certified copies

Status
Not open for further replies.

ray136

New Member
Hoi,

Even een vraagje ( of een paar).

Mijn vriendin en ik gaan met een sponsor visa naar Australie met mijn vriendin als gesponsorde.
Wat is het makkelijkst en goedkoopst:

- eerst alle documenten laten certificeren en dan vertalen of andersom?
- weet iemand nog een notaris in de buurt van Eindhoven die het certificeren voor niets of weinig doet?
- mag je de copietjes gewoon zelf maken?

Alvast bedankt!! :up: :up:

Grt, Remon

De vertaling wordt aan een gecertificeerde kopie gehecht, zodat je dus zo wie zo eerst gecertificeerde kopieen moet maken, voordat je het laat vertalen.

[quote author=ray136 link=topic=6830.msg86131#msg86131 date=1175525797]
- eerst alle documenten laten certificeren en dan vertalen of andersom?
[/quote]

Op zich maakt het niet veel uit, maar het verdient wel de voorkeur. De stempel die de notaris er opzet was, in ons geval, in het nederlands. Zou je dus eerst vertalen en daarna laten certificeren, dan moet je de papieren nog een keer weer aanbieden waarbij ze dus de tekst die op de stempel staat ook moeten vertalen...Eerst certificeren heeft dus duidelijk de voorkeur....

- weet iemand nog een notaris in de buurt van Eindhoven die het certificeren voor niets of weinig doet?
[/quote]
Helaas, ik kom niet uit die buurt, dus kan je daar niet bij helpen. Maar probeer er gewoon een paar te bellen en te vragen wat de kosten zijn. Zo kwam ik ook bij een notaris uit die het voor niets deed.

- mag je de copietjes gewoon zelf maken?
[/quote]

Op zich zou dat mogen, ware het niet dat de notaris, als hij zijn werk goed doet, de kopie gaat controleren met het origineel. Het is gewoon veel makkelijker de notaris gewoon ook de kopietjes te laten maken. Dan weet hij zeker dat het een exacte kopie is. Als de notaris echt letter voor letter de kopie met het origineel zou gaan vergelijken, red je het niet meer voor € 0,00.....het moet al gek zijn wil een notaris geen kopieerapparaat meer thuis hebben....

Ik heb al mn documenten laten certificeren bij de Studentenadministraties (balie) van 2 universiteiten, ook de documenten die niets met de opleiding te maken hebben. Bij beide had ik zelf de kopietjes al meegenomen.
Kosten: 0,-

Er is al veel geschreven op het forum over dit onderwerp. Onder search vind je hier een hoop topic's waar je je antwoord kunt vinden of je vraag opnieuw in kunt plaatsen. Om het overzichtelijk te houden op het forum gaat er daarom een slotje op dit topic :wink:  .

Status
Not open for further replies.
Back