Certificeren (ja echt nog een vraag o_O)

Tour

XPdite Sponsor
Ik heb het forum al een paar keer doorgespit maar ik snap het gewoon nog niet helemaal...

Hier in OZ is het simpel je loopt bv een politie buro binnen en hopla stempel & handtekening, gratis en voor niets .

En in Nederland????? M'n vader heeft een stapeltje documenten van mij die gecertificeerd en vertaald moeten worden. Hij ging bij de notaris langs en dit is zijn reactie:
We hebben contact gehad met de notaris en die zegt dat het ook wel gebeurt dat alle kopieën en vertalingen samen worden gevoegd en dat de notaris dan een verklaring afgeeft dat dit kopieën zijn van de originelen ( het is dus 1 pakket ) (optie A)
Of moeten het allemaal losse setjes zijn , zoals waar jij het over had. ( optie B)
Ook had hij het erover dat er ook een document (vanuit de rechtbank) bij moet dat de handtekening van de notaris wel echt is ( schijnt ook wel voor te komen in Australië dat daarom wordt gevraagd)
Kroeze rekent voor het legaliseren ca € 37.50 per pagina ( je hebt 8 pagina’s documenten en 2x7 pagina’s diploma’s) dus reken maar uit 22x € 37,50
Voor optie B rekent hij ca € 200.- totaal (1 setje documenten en 2 setjes diploma’s)
Ik weet zeker dat ik niets nodig heb van de rechtbank, daar is op andere plekken al over geschreven. Maar deze prijzen, dat is toch niet normaal? De gemeente Uithoorn (waar m'n ouders wonen) doet t niet, de politie ook niet, daar waren we al langs geweest toen ik daar even was van de zomer. Wie weet waar er in de omgeving amsterdam/utrecht wel normale prijzen gehaneerd worden.
EN wat zeg je nou eigenlijk tegen zo'n persoon? Want het woord gecertificeerde kopie zegt niet zo veel, misschien ligt de enorme prijs per pagina wel aan woordkeuze??
Andere vraag: Op het forum heb ik een paar keer iets gelezen over je creditcard limiet.... In het boekje kan ik daar niets over vinden. Waarom zou ik m'n creditcard limiet moeten verhogen?
Helup please :confused:

Kan je met al je vragen over het certificeren niet helpen helaas, wel met de vraag over je creditcard limiet.

Dit heeft te maken met het bedrag dat afgeschreven zal worden wanneer je jouw aanvraag indiend. Daarom zal je dus moeten zorgen dat er of een positief saldo op je creditcard staan, of dat je limiet hoog genoeg is. Als de DIAC niet kan afschrijven, wordt er helemaal niets inbehandeling genomen :)

Probeer het eens met 'waarmerken kopie of afschrift'. Ik heb het jaren geleden bij de gemeente Leidschendam gedaan, die rekenden toen een paar kwartjes per pagina volgens mij. Volgens hun site nu E5.25 per document. Kijk eens op web site van gemeentes in de buurt of zij dit aanbieden en wat het kost. Uithoorn doet het inderdaad volgens hun web site niet, beetje jammer en vreemd. Aalsmeer ook niet maar Amstelveen wel en Alphen a/d Rijn ook, behalve diploma's. Een notaris heb ik nog nooit nodig gehad voor gewaarmerkte kopieën.

Als je het wel via een notaris wilt doen, http://www.anotaris.nl/ was goedkoper. Noem anders even mijn naam (van den Blink) als referentie van hoe je het gedaan wilt hebben. Dat weet hij (na drie keer corrigeren) vast nog wel ;)

ik zou bij meerdere notarissen navragen hoe duur het is. Bij ons was het iets van 30 kopietjes en 150 euro, maar later moesten er nog twee bij en toen rekende hij 30 voor die 2 stempels :mad:
overigens kan ik me ook nog wel iets herinneren van een document wat de notaris moest tekenen om te zeggen dat hij echt bevoegd was. Die zat bij die 150 euro... maar ik weet niet meer precies wat dat was :(

Ik zou ook een andere notaris kiezen. Ik denk dat ik er een stuk of 5 gecontacteerd heb voor ik iemand vond die het wou doen en voor een normale prijs.
Zeker niet alles in 1 pakketje laten doen!
Je moet inderdaad een document hebben dat de notaris het heeft gecertificeerd zoals Lamarck zegt.
Succes!

Wij waren 100 euro voor 250 documenten kwijt, de notaris had zich een beetje vergist in de hoeveelheid werk, en zal het ook nooit meer doen voor dit geld vertelde hij na 2 uur werk ;)
Later voor 1 documentje waren we bij hem ook 25 euro kwijt :(

Ieder document moet idd los gecertificeerd worden en er moet een soort van verklaring van de notaris bij. Tenminste zo was het ons uitgelegd.

Het loont zeker om meerdere notarissen te bellen.

Onze notaris in (Snoek in Gorinchem) was zeeeer schappelijk. Eerste keer betalen (niet al teveel in ieder geval) Daarna nog 2 keer voor een documentje hier of daar voor die z##kerds van Vetasses en DIAC, die waren gratis. Meer omdat ze ons zielig vonden geloof ik maar dat maakt mij niet uit :)

Dus een beetje rondshoppen kan zeker helpen!

Wij waren 100 euro voor 250 documenten kwijt, de notaris had zich een beetje vergist in de hoeveelheid werk, en zal het ook nooit meer doen voor dit geld vertelde hij na 2 uur werk ;)
Later voor 1 documentje waren we bij hem ook 25 euro betalen.

Bij ons had hij zich ook misrekent. 30 euro voor een groot pak papier. Helaas moest ik met spoed nog een skills assessment laten certificeren. Toen waren we 175 euro kwijt...

Allemaal bedankt voor jullie reacties :) , ik kon niet eerder reageren dankzij Telstra die mij even 3 dagen uit het netwerk had geklapto_O , na een telefoontje van 30min gelukkig weer netjes verbinding.

Ik heb het allemaal aan m'n vader doorgegeven, ook namens hem bedankt! Hij zei dat het nu onder controle is. Had zonder jullie reacties een hele dure grap geworden, waardeer het echt :up:

Back