clientenonderzoek Nederlandse notaris

Annelies

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Even terug van wegggeweest op dit forum met een vraag, waarop ik hoop dat iemand in deze grote en diverse groep, een antwoord heeft.

Jan en ik wonen inmiddels al weer 19 jaar met heel veel plezier in Australia (50+ goes Downunder).

We zijn in 2017 voor de laatste keer in Nederland geweest, dochter woont en werkt inmiddels in Zweden met hubby en kleinkinderen,
en we houden contact met de Nederlandse vrienden mbv facetiming.

Onze Nederlandse pensioenen zijn allemaal van start gegaan zonder problemen, behalve soms met de DigiD+ SMS, maar meestal verloopt alles gladjes.

Maar nu hebben we dan toch een achterdeorenkrabber;

We hebben een stukje real estate verkocht in Nederland en kregen te maken met de Nederlandse notaris van de koper (kosten koper)
die stelde dat zij, de notaris, het clientenonderzoek zou uitvoeren als we in Nederland geregistreerd stonden, maar nu dit niet het geval was,
moesten wij het clientenonderzoek zelf maar uitvoeren.

We zijn nu al 8 weken bezig en niet in de laatste plaats omdat de notaris veel documenten, die we sturen, niet accepteerd.
Niet gehindderd door enige internationale kennis blijkbaar, vertaald ze de Nederlandse situatie direct naar de Australische en mogen wij de
vertaalslag leveren.
Ik zal niet ingaan op de discussies die we gevoerd hebben over:
- uittreksel bevolkingsregister,
- uittreksel huwelijksakte
- witwassen
- verklaring van faiiisement
- verklaring van bekwaamheid
en nog een paar andere wensen op haar lijstje.

Anyways, we zijn eindelijk bij het laatste document aangekomen:
een verklaring dat wij niet onder administration en/of quardianship staan.

Deze vraag ligt nu bij enkele Notary Public of Notary kantoren maar het antwoord laat nogal lang op zich wachten.

Ik hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen of de Notary dit soort opdrachten aanneemt en of het enige rechtsgeldigheid heeft in Nederland?

Alvast bedankt.

groet,

Annelies
 
Het enige antwoord dat ik kan geven (namens mijn Australische partner die lawyer is) is dat je moet vragen aan de NEDERLANDSE notaris wat zij/hij/Nederland accepteert als rechtsgeldig. Dat kan een Australische lawyer/notary public namelijk niet bepalen. Jullie notaris weet wat rechtsgeldig is in NEDERLAND, wij in Oz weten dat allemaal niet. Bovendien, het zou nogal gek zijn als je een NL of AU notaris betaalt voor het werk dat JULLIE feitelijk zitten uit te zoeken en te doen. De NOTARIS specificeert PRECIES wat ze vereist, als het goed is. Jullie hoeven dat alleen maar aan te leveren conform de eisen. Het moet niet gekker worden.
 
Het enige antwoord dat ik kan geven (namens mijn Australische partner die lawyer is) is dat je moet vragen aan de NEDERLANDSE notaris wat zij/hij/Nederland accepteert als rechtsgeldig. Dat kan een Australische lawyer/notary public namelijk niet bepalen. Jullie notaris weet wat rechtsgeldig is in NEDERLAND, wij in Oz weten dat allemaal niet. Bovendien, het zou nogal gek zijn als je een NL of AU notaris betaalt voor het werk dat JULLIE feitelijk zitten uit te zoeken en te doen. De NOTARIS specificeert PRECIES wat ze vereist, als het goed is. Jullie hoeven dat alleen maar aan te leveren conform de eisen. Het moet niet gekker worden.
Geweldig Emulate, hartelijk dank voor je snelle reactie. Je informatie steekt mij echt een hart onder de riem want het is zo moeilijk om over te brengen wat precies gevraagd word aan de mensen hier.
Vaak wordt inderdaad gevraagd of we ook iets op papier hebben staan dat ingevuld kan worden. Nee dus.

Je hebt gelijk, we zijn heel stom bezig en hadden haar "opdracht" direct terug moeten kaatsen, maar hebben dit niet eerder bij de hand gehad.
Jan begon 3 weken geleden al tegen te sputteren, maar ik zit waarschijnlijk nog in mijn immigration mode, waarin ik zelf alle gevraagde documenten
aanleverde om een dure emigratie agent uit te sparen.

Maar dit is belachelijk, ik geef het op.

We zullen haar vanavond een emailtje sturen.

hartelijk dank en groet,

Annelies
 
Misschien ook wel handig om een klacht in the dienen bij de: Koninklijke Notariele Beroepsorganisatie.

Ik heb dat gedaan, weliswaar jaren geleden, maar een kwestie die al ruim een jaar of 2 bleef aanslepen
was na mijn klacht bij die organisatie binnen 1 maand opgelost. Wel een boze notaris uiteraard; diezelfde
notaris is niet lang daarna uit het 'ambt' geschrapt.
 
Misschien ook wel handig om een klacht in the dienen bij de: Koninklijke Notariele Beroepsorganisatie.

Ik heb dat gedaan, weliswaar jaren geleden, maar een kwestie die al ruim een jaar of 2 bleef aanslepen
was na mijn klacht bij die organisatie binnen 1 maand opgelost. Wel een boze notaris uiteraard; diezelfde
notaris is niet lang daarna uit het 'ambt' geschrapt.
Hartelijk dank voor de suggestie, Sand, dat zal ik zeker doen.

We hebben inmiddels een brief naar de notaris gestuurd waarin we stellen dat de akte wat ons betreft gepasseerd kan worden.

Kijken waar ze mee terugkomt.

groet,

Annelies
 
Back
Top