Chemical Fire and Explosions in Mitchel - Canberra

Kathren

XPdite Sponsor
http://www.canberratimes.com.au/news/local/news/general/toxic-smoke-fears-linger/2293936.aspx

Het is nu 11:15 in de ochtend en een dikke rook hangt nog steeds over de stad.

Mensen kregen mensen waarschuwende telefoontjes en sms berichten, scholen hebben de deuren gesloten om maar geen risico's te lopen. Allerlei acties zijn genomen uit zekerheid, maar zoals altijd hebben de Ozzies iets te klagen, hoe goed men het ook probeerd te doen. :S

Helaas is dat in NL niet anders.
Daar doe je het als hulpverlener, volgens de beste stuurlui, ook niet goed.

Gelukkig hebben de hulpverleners hier over het algemeen iets meer aanzien dan in NL.

Hoop alleen dat er geen slachtoffers gaan vallen.

zo wat een brand, wij hopen ook dat er geen slachtoffers gaan vallen. sterkte voor de mensen in Canberra.

groetjes cindy en peter

Ik zag veel positieve maar ook wat minder positieve reacties op de nieuwssites ja. Ach, zeurkouzen zijn er (helaas) overal. Al denk ik (hoop ik) dat de mate van 'hardheid' in het geklaag minder is dan in Nederland (leuke poll)

Het wordt niet stilgehouden, de media is er simpelweg niet meer in geinteresseerd. Het verkoopt niet meer, ze moeten door naar het volgende grote gebeuren. Zo zijn er veel meer voorbeelden: de overstromingen in QLD, nog steeds mensen die geen huis hebben maar je hoort er haast niets meer over. Black Saturday in VIC was ook voor slechts een paar weken in het nieuws. Af en toe hoor of zie je nog iets als er een politicus heen gaat of zo, maar anders helemaal niets. Het is simpelweg niet nieuwswaardig.

Ik ontken niet dat er zeker in het verleden fouten zijn gemaakt door de overheden, met name overheden die internationaal gezien een imago hoog willen houden. Maar het is natuurlijk een moeilijke balans. Als je alle mogelijke gevolgen onder een vergrootglas gaat leggen, dan raakt het Henk en Ingrid volk in paniek. Nee, zij kunnen die afweging niet zelf maken want ze hebben daar niet voldoende kennis voor.

Net als je zelf trouwens. Tsjernobyl op springen? Werkelijk? En wat zou er dan nog moeten exploderen? En wat weet jij kennelijk over Fukushima wat niemand anders weet? Het wordt tenslotte, volgens jezelf, allemaal stilgehouden.

Daar doe je het als hulpverlener, volgens de beste stuurlui, ook niet goed.
Helaas is dat altijd het geval. Als je als overheid/hulpverlende organisatie niet voldoende doet, bv geen evacuatie, dan klagen de mensen over dat er niet voldoende wordt gedaan. Als je uit voorzorg iedereen evacueert en het blijkt achteraf allemaal mee te vallen, dan zeggen ze dat het allemaal overbodig was en dat de overheid paniek aan het zaaien was. En de media springen daar meteen bovenop natuurlijk, gevolgd door de oppositie.

Tsjernobyl op springen? Werkelijk? En wat zou er dan nog moeten exploderen? En wat weet jij kennelijk over Fukushima wat niemand anders weet? Het wordt tenslotte, volgens jezelf, allemaal stilgehouden.

