checkpoint in Darwin?

groentje

Account Inactief (eigen verzoek)
Mijn ouders komen in december naar ons toe en komen de eerste keer in Darwin aan om vervolgens door te vliegen naar Cairns/ Townsville. Wij hebben ons hele hebben en houwen moeten laten checken in Sydney, omdat wij daar als eerste australie binnen kwamen. Geldt dat voor mijn ouders dan ook in Darwin of worden ze pas gecheckt in Cairns? Volgens hun reisbureau hoeven ze pas in Cairns het vliegtuig uit, dus dat Darwin alleen een stopplaats is voor mensen die daar moeten zijn, maar daar geloven wij niets van.Wie kan mij hier iets meer over vertellen, want mijn ouders zijn niet zo goed in engels, met name de formulieren niet die ze dan in moeten vullen, dus we willen hun zo goed mogelijk voorbereiden.

Astrid

Hoi Astrid,
Dat ze het vliegtuig helemaal niet uit hoeven dat weet ik niet. Wij zijn een aantal jaren geleden ook op die manier gevlogen (A'dam-PArijs-Singapore-Darwin-Cairns) toen de bestemming Cairns was. Als ik me goed herinner moesten we wel het vliegtuig uit, maar de bagage niet. We moesten ons een uurtje (of 2) vermaken op het vliegveld daar om vervolgens weer in te stappen (ik weet niet eens of het hetzelfde vliegtuig was, maar dat moet bijna wel). Nog geen douane controle o.i.d. dus op Darwin. Dat was pas in Cairns.

Eén keer op een vlucht naar Cuba hetzelfde meegemaakt: Eerst een tussenlanding op Jamaica (nou ja, tussenlanding.. Jamaica ligt voorbij Cuba van A'dam uit) waar we het vliegtuig moesten verlaten om ons gezellig een uurtje of 2 op het vliegveld te vervelen (in de hitte ;-) en daarna weer het vliegtuig in.

Ook toen geen tussentijdse controle gehad.

Ik denk dus dat het waarschijnlijk is dat ze er op Darwin wel even uit mogen (moeten ;-) maar na een uurtje of 2 lezen op het vliegveld gewoon weer terug in het toestel stappen om door te vliegen.

Peter

Het klinkt niet onlogisch wat het reisburo zegt. Soms doen vliegtuigen 'een rondje', net als bv hier in het zuiden. Vliegtuigen (dit ligt aan de maatschappij!!!) komen vanuit Singapore naar Adelaide, vliegen dan door naar Melbourne en vervolgens weer terug naar Singapore. Kan me voorstellen dat vliegtuigen dat ook doen met Cairns en Darwin. Stuur eens een mailtje naar de vliegmaatschappij dan weet je het zeker, vertrouw nooit op een reisburo want die kijken niet verder dan het computerscherm lang is.

En de formulieren die je ouders moeten invullen blijven hetzelfde. Voordat je door de douane komt op een Australische luchthaven (daar waar je voor het eerst Australie in komt) moet je customer cards hebben ingevuld, vaak in het vliegtuig al. Je kunt proberen er een paar te regelen op je luchthaven, die invullen en opsturen naar je ouders zodat ze die mee in het vliegtuig kunnen nemen?

Doe het dan niet als mijn schoonvader iets te laks, hij had per ongeluk een vinkje gezet bij 'heeft TBC'. Duurde twee dagen en toen stonden ze op de stoep bij ons met de vraag waar m'n schoonvader was en hoe ziek 'ie was... Er wordt wel degelijk op die kaartjes gekeken!

Het hangt ervan af of je ouders in Darwin overstappen op een regionale (domestic) vlucht, of dat ze met hetzelfde (internationale) vliegtuig verder gaan, zoals Peter en je reisbureau beschreven. In het laatste geval, wat overigens vrij normaal is, gaan ze inderdaad in Darwin niet door de douane en hoeven ze dus niets in te vullen. Als ze overstappen op een regionale vlucht naar Cairns (als ze met Qantas vliegen te herkennen aan een vluchtnummer QF boven de 400) moeten ze wel in Darwin door de douane. Als ze tussen Darwin en Cairns niet met Qantas, Jetstar of VirginBlue vliegen, is het zeker een internationale vlucht.

oke, dan check ik even bij mijn ouders wat hun vluchtnummer is vanaf Darwin, alhoewel dat pas bekend is denk ik  in november?!

Astrid

nee, vluchtnummer is bekend bij boeking. Eerste twee letters zijn afkorting van luchtvaartmaatschappij, daarna gevolg door twee of drie cijfers, bv SQ223 of QF15 etc

het vluchtnummer is pas in Cairns hoger dan 400 en op de brief staat dat ze in Darwin in het vliegtuig moeten blijven zitten. We zullen wel zien

[quote author=groentje link=topic=5585.msg71029#msg71029 date=1158211024](...) het vluchtnummer is pas in Cairns hoger dan 400 (...)[/quote]

Wat bedoel je precies?

Back