CB-Radio

maryhinge

New Member
Heeft er iemand ervaring met cb-radio?
Zijn er verschillen in de wetgeving?
Zijn de frequenties hetzelfde? AM 40 kanaal / 26.965 - 27.405 MHZ ?
Of op zijn Engels FM 40 kanaal / 27.410 - 27.860 MHZ ?
Is er daar ook een maximum zendvermogen?
Moet je daar ook een vergunning hebben?
Ik heb hier nog een oude "president" en vraag me af of hij in oz nog dienstig zou kunnen zijn.
Groeten Henk.
 
Ja, is hier zelfs vrij populair. Check http://www.exploroz.com/Vehicle/Accessories/UHFRadio.aspx

Heb er laatst eentje in onze (gewone personen-)auto gezet. Voornamelijk omdat als we gaan kamperen we snel buiten GSM bereik zitten en met twee kleintjes wilden we iets meer communicatie. Als je echt verder weg gaat is het niet slim - je komt maximaal een kilometer of 20. Ik vind het een erg leuk speeltje. Er zijn dedicated channels.

Ik begrijp dat je er eentje hebt in NL? Wellicht dat je problemen kunt krijgen omdat die niet in Australie getest zijn? Alle antwoorden kan je naamgenoot je geven (+-Henk-+), kom d'r maar in!

Michiel
 
CB-radios worden hier niet echt meer gebruikt.
Hier hebben we UHF radio's omdat die een beter bereik hebben.
Voor convoy en oudere auto's, die hebben nog wel eens CB.
Zelf hebben we in onze 4WD een UHF radio met 40 kanalen. Ze zijn redelijk geprijst, $300-$400, en gemakkelijk te installeren zoals je zelf wel zal weten.
Een vergunning heb je niet nodig omdat het maximale vermogen mionder dan 5W is.
Ik zal de frequenties op moeten zoeken voor je, die weet ik niet uit mijn hoofd.
Wil je echt de outback in gaan, dan heb je ook aan de UHF radios niet veel meer. Dan moet je overgaan op HF radio of Satphones. Die zijn duurder, $3,000.00 maar je kunt in ieder geval heel Oz bereiken. Alleen komt er dan nog membership bij van bijvoorbeeld VKS-737: http://www.vks737.on.net/

Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes,
Wilco
 
De CB - HF frequenties  (40 kanalen) lopen van 26.965 - 27.405 (10kc kanaalscheiding met een paar uitzonderingen).

AM max. bandbreedte van 6 kHz bij 4 W vermogen. SSB is ook toegestaan met max 3kHz bandbreedte en 12 W (pep) vermogen.

Aanroep freq. AM is 27.085 (kanaal 11) en voor LSB 27.155 (kanaal 16).

Het bovenste deel van de CB band (27.700 - 27.980) is in Australie de "Marine" band. Daar wordt door vissers en pleziervaartuigen onderling contact onderhouden en verbinding gemaakt met de wal-diensten (Coast Guard en Coastal Patrol). Maar ook daar gaan steeds meer mensen over op VHF (marifoon band).

Henk - VK2GWK
 
hoera! Dat ziet er goed uit, net dezelfde frequenties als hier, max 4 watt zonder vergunning, jaja mijn bakje kan nog dienst doen. Ik had eerder verwacht dat ze daar op de Engelse kanalen zaten, maar goed ooit zal ik daar wel eens binnenkomen op dat bakje bij iedereen die zo'n bakje openstaan heeft in Perth. Het bakje dat ik heb is een president George, zou dat voldoen aan de voorschriften daar of zou dat moeten getest worden? Kan wel iets meer zijn 4 W.
Groeten Henk.
 
Formeel denk ik dat er type goedkeuring voor de apparatuur geldt. Maar ja.... dat geld ook voor de telefoon, fax en een dat soort dingen die je vanuit NL meebrengt en gewoon aan het telefoonnet aansluit. Mag niet, maar werkt wel.  :smile:

En wat het vermogen aangaat... er zullen hier in Oz ook wel minder brave CB-ers bezig zijn die "ietsje" meer stoken.
Trouwens - voordat het weer een beetje leuk wordt op de CB freq. (lange afstandsverkeer) moet je nog wel 3 -5 jaar geduld hebben. We zitten net in het zonnevlekken minimum.  :-(  Ik gebruik een 3 el yagi op 18 m hoogte en bijna 1kW en heb nog moeite om met m'n vriendjes in NL contact te krijgen en daarbij  kan kiezen uit negen frequentie banden (1.8 - 3.5 - 7.0 - 10.1 - 14.0 - 18.1 - 21.0 - 24.9 - 28.0 Mhz)
Er is trouwens in Oz een leuke "instap" licentie (de Federation license) voor als je wat meer wilt dan CB-gedoe. En je hoeft tegenwoordig geen morse test meer te doen als je op de HF banden wilt.

Henk - VK2GWK
 
Woohoo! 1kw! Gek zijn doet geen pijn! Doven de lampjes als je even de knop van de mike indrukt Henk? Hahaha! In ieder geval hoedje af hoor, ik had er geen benul van dat het mogelijk was om zo'n bereik te hebben. Ik wist wel dat het zendsignaal op en neer botste tussen de verschillende luchtlagen (vraag me niet welke) en zodoende de ronding van de aarde kon omzeilen. Van zonnevlekken heb ik zelfs nog nooit gehoord, iets te maken met de ozon laag? Zo technisch ben ik nu ook weer niet. Ik heb in mijn jonge jaren heel Europa rondgereisd met zo'n bakkie bij mij in de truck. Ik denk dat dit het beste communicatieding is lang de weg (samen met gsm natuurlijk) en heb er veel plezier aan beleefd. Ik heb ook wel eens "ietsje" meer gestookt maar dat was dan enkel in bepaalde gebieden (meestal Italië) waar je met 4w geen enkele kans maakte of om die "enkele" km verder te geraken. Het zijn inderdaad leuke speeltjes, ik ben al gelukkig als ik er netjes binnenkom op een twintig kilometer zonder veel gekraak en gepiep! Dat is al een hele prestatie, maar goed, ik zal me er nog een beetje in verdiepen zodat ik ook nog eens "enkeke" km verder geraak. In ieder geval dankuwel Henk, dat was top info!
Groeten Henk.
 
Back
Top