Ik weet (ook via media overigens) dat af en toe flarden nieuws voorbij komen die dan weer snel naar de achtergrond worden gedrongen (bewust of onbewust, desintresse of cover up, wie zal het zeggen??). Zoals over Fukushima waarover laatst in een piepklein berichtje, onderin de hoek, terloops werd opgemerkt dat ze de beschadigde reactors pas in het voorjaar 2012 kunnen stilleggen. 1+1=2... it doesn't take rocket science... Hier in Europa is verhoogde radioactiviteit gemeten, natuuuuuuurlijk allemaal binnen acceptabele waarden. Net zoals destijds bij tjernobyl waar achteraf bleek dat met de acceptabele waarde voor het gemak hadden verhoogd zodat het binnen de marges viel...
Voor wat betreft Tjernobyl, daar heb ik laatst een special over gezien en hoe erg de situatie toen was en hoeveel restverschijnselen er nu nog van zijn had ik me helemaal niet gerealiseerd. Daar is een enorm gebied waar niet meer te leven valt (niet dat dat niet toch gebeurd, maar da's 2). Bovenop dit is bekend geworden dat het kapsel wat ze 20 jaar geleden rondom de lekkende reactor hebben gebouwd, aan het scheuren is en er een risico op lekken is. De situatie is daar destijds gecontroleerd, maar niet opgelost. Okay, even logisch: als dit in Tjernobyl met 1 reactor al het geval is, wat moet dat in Fukushima betekenen met 4 (!) reactors. Ze 'vergeten' voor het gemak (of de media is er niet in geinteresseerd??) dat verderop nog 2 andere reactoren in de problemen zijn geraakt door de aardbeving/tsunami.

Kortom, net als SV#1 ben ik wantrouwend naar de onafhankelijkheid tussen media en overheid. Om daarop te vertrouwen zijn er teveel berichtjes weggemoffeld en toch naar boven gekomen... Maar misschien heb je gelijk en is het de mens die niet geinteresseerd is in dit soort berichten. De media speelt per slot van rekening in op wat mensen interesseert. En als dat laatste het geval is, maak ik me nog meer zorgen, want dan steekt de mens zijn kop in het zand...

Zoals over Fukushima waarover laatst in een piepklein berichtje, onderin de hoek, terloops werd opgemerkt dat ze de beschadigde reactors pas in het voorjaar 2012 kunnen stilleggen. 1+1=2... it doesn't take rocket science...
Dat betekent nog niet dat het nu dus nog aan het lekken is... it's not rocket science, but nuclear science. Direct na de aardbeving werden alle 3 nog werkende reaktoren uitgeschakeld. Het werkelijke probleem was de koeling. En ja, dat duurt even voordat het officieel shutdown genoemd kan worden. En het zal nog lang duren om het allemaal weer op orde te krijgen. Maar er is geen sprake meer van dagelijkse uitstoot van radioaktief materiaal. Diegene die dat beweert en suggereert dat de overheid het in de doofpot stopt wil ik verzoeken om met ondersteunende informatie te komen.

Hier in Europa is verhoogde radioactiviteit gemeten, natuuuuuuurlijk allemaal binnen acceptabele waarden. Net zoals destijds bij tjernobyl waar achteraf bleek dat met de acceptabele waarde voor het gemak hadden verhoogd zodat het binnen de marges viel...
Acceptabele waarden hebben veelal een nogal ruime veiligheidsmarge, dus ook al als ze dat inderdaad gedaan hadden dan nog is er niet veel risico.

Voor wat betreft Tjernobyl, daar heb ik laatst een special over gezien en hoe erg de situatie toen was en hoeveel restverschijnselen er nu nog van zijn had ik me helemaal niet gerealiseerd. Daar is een enorm gebied waar niet meer te leven valt (niet dat dat niet toch gebeurd, maar da's 2). Bovenop dit is bekend geworden dat het kapsel wat ze 20 jaar geleden rondom de lekkende reactor hebben gebouwd, aan het scheuren is en er een risico op lekken is. De situatie is daar destijds gecontroleerd, maar niet opgelost.
Ik heb die ramp zelf niet gebagataliseerd in mijn reaktie. Het is verschrikkelijk. Helaas laat de Russische overheid nog steeds mensen te dichtbij wonen. Maar, ook al zou er nu een verhoogd risico op lekken bestaan (en ze zouden dat niet op kunnen lossen), dan nog is er geen sprake van exploderen zoals SV#1 suggereerde.

Okay, even logisch: als dit in Tjernobyl met 1 reactor al het geval is, wat moet dat in Fukushima betekenen met 4 (!) reactors. Ze 'vergeten' voor het gemak (of de media is er niet in geinteresseerd??) dat verderop nog 2 andere reactoren in de problemen zijn geraakt door de aardbeving/tsunami.
Er zijn problemen met drie reactoren. Reactor 4 had niets eens meer splijtstaven wegens onderhoud. En die andere twee, reactor 5 en 6, die hadden alleen een kortstondig koelingsprobleem vanwege de stroomuitval, maar die waren nog niet eens in werking.

In Tsjernobyl ontplofte het komplete reactorvat, in Fukushima vonden de explosies buiten het reactorvat plaats. Kun je totaal niet met elkaar vergelijken.

LOL. Nou, je hebt gelijk hoor. Ik ben geen rocket scientist, maar ondanks je hele relaas (en blijkbaar vind jij jezelf genoeg onderbouwd), ga ik er logischer wijs (niet wetenschappelijk onderbouwd, maar met gezond verstand) van uit dat het publiek ongeveer de helft te horen krijgt... en ik denk dat ik mezelf dan al behoorlijk sus.
Mij best, jij je zin...

Het wordt niet stilgehouden, de media is er simpelweg niet meer in geinteresseerd. Het verkoopt niet meer, ze moeten door naar het volgende grote gebeuren. Zo zijn er veel meer voorbeelden: de overstromingen in QLD, nog steeds mensen die geen huis hebben maar je hoort er haast niets meer over.

Hi Slatsr,
Dat is gelukkig niet helemaal waar. Wij hebben hier nog regelmatig documentaires op TV mbt diverse projecten die nu afgerond worden of projecten die nog steeds niet zijn gestart! Onlangs was er een uitgebreide documentaire over beslissingen die toen genomen zijn mbt het 'afvoer' van water van o.a. de Wivenhoe dam en welke gevolgen deze hebben gehad. Maar inderdaad kranten bijv. staan er niet meer vol van.

Mbt de brand die hier heeft gewoed, wordt er nu gesproken over de gevolgen die het bluswater nu gaat hebben. Er zijn ook berichten over het correct/niet correct meten van de gifgassen. Naar mijn mening concentreren ze zich te veel op de naast omliggen gebieden en onvoldoende op de gebieden waar het rook neergestreken is.

Hi Slatsr,
Dat is gelukkig niet helemaal waar. Wij hebben hier nog regelmatig documentaires op TV mbt diverse projecten die nu afgerond worden of projecten die nog steeds niet zijn gestart! Onlangs was er een uitgebreide documentaire over beslissingen die toen genomen zijn mbt het 'afvoer' van water van o.a. de Wivenhoe dam en welke gevolgen deze hebben gehad. Maar inderdaad kranten bijv. staan er niet meer vol van.
Sorry, heb niet eerder geregeageerd ivm vakantie. Documentaires worden inderdaad over van alles en nog wat gemaakt, maar die worden nu eenmaal niet zo veel bekeken als het nieuws of de kranten. En die laatsten gaan uiteindelijk toch vooral over het hier en nu, in tegenstelling tot documentaires.

Wel daar is het, voor eenieder die dacht dat het wel meeviel komt hier de harde waarheid om de hoek.

http://au.news.yahoo.com/world/a/-/world/13803576/radioactive-bluefin-tuna-cross-pacific/
Het feit dat dit gerapporteerd wordt ondermijnt je eigen argument dat alles "angstvallig stil gehouden" wordt.

Ik had eerder verwacht dat je met dit bericht zou komen: http://www.smh.com.au/environment/r...econd-nuclear-catastrophe-20120527-1zcxu.html al bevestigt dat nog steeds niets van wat je hebt gezegd.

Back