdoor zijn ouders ook buiten waardoor je sneller contact legt.
Wij hebben het nog niet meegemaakt dat nieuwe buren de buurt uitnodigt voor een barbeque oid. Dit wil dus niet zeggen dat het nooit gebeurt.

:cake2: :hi:  Als ik de "neighbours" uit Ramsaystreet moet geloven, dan komen ze altijd een nieuwe buur verwelkomen met een taart of een Casserole van Harold.
    Misschien is Ramsaystreet "the place to be?????" :up:

Miel

Als ik de "neighbours" uit Ramsaystreet moet geloven, dan komen ze altijd een nieuwe buur verwelkomen met een taart of een Casserole van Harold.
    Misschien is Ramsaystreet "the place to be??"

.....als dat inhoud dat we dan de komende jaren op de BBC en de BRT te zien zijn....dan kijk ik toch even verder  :-D

In Nederland,althans bij ons in de Achterhoek, kennen we het gebruik van "buurt maken".

Als je de achterhoekse gewoontes wilt aanhouden zul je behalve "buurt maken" misschien ook nog wel aan het "kroam schudden" moeten geloven..... En dat wordt denk ik een stuk moeilijker want hoe kom je daar aan een krenten brood van 1 meter lang????

Die krentenwegge kun je bij mij bestellen (Twente) tot ergens in 2007.....niet dat ik bakker ben, maar kan je dan altijd zo'n ding opsturen :p

Yep Krentenwegge dat was wat ik bedoelde, ik wist de naam niet meer ben dan ook al 6 hele jaren weg uit de achterhoek  :roll: Maar nu ben ik ff in de war is kroamschudden nu typisch iets achterhoeks of komt het meer vanuit twente?? Ben zelf even de weg kwijt maar wat wil je ook als ras echte achterhoeker met 2 tukkers als ouders  :-D.

Volgens mij komt het Kroamschudd'n van origine uit Twente, maar de achterhoekers zullen ongetwijfeld het tegendeel beweren....Maakt mij eerlijk gezegd ook niet veel uit...ik heb niks tegen Achterhoekers....vind het alleen jammer als mensen ons standaard in de verkeerde streek indelen: Almelo...dat ligt toch in de Achterhoek??? Nee dus....

Minicursus topografie: Twente is een streek in Overijssel en de Achterhoek is een streek in de provincie Gelderland :) :) :)

Bi'j het plat proat'n nog nie verleerd da?

Plat proat'n buk nog nie verleerd! Ik praat zelf niet echt plat (vind ik zelf) het zijn meer die stomme uitdrukkingen. Zo doe ik bijvoorbeeld altijd een raam en een deur los. En ga ik ook naar de stad heen.

Maar die mini curcus was toch niet voor mij bedoeld  :-D want als achterhoeker kreeg ik vaak te horen dat de achterhoek in twente lag.

Volgens mij komt het Kroamschudd'n van origine uit Twente, maar de achterhoekers zullen ongetwijfeld het tegendeel beweren....Maakt mij eerlijk gezegd ook niet veel uit...ik heb niks tegen Achterhoekers....vind het alleen jammer als mensen ons standaard in de verkeerde streek indelen: Almelo...dat ligt toch in de Achterhoek??? Nee dus....

Minicursus topografie: Twente is een streek in Overijssel en de Achterhoek is een streek in de provincie Gelderland 

Wellicht is zo'n topografiecursus wel iets ipv een IELTS cursus. Want diezelfde mensen denken dus dat de achterhoek e.o.a. buurt in Twente is..... :-D

Michel

Maar dat klopt dan weer wel...

De achterhoek is een achterbuurt van Twente  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Oei Maluka, wat zeg je nou!!!!

Back