Cost of living around Australia

Oberon

Active Member
Hoewel we al een draadje hebben rond de kosten van het levensonderhoud (https://xpdite.net/forum/threads/kosten-levensonderhoud.6493/) dacht ik dat het wel eens interessant zou zijn om te zien hoe de kosten voor het levensonderhoud (en meer) verschilt van plaats tot plaats, maar kan ook informerend zijn voor mensen die willen emigeren of verhuizen. Als format stel ik voor om onderstaande tabel te copy/pasten en dan aan te passen.

Pertinente details
- Koppel (2 personen) in de 30
- Regio Western Sydney

Uitgaven per maand

Rent/Mortgage$4,200
Council rates, Water, Sewage$200
Utilities (elec/gas)$0
Internet & Phone$160
House Cleaning$200
Garden / Pool maintenance$330
Building and/or Contents insurance$100
Transport, e.g. Car (rego, fuel, maintenance, insurance, toll) and/or Public$600
Private Health insurance (hospital and extras)$460
Groceries$1,150
Pets (food, medical)$40
Clubs (sport, entertainment)$60
Subscriptions - utility (non-entertainment)$30
Subscriptions - entertainment (e.g. Netflix, Disney+, