Container eindelijk gearriveerd :-)

whale

Member
Voor diegenen die ook spullen naar AUS verschepen is het misschien aardig om het verloop van onze verscheping te vernemen:

22 Juli - container (hele 20 voets) volgeladen met ons hele huishouden voor vertrek naar Rotterdam richting Brisbane
10 September - aankomstdatum schip in Brisbane
5 oktober - aankomst spullen per vrachtwagen aan de Sunshine Coast (boven Brisbane)

Al met al is de aankomst dus met 1 volle maand vertraagd, maar nu alles er is zijn we toch erg blij - alles is heel aangekomen en de doune/quarantaine heeft geen zaken achtergehouden of duur laten reinigen, terwijl we toch heeeeeel veel houten meubelen e.d. hadden meegenomen. De quarantaine afdeling heeft onze spullen wel minitieus doorgeplozen - we kunnen op de packinglist precies zien wat men in detail heeft geinspecteerd, maar alles is toch goed bevonden en doorgeleverd.

Onze zending betrof een volledige 20 voets container (32 m3), alle spullen hebben we zelf ingepakt en ingeladen (goedkoper), de spullen zijn bij de AUS agent overgeladen in een nieuwe container en hier aan huis weer uitgeladen.

Totale kosten:
EUR 3800,00 betaald aan NL agent
EUR 800,00 betaald aan AUS agent voor douna kosten + aflevering naar Sunshine Coast

Totaal dus zo'n EUR 4600,00 voor de hele container. Het moet in ieder geval nog goedkoper kunnen want in ons geval waren 2 van de 4 administratieve schijven overbodig. Als je die er tussenuit haalt zal dat zeker weer schelen. In ieder geval zijn we erg blij dat we geen verhuisbedrijf hebben ingehuurd, alles zelf inpakken en goed documenteren heeft bij ons goed gewerkt en heeft ons veel geld bespaard - en alles is zonder kleerscheuren aangekomen.

Bijzonder blij zijn we met onze nieuwe NL wasmachine die we in de laatste weken hebben gekocht - dat is een stuk prettiger wassen dan de gemiddelde AUS machine die weliswaar snel klaar is maar enpassant ook je kleding vermaalt :)

Mocht iemand vragen hebben, ik hoor het wel ....
 
Leuk om zon traject een keer helemaal te lezen. Super dat ze niets hebben schoongemaakt... ik ben zo in twijfel over 2 kastjes en een oude houten spiegel (alles van mijn oma geweest). Voorde rest nemen wij geen meubels mee ofzo maar die paar dingen zou ik heel fijn vinden...is alleen allemaal hout :-( Zullen ze nu alleen zeuren met echt "vers" hout of ook met oud gelakt hout???
 
Oud hout kan verdacht zijn, omdat er beestjes in kunnen zitten. Houtworm of Boktor.

@whale: jullie hebben geen van de meubelen laten behandelen? Ik neem het nog ff in overweging, omdat ik een paar antieke kastjes, een tafel en 4 stoelen mee neem.

Gewoon het risico nemen (het lijkt me echt sterk DAT er houtworm in zit, dan had ik al lang zagemeel moeten zien liggen), of het zeker voor het onzeker nemen?

En je praat over 2 administratieve schijven er tussenuit halen, hoe kun je dat doen? En met welke agent zijn jullie in zee gegaan?

Ik heb zelf een vrachtwagenrijbewijs, zou ik dan in principe in Oz een containertruck kunnen huren voor het laatste stuk transport?


Ik hoor het graag, Bart
 
Ben ook zeer benieuwd,

De offerte die wij kregen voorgeschoteld was maar liefst € 6200,00
Verder heb ik inderdaad wel mijn twijfels over een koloniale kast maar liever een kast behandelen, dan dat ik al mijn houten meubelen moet doen.

Mariette
 
Voor hout geldt eigenlijk dat alles wat er oud 'uitziet' een potentieel probleem is. Het gaat er niet om of er echt houtworm etc. inzit, maar of de aanblik van het hout de quarantaine zou kunnen doen denken dat het erin zit :) Als dat laatste het geval is nemen ze direct het zekere voor het onzekere en wordt het uitgegast tegen bijbehorende kosten.

Het schijnt dat hier in AUS uitgassen goedkoper is dan het in NL laten doen. Maar bij elk houten onderdeel moet je jezelf dus afvragen of dat er 'verdacht' uitziet in de ogen van de quarantaine. Wijzelf hebben b.v. een rieten bed en een commode van oude houten panelen (met gaatjes erin) daarom maar in NL gelaten - dat behoort rechtstreeks tot de verdachte categorie. De meubels die wij meenamen zijn alleen door onszelf schoongemaakt en niet officieel uitgegast enz. Allerlei grenen tafels, stoelen (ook antiek) en houten boekenplanken, tuingereedschap, etc. zijn goed schoon in de container gegaan, nagekeken door de quarantaine en kennelijk goed bevonden.

Het heeft misschien wel gescheeld dat we een zeer uitgebreide packing list hebben gemaakt (gewoon in Excel) en zelf in de lijst hebben gemarkeerd wat van belang voor quarantaine zou kunnen zijn. Met documentatie moet je het ze zo makkelijk mogelijk maken en voorkomen dat er op enig punt twijfel kan ontstaan over de inhoud of status van items.

In totaal heeft quarantaine zo'n 2,5 uur besteed aan het uitpluizen van onze spullen. De gang van zaken hierbij in ons geval was alsvolgt:

- de AUS agent haalt de container op bij de kade nadat de doune het basis-papierwerk heeft gedaan
- de container wordt in het speciale licensed depot buiten het doune-gebied helemaal leeggehaald door de AUS agent en gescheiden in twee stapels: a) quarantaine items B) non-quarantaine items. De a) stapel zijn alle zaken waarvan de agent weet dat quarantaine die soweiso wil zien (b.v. alle houten zaken, gereedschap, fietsen, etc.).
- de a) stapel wordt dus volledig per individueel item nagekeken door quarantaine, van de B) stapel nemen ze alleen steekproeven om te kijken of je de zaak niet flest en b.v. stiekum flessen drank in een doos met boeken hebt verstopt. Dat dat nakijken geen grapje is merkten we toen de agent belde met de mededeling dat er 1 boekenkast (met glazen deurtje) nog op slot zat en dus de volledige inhoud niet goed kon worden nagekeken. Gelukkig slaagde men erin om zonder schade met wat priegelwerk ter plekke de kastdeur open te krijgen.
- evt. zaken worden gereinigd als dat moet (tegen kosten uiteraard)
- als de zaak klaar is wordt alles weer in een (andere) container of truck geladen en getransporteerd naar het eindadres

Je moet ook aangeven of er spullen zijn die minder dan 12 maanden je eigendom zijn, als de waarde van die spullen meer is dan pakweg AUD 1400 moet je daar invoerbelasting en BTW over betalen. Maar in ons geval overschreden de wasmachine en surround-set dat bedrag niet, dus mocht dat zo passeren.

Onze NL agent was Van der Ent/Kuster Koot - wij hebben hen gevraagd de container voor de deur te zetten zodat we die zelf gedurende een halve dag konden inladen.

De container is per schip vervoerd met de reder MSC (bedrijf uit Middellandse zee gebied). 'Ons' schip, de 'Monica' kan overigens 3424 20ft containers tegelijk vervoeren. Het zeetransport van 1 hele container (Rotterdam-Brisbane) zelf kost maar +/- EUR 1400,00, de rest is dus lokaal transport, documentatie en douane-handling.

De AUS agent hier in Brisbane was Ocean Sky Logistics (licensed depot) - en ja @Bartman, je kunt evt. zelf je lokale transport zelf regelen (of zelf rijden). Je haalt dan gewoon je spullen na clearance van customs/quarantaine op bij het depot van de agent. Als je wilt dat je NL agent zaken doet met je AUS agent van jouw keuze moet je dat wel zelf aangeven uiteraard, anders zoekt je NL agent zelf een AUS agent en betaal je ook weer winstopslag daartussen :)

De lading hadden we ook nog verzekerd voor 1,25% van de containerwaarde - rechtstreeks via Nationale Nederlanden Transport verzekeringen.
 
Back
Top