Childcare moeilijk met sph-diploma??

lindapinda

New Member
hey mates how ya doin?

eenmaal aangekomen in Australie, ben ik naarstig op zoek naar een baan...

Ik had al reeds brieven verstuurd vanuit nederland, maar nog geen reactie..

Volgens mijn schoonmoeder is het moeilijk aan een baan te komen in childcare met een sph-diploma.
Volgens haar zou ik een opleiding van een jaar moeten doen. Hier heb ik echter geen zin in aangezien ik reeds een HBO-diploma is en chilcare toch mbo niveau is. Ik heb mn opleiidng toch nioet voor nietsgedaan..

Wie heeft er ervaring met het zoeken van werk in childcare?

En weet iemand of het zin heeft om voor advies of links naar de nederlandse ambassade te gaan mbt werk??

thanks at forehand

Ik! Ik heb iets teveel ervaring met werken in de kinderopvang. Ik weet niet precies hoe het zit als je een SPH-diploma hebt. Maar met mijn Pabo diploma mag ik niet in de kinderopvang werken. Ze zien HBO niet als overgekwaliviceerd, maar meer gediskwalificeerd  :-D :-D  :x. Heel vervelend. In Nederland werkt het gewoon heel anders. Als je daar met een Pabo diploma naar een kinderopvang stapt zijn ze volgens mij wel blij met je. Hier moet je een certificate III (= soort van MBO diploma) hebben in Childcare. Anders kun je je baantje wel op je buik schrijven. In principe mag je 6 maanden werken zonder goede papieren, maar daarna moet je minstens met de opleiding bezig zijn om nog te mogen blijven werken. Nogmaals, ik weet niet hoe het in andere staten (dan QLD) zit en ik weet ook niet hoe het zit als je SPH hebt gedaan. Maar in mijn geval was het niet mogelijk. De opleiding is niet echt heel goedkoop. Maar in mijn geval komt het ook omdat ik international fees moet betalen. En dat is niet echt goed voor je portomonee  :-(. Mijn advies: laat je diploma's bij de overheid checken (ik moest het doen bij de afdeling Family Services (ofzo). Maar het kan zijn dat dat per staat verschilt. Die overheidsinstantie kijkt dan naar jou diploma's en zegt of ze je er geschikt voor vinden. Het is een beetje geluk hebben want bij de kinderopvang waar ik werk is het zo dat iemand uit Korea met in principe hetzelfde diploma als ik wel mag blijven werken, en ik dus niet...  :x. Good luck!  :up:

Hi Linda,

Ik heb een tijdje "Family Daycare" gedaan. Omdat ik verder geen opleiding in de kinderopvang heb, maar wel weet dat ik er voor geschikt was en ik dus geen zin had om te gaan studeren, was dit de enige oplossing voor mij.
Je moet je EHBO diploma hebben en een blue card and that's it.
Ik heb het 8 maanden uitgehouden omdat de coordinatie unit waar ik "bij hoorde" uit een stel hele erge mutsen bestond. En daar heb je geen keus in. Waar je woont, bepaald waar je je bij aan moet sluiten.
De kindjes waren echt geweldig en de meeste ouders ook. Ik pas nog op een aantal.
Als je nog wat meer informatie wil hebben moet je het maar zeggen.

Hoi Linda,

Ik heb dezelfde vraag als jou!
Tzal wel niet meevallen om werk te vinden als SPH-er in Oz, meest moeilijke lijken me de
andere termen die ze daar hebben voor funktie titels...!
Ik ben bijna klaar met de afronding van mn skills assessment en iedereen vraagt mij wat voor werk er voor mij kan zijn in Oz als SPH-er, en heb hier nog niet eens op zoek naar kunnen gaan...! Er komen nl zoveel regeltjes, ditjes en datjes bij de afronding alleen al van mn skills assessment en andere belangrijke dingen dat ik maar stapje voor stapje doe. Ik wens je veel succes. Ik heb overigens ook SPH gedaan (afgestudeert in 99) en vt voren SPW gedaan, maar SPW diploma niet laten assessen aangezien dat vrijwel onmogelijk was aangezien dit zo lang geleden is dat alle info veroudert is. Wel jammer want daarmee kan ik wel de kinderopvang in...
Ben jij trouwens als Social worker of Welfare worker binnengekomen met je SPH en wanneer ben jij afgestudeert?
Nogmaals succes! Groetjes, Mariekske

Dan kom ik zeker niet in aanmerking met mijn spw diploma. Dit is op mbo niveau. Nu weet ik dat ik in Australië dus eigenlijk geen opleiding heb.  :cry: Kan ik me daar vast op voorbereiden en misschien in de toekomst een opleiding gaan volgen. Voorlopig heb ik daar de tijd nog voor, aangezien de kinderen in Australië pas een jaar later naar school gaan dan hier in Nederland. Leuk voor mijn dochter die nu net in Nederland is begonnen. Die kan weer een stap terug doen.  :-( Voordeel: kan ze de engelse taal eerst machtig worden.  :-D

Maar goed terug naar het onderwerp. Mijn spw diploma is ongeveer 10 jaar geleden gehaald en in die tijd dat ik op school heb gezeten heb ik 2 keer veranderingen omtrent de inhoud van de opleiding  gehad. Dus dat de diploma verouderd is begrijp ik dan wel, maar niet leuk! :-(

Succes iedereen die met dit soort diploma's naar Australië gaan en proberen er werk te vinden.  :up:

:fish:

Even inbreken hoor :wink:
Je dochter zal wat school betreft geen stap terug doen hoor. Hier beginnen ze dan wel met 5 jaar. Maar ze beginnen wel gelijk full on met lezen en schrijven! Het is een plus dat ze eerst de taal machtig zou kunnen worden en dan pas naar grade 1 gaat. Onze dochter is nu net een week of 5 aan de gang en gaat hartstikke goed. Ze heeft eerst ook 4 maandjes thuis gezeten. Verveelde zich natuurlijk rot! :-D

Groetjes Lin

Bovendien komt vanaf volgend jaar "Prep year" (in Qld.)  in, waardoor kinderen vanaf hun vierde jaar al full time naar school kunnen (niet verplicht).

Syl :)

@ Lin

Dat van 5 jaar is verder ook geen probleem (eigenlijk is het hier in nederland bijna precies zo, 5 jaar verplicht naar school) maar wat je al vertelde dat je dochter zich verveelde daar zie ik tegenop. Ze is altijd al moeilijk in zelf spelen geweest en de school was dus voor haar een uitkomst. Nu gaan we zoeken naar iets voor ongeveer 2 dagen of zo voor haar, zodat ze dus ook de taal machtig kan worden.

@ Syl

Wij weten sinds gisteren dat vanaf volgend jaar de prep year begint. Nu maakt dat voor onze dochter geen verschil, want in beide gevallen begint ze in januari 2007 op school. (ze is nl. in december jarig en wordt dan 5)

Ik weet dat het moeilijk is om voor moeders niet over hun kinderen te praten  :wink:, maar het is wel een beetje off-topic.

Ook dit geldt voor mij:-X  Zal de volgende keer beter kijken en bij de les blijven :lookatit:

Hallo groentje,

Jouw diploma is dus 10 jaar oud?
Die van mij ook en daardoor was t dus ook lastiger voor mij om dat uit te zoeken. Gelukkig heb ik ook een HBO SPHdiploma op zak en die heb ik laten assessen. Maar ook van deze opeiding was er veel veranderd in de tussentijd.
Wat je nog zou kunnen proberen is om te kijken of de school nog oude studiegidsen uit die jaren hebben, en anders andere mbo-scholen uit andere steden, en dan zelf je vakkenbeschrijving daaruit maken en (zelf) vertalen. De vertaling vd vakken mag je nl zelf maken en hoeft geen officiel document te zijn. Misschien dat er nog meer mensen zijn via dit forum die int zelfde schuitje als jou zitten? Ik heb nl wel eens gelezen ergens op deze site dat er mensen met een spw (aw) opleiding door de skills assessmemt heen zijn gekomen. Wat ook helpt is je NIET te laten afschepen door de school. Gewoon veel bellen, vragen naar de coordinator vd opleiding en aangeven dat het heel belangrijk is. Zo heb ik 't uiteindelijk ook gedaan met mijn SPH opleiding... Succes!!! Grts, Mariekske

Hey hallo,

Even een vraagje aan alle SPW/SPH/PABO-ers etc; ik heb al een keer gereageerd op de SPW-stukjes (volgens mij ook van Marieke). Ik werk nu alweer enkele jaren op kantoor, maar heb eigenlijk een SPW-diploma. Ik ga mee op Marcel zijn visum en wil daar het liefst weer met gehandicapten gaan werken. Mijn diploma is ook al 10 jaar oud en heb in Nederland en in Amerika met gehandicapten gewerkt, maar ook dit is (helaas) alweer 6 jr geleden.

Ik laat voor Oz mijn diploma omzetten door de IB-groep en vraag referenties op bij mijn oude werkgevers (weet niet of ze me nog kennen na al die jaren, maar moet goed komen). Ik begrijp dat het moeilijk is, om als SPW-er aan de bak te komen, maar ik ga het zeker proberen.

Nu is mijn vraag eigenlijk: wat doen jullie met jullie EHBO-diploma?? Dat van mij is dus allang verlopen en als je op een australische vacature-site kijkt bij de spw-beroepen staat er altijd First Aid bij. Is een Nederlands EHBO-diploma voldoende of moet je dan alsnog een Australische cursus doen, omdat men daar andere eisen stelt? Ik kan nl in september met een cursus beginnen, de CPR die erbij zit is volgens de europese maatstafen maar de rest is ws niet echt internationaal....

Wat hebben jullie ervaren, de cursus MOET australisch zijn of is de nederlandse voldoende en wat is het verschil tussen deze twee? Kan me nl wel voorstellen dat je in Oz een hoofdstuk krijgt over beten e.d., maar dat lijkt me het enige verschil....

Kon verder niks vinden over EHBO-diploma's dus als ik van het onderwerp afwijk, mijn excuses.......Hoop op reactie van jullie,
Groetjes Angelique

Hoi Angelique,
Ben erg benieuwd naar de antwoorden!!!
Heb zelf nooit een officiele EHBO cursus gedaan en als dat nodig is om in KDV te werken.....
Hopelijk kom ik wel in aanmerking voor werken in kinderopvang. Heb dan wel SPH maar wel ruim 4,5 jaar werkervaring in kinderopvang... Heb ook mijn SPW diploma maar dat was te moeilijk om om te zetten in engels en alle vakkenomschrijvingen nog terug te vinden. Ben benieuwd! Succes!!!
Grts, Mariekske

hallo,

het is al weer een tijdje geleden dat ik dit topis begonnen ben.
Inmiddels is er heel veel veranderd.

Om op de vraag (van een paar maanden geledn) van Mariekske terug te komen.

Ik ben Australie binngekomen op een spouse visa (de facto) en ben pas na binnenkomst gaan nadenken over assessment van mn diploma enzo. I guess there were to many other things to worry about..zucht en eigenlijk was het plan eindulluk te gaan settelen en zwanger te geraken...Aangezien we al zolang van hot naar her verhuisden.

Na besloten te hebben toch maar mn carriere iets langer voort te zetten, heb ik mijn diploma kunnen laten assessen by the overseas skills advisory service.Het was binnen drie weken gebeurd. Mijn dilpoma is nu assessed als 'bachelor degree of Social work'. Ik heb mn diploma behaald op de Haagse Hogeschool in Den Haag in 2003 . Nu weet ik dus niet of er verschillen zijn in opleidingen tussen de verschillende hogescholen in Nederland.

Ik kan dus nu aan het werk als 'social worker',en heb op het moment een baan als 'casewoker' in de community sector. Het is met een spouse visa nog moeilijk bij de overheid of in de 'public sector te werken, maar er is zat werk in de community sector!.
(by the way: ik verdien twee keer zoveel als in Nederland!)
Maar op het moment  zit ik toch te zoeken naar een caseworkers positie bij 'Child and Protection' bij de overheid in despite of not having my citizenship.

Ik heb de eerste drie maanden in de kinderopvang gewerkt als relief teacher. Ze stellen niet zoveel eisen aan relief teachers, maar wanneer ze je een fulltime baan aanbieden (wat vaak gebeurt als je een tijdje als relief teacher werkt), dan vragen ze je wel certificate 3 of diploma te doen. Waarschijnlijk met SPW kun je je degree als diploma asessen en met Sph kun je je degree misschien laten assessen as diploma met credits towards Early Childhood Teaching (bahelor degree).
anwyay, ik heb dus achteraf gemerkt dat het niet zo moeilijk was in childcare te werken met een SPH-diploma.  Je zult alleen wel je diploma moeten laten assesen naar de maatstaven van kinderopvang/preschool.

linda

Hoi Linda,

Ook ik surf mee op het skilled independent visa van Marcel, dus da's dezelfde situatie als jou lijkt me. Doordat ik lees dat een baan misschien nog tegen kan vallen voor de aanhang, ben ik nu wel bezig met mijn diploma e.d.....

Als ik het goed begrijp heb jij dus geen EHBO-diploma, of wel? Zag er iig niets over...heb je dit niet nodig voor je werk? Als ik nl op de vacature-sites kijk in het genre wat ik interressant vind, Carer for mentally/ psychially disabled staat er overal First Aid bij. Misschien werkt dit dan toch weer anders als bij kids?

Ook heb je daar je diploma laten assessen, is het voor mij niet makkelijker om dit hier alvast door de IB-groep te laten doen of geven hun gewoon vertaling zonder inhoud en wordt er dus niet aangetoond dat je bijv. certificate 3 nivo hebt? Oftewel, is deze omzetting dus niet voldoende om aan te tonen dat je voldoende vakkenis hebt mbt gehandicapten e.d. Ik ben benieuwd, want toen ik hier telkens las dat het allemaal moeilijk was, het werk in onze sector kreeg ik het wel benauwd....werk ook al vanaf 2000 niet meer in deze sector dus wordt misschien nog moeilijker.....maaaaarrr ik wil eigenlijk echt niet meer op kantoor werken (hier heb ik trouwens niet eens n diploma voor eigenlijk  :wink:)

Je schreef dat je veel meer verdiende, da's lekker. Als ik kijk bij Carer ed ligt het ongeveer hetzelfde als wat ik hier verdien...

Groetjes Angelique

Hoi Ang,

Als het mogelijk is je diploma alvast te laten assessen door de Ibg, is het inderdaad beter denk ik. Another reason waarom ik het niet in Nederland heb laten doen is omdat ik toendertijd dacht dat het niet nodig was. Toe ik afstudeerde aan de SPH in 2003, was net het bachelor- en master systeem geintroduceerd in Nederland. Ik verkreeg dus ook een engelstalig versie van mijn diploma, naast mijn nederlandstalige. Mijn engelstalige vermeldde "bachelor of social work' . Ik dacht dus dat dit voldoende bewijs was voor in australie. Maar niet dus, juist omdat alle landen verschillende maatstaven hebben (en verschillende hogescholen verschillende maatstaven ), moest het aslnog geassessed worden. (alhoewel nederland wel hoog staat aangeschreven qua niveau).
IBG zal op de hoogte zijn wat vergelijkbaar is met australie. Dus ja, inderdaad beter lijkt me, om het in nederland te laten assessen.
Alhoewel, ligt aan de kosten!. In australie was het een gratis service!. Afgezien van de vertalingskosten dan......(cijferlijsten etc.)=200aud.

Wat ik trouwens moeilijk vond toen ik pas hier arriveerde, is dat ik geen idee had wat de 'jobpositions' inhielden.
support worker, personal carer etc. Nog steeds begrijp ik niet alle termen.
En ja, het schrok mij ook af dat overal een first aid certificate voor nodig is. Maar staar je er niet op blind. Als je ze je willen hebben, zullen ze jou een cursus aanbieden!
En tijdens mijn 'relief' periode in childcare heb ik geen haan horen kraaien over mijn EHBo certificaat (heb ik namelijk niet).
Had ik door gegaan in kinderopvang, had ik em uiteindelijk wel moeten halen.

Nu werk ik als case woker, dus heb ik officieel geen ehbo-certificaat nodig. Maar het kan geen kwaad. Trouwens EHBO-certifictaen zijn niet vergelijkbaar met nederlandse: In nederland leer je namelijk geen spinnenbeten te behandelen, hier wel!(hetzelfde geldt voor brandwonden, meer uitgebreid)

Je kunt je hier gemakkelijk inschrijven voor een EHBo-cursus. De krant saat vol met 'providers'. St. Johns Ambulance is de meest bekende...

Linda

Hoi Linda,
Assessen door de IBG kost geloof ik € 65,00 ofzo dus dat valt dan nog mee...

Een EHBO-cursus kost hier € 175,00 en er zit dan n reanimatiecursus bij. Het reanimatie- certificaatje voldoet aan de europese normen en het reguliere ehbo-diploma, dat konden ze niet zeggen. Maar ik dacht ook al, dat de australische cursus af zou wijken van de nederlandse.....Ik dacht alleen dat het misschien handig was om het hier te halen, omdat de cursus op zijn engels misschien wel moeilijk is...

Ik bedoel mijn engels is echt niet slecht ofzo, maar alle lichaamsdelen/ drukpunten enzo, poe da's misschien toch best lastig te volgen. Heb jij toevalliig enig idee wat de cursus in australie kost?

Aan de andere kant is het nl misschien beter om te wachten met de cursus en deze daar pas te doen, stel dat ik moeite heb met werk vinden en Marcel heeft meteen werk, dan heb ik meteen toch een soort van bezigheidstherapie  :up:

Die job positions zeggen me ook nog niet veel; heb ook echt geen idee wat ik dadelijk wel en niet kan gaan doen met mijn diploma, maar ja dat zal ik vanzelf wel uitvinden in de loop van tijd...

Alvast bedankt,
Groetjes Angelique

Back