Ik heb niet heel veel ervaring met visa en alleen ervaring met de visa die we zelf hebben of hebben gehad, een 457 en 856. Maar ik vind het allemaal nog steeds een beetje vaag.
Allereerst 75% werken van de visum tijd werken en 25% 'eigen keus'. Ik heb hier nog nooit over gehoord, maar ben er eigenlijk wel benieuwd naar. Een 457 visum is vier jaar geldig, dus betekent dat drie jaar bij dezelfde werkgever werken en daarna een jaar reizen of iets anders terwijl je nog onder contract staat bij die werkgever? Een soort WHV voor boven de 30 jaar? Of is het 75% van een 40 urige werkweek werken of 75% van 7 dagen per week? Met een 457 mag je niet bij een andere werkgever werken, zelfs niet als je contract met een andere werkgever al in kannen en kruiken zit. Die andere werkgever moet je visum overnemen, dus dat werken in je 'eigen keus tijd' is geen optie. Ik zou het wel goed uitzoeken, backpackers worden vaak uitgebuit en misschien hebben boeren een andere weg gevonden om personeel van buiten aan te nemen.
Voor een 457 heb je een sponsor nodig, zolang je dat niet hebt, heb je niets. Als je een bedrijf hebt gevonden die je wil sponsoren kun je daarmee verder en kan dat bedrijf een visum voor je aanvragen. De lijst met beroepen heeft hier helemaal niets mee te maken, de werkgever moet aantonen dat hij niemand voor die specifieke functie kan krijgen. Hoewel het natuurlijk wel helpt als er een tekort is. De lijst van beroepen per 1 juli is allang weer gepubliceerd, dus je kunt nu al nakijken of het beroep van de vrienden er op staat. Meestal duurt het een behoorlijke tijd en kost het een aardig kapitaal om een visum te krijgen. Lees het forum maar 'even' door.
Maar wat willen je vrienden precies? Tijdelijk hier komen en werken of definitief emigreren? Voor een tijdelijke periode van een paar jaar moet je je serieus gaan afvragen of het het geld en alle moeite waard is.
De visumwereld is best ingewikkeld. Ik zou als ik jou was je vrienden adviseren naar een bureau gaan als ze er echt voor willen gaan en er verder geen tijd meer instoppen aangezien je zelf ook niet helemaal op de hoogte bent van verschillende soorten visa en alle haken en ogen. Tenzij je echt geen leven hebt en je hier fulltime in kunt verdiepen (en dan nog maar afvragen of je er uit kan halen wat er mogelijk is) of dat je het leuk vindt om dingen uit te zoeken. Dan heb je hier wel een hele uitdaging aan. Er zijn niet voor niets professionele bureaus die zich hiermee bezig houden.
Edit: ik lees net dat het bedrijf je vrienden al een sponsorship heeft aangeboden, dus een sponsor is al gevonden. Dan is het aan de boer om het visum te regelen. Hij moet immers aantonen dat er een plek is die niet door een Aussie kan worden ingevuld. De voorwaarden voor een 457 zijn helder (zie de link van
@Kims) en ik zou het contract goed lezen voordat ik zou tekenen.