Citizenship by descent, nl nationaliteit kwijt?

FandC

Active Member
Wij willen graag over 1,5 tot 2 jaar naar australie emigreren. Omdat mijn (f) moeder in australie geboren is kom ik in aanmerking voor citizenship by descent. Ons plan was om dat aan te vragen en daarna een partnervisum aan te vragen voor c. Dit is veel makkelijker en minder duur dan bijv. een skilled independent.
Maar.. Als ik de regels van het IND mag geloven raak ik dan mijn Nederlanderschap kwijt. Heeft iemand hier ervaring mee? Dubbele nationaliteit op deze manier verkrijgen kan niet, maar zou wel mogen wanneer ik australisch burger wordt, dan een verblijfsvergunning aanvraag voor Nl (in de tussentijd ben ik dan illegaal in Nl?), en daarna weer geneutraliseerd wordt tot nederlander (aangezien wij geregistreerd partners zijn). Dat klinkt best gek:). Zouden er manieren zijn om dit probleem te omzeilen?..

Je mag op een Australisch paspoort 90 dagen in NL zijn als ik het goed heb begrepen, maar dat is dan een toeristenvisum, dus je mag dan niet werken.

Wat ik heb begrepen van oa de IND, raak je je Australische paspoort kwijt als je je weer laat naturaliseren naar NL'er. Het is dus echt de een of de ander.
Er werd mij ook verteld dat ik dan een inburgeringstest moet doen als ik weer NL'er wil worden, dat vind ik dan wel weer belachelijk, aangezien ik in NL opgegroeid ben en al m'n opleidingen daar heb gedaan.

Toch geloof ik er nog steeds niet helemaal in dat je idd je nationaliteit kwijt raakt. Niemand kan nakijken in een systeem of je NL'er bent, tenzij je een paspoort aanvraagt, of een stembiljet aanvraagt. Dat laatste kan vanaf morgen, dus ik ga dat maar doen. Aangezien ik een paspoort aanvraag te omslachtig en te duur vind (zeker als je 'm niet krijgt).

Als het zo is dat ik geen NLer meer ben, heb ik idd illegaal in NL gewoond, illegaal een uitkering gekregen, meerdere malen op een ongeldig paspoort gereisd (en zo vast nog meer dingen). Dus als het waar is, maakt de overheid er wel een goed zooitje van!

Normaalgesproken moet je idd afstand doen vam je andere nationaliteit als je je weer laat neutraliseren tot Nler, maar omdat ik een geregistreerd partnerschap heb met een Nederlander is dat in mijn geval niet zo. Daar hoort dan welde hele poespas bij ja, vind ik ook van de zotte. Maar voor mij dus wel een manier om dubbele nationaliteit te verkrijgen. Heb overigens ook geen idee wat voor kosten dit met zich mee zal brengen.. Het is voor ons belangrijk dat ik hier nog gewoon kan werken tot we vertrekken.
Skippelientje, ben erg benieuwd of jij je stembiljet krijgt. En die regel over via ouder een nationaliteit verkrijgen kan ik niet echt vinden. Had jij voorde nlse wet al de australische nationaliteit voor je citizenship by descent heb aangevraagd?

Ik ben vorig jaar Australische geworden, volgens mij zijn er daarna geen wetten meer veranderd.
Wel fijn dat je op deze manier beide nationaliteiten kan krijgen, maar wel belachelijk eigenlijk dat je het nu dubbel moet doen...

Even een update van mijn kant, ik heb vanochtend een email ontvangen dat ik op de stemlijst sta, en dat mijn stembiljet in augustus wordt verzonden. Dus volgens mij ben ik nog steeds Nederlander...?

Dat is goed nieuws! Ik heb het er toevallig net met een advocaat over gehad, die had een leuk verhaal over een kennis. Deze persoon was Australier geworden en had jaren in aus gewoond. Bij terugkomst in nl wilde hij alles netjes regelen, dus verblijfsvergunning aangevraagd. Maar hier hadden ze zoiets van 'wat doe jij nou, je bent toch gewoon Nederlander?' pas toen is Nl er achter gekomen, australie geeft het namelijk niet door. Dus geen slapende honden wakker maken is misschien het verstandigst. Ik ga zelf iig binnenkort beginnen met de aanvraag!

Back