Computer kaduuk?

Wilsil

Well-Known Member
Alles komt in 3-en zeggen ze.
Eerst de a/c in onze investment property, het licht in onze pool en nu onze desktop.

OK, wat is er aan de hand.
Ik ben onze pc aan het opstarten, stop de USB er in en zie de pop-up menu verschijnen met: open files en andere opties.
Ik klik op open files en er verschijnt een blauw scherm, ik zie nog even snel blabla....dumping 100% en de pc shut down.
Daarna start het weer op maar komt niet aan de Windows logo.
Scherm blijft zwart, geen muis en toetsenbord, geen beeps. Zie op het scherm in de linker boven hoek: Analoge / Digital afwisselen verschijnen.

Doe een herstart met hetzelfde resultaat.
De fans draaien, maar verder niets.
Het is geleden met Windows 7.
Ik heb de kast open gemaakt, de video card er uit gehaald en opnieuw geplaatst, de battery gemeten (meer dan 3V).

Wat kan er zijn?
F2, F12, F8 helpt niet want het toestenbord reageert niet, geen leds aan.
 
Heb een up-to-date virus scanner.
Ik kan de persoon die de desktop voor ons gebouwd heeft niet bereiken.
Erg vervelend.
 
euhm, niet echt hulpvol de info die ik je kan geven:

soms worden gewoon bestanden corrupt (weetikveelwaarom), mijn oplossing is dan altijd gewoon hardeschijf aansluiten op een andere computer, alle data overkopiëren dat je wil behouden en dan een nieuwe Windows-install over de ouwe... soms behoud je nog alle data (niet meer zeker of dat kan met W7, het is een tijdje geleden dat ik het nog heb moeten doen), maar in elk geval heb je nog je bestanden.

HTH
 
Del indrukken helpt niet: heb geen keyboard functie!

Margaret River is niet echt naast de deur, ook al is het in WA.
 
Hmm.
Videocard eruit en monitor aansluiten op onboard video (als je die hebt)?
Ander toetsenbord erop zetten?
Lijkt erop dat je moederbord kaduuk is.
FF nieuwe bestellen bij Alternate ;)
Maar ik ben geen deskundige.
 
Power supply kun je doormeten (pinlayout opzoeken) of eventueel een andere voeding ergens lenen. Normaalgesproken branden er ook her en der wat led-jes op het mainboard. Eerste wat ik zou doen is doormeten en openschroeven om te kijken of er een condensator ontploft is of ergens smeulplekken rond een componentje.
 
Heb gisteren de multimeter gepakt.
Met een beetje prikken vond ik 12V op het gele touwtje naar de DVD drive, -0V op de zwarte en 0V op de rode.
Dat zou 5V moeten zijn.
Maar beetje lastig om de in goed te meten.
 
5 en -5 ofzo
Ook even de connector naar het mainboard checken?
Op zich nog niet slecht als-ie kapot is. Voor een paar tientjes heb je meestal een nieuwe.
FF swappen en klaar.
 
Daar hoop ik inderdaad op.
Waar ik achter gekomen ben is dat 5V wordt gebruikt voor USB port en het gebeurde toen ik een goedkopere 3 jaar oude USB er in stopte.
Misschien toen een connectie hier?
Zal eens de andere gele draadjes meten.
 
Zou kunnen, maar dat betekent ws dat je kortsluiting of iets dergelijks hebt in je stickje. Die zul je dan niet zo snel meer gebruiken. Overigens worden de meeste USB-poorten gevoed door het moederbord en niet door de power leads voor diskdrives (die jij ws hebt doorgemeten).
Try this:
pinlayout.jpg
 
Ta.
Heb een site gevonden waar je ze uitleggen hoe je een PSU kan testen uit de casing.
 
Heb de 20-pin connector naar de mobo doorgemeten en alle touwtjes die stroom moeten hebbe, blijken dat ook te hebben.
Heb zelfs nog een keer de 4-pin naar de HDD gemeten met behulp met een dunner stukje metaal (paperclip) en ook daar gewoon de 12V, 5V en 0V.
Ga van het weekend de hdd in de Dell machine stoppen als 2de hdd. Zijn allebei SATA dus dat moet geen probleem geven. Nu hopen dat de Dell een tweede slot ervoor heeft.
Als dat zo is, dan heb ik in ieder geval al mijn data nog en kan ik dat op de external hdd zetten.
 
Was ook wel vreemd omdat je ventilator het gewoon deed.
Misschien is je bios kaduuk, weet ik ook niet hoe je dat kunt checken.

Die hdd swappen moet niet zo'n probleem zijn. Ik kan me niet heugen dat ik ooit een mainboard gezien heb waar maar 1 hdd op kon sinds het AT-tijdperk. En meestal wordt de hdd automatisch door de bios herkend.
 
Heb eindelijk de computer weg gebracht naar een repairshop.
Die vonden een stukke moederbord en hebben dat vervangen.
Tijdens het opstarten en even draaien bleek dat ook de CPU stuk was.
Dus ze belden me en vroegen of ze dat mochten vervangen.
Das goed, anders doet-ie het niet. Ze gaan de AMD X2 260 die er uit kwam vervangen door een AMD X2 270.
Goed zeg ik.
Dan denk ik, wacht eens even. Dat is niet de CPU die volgens de invoice erin moet zitten.
Ik controleer mijn gegevens en inderdaad: AMD X4 640 zit er in volgens de invoice.
Dus bel ik de reparshop en vertel hem dat. Ze gaan het controleren maar volgens hem was het duidelijk dat er X2 op de CPU stond. Het kon de 260 of de 620 zijn, maar dual core en geen quad core.

Not happy!:mad:
 
Back
Top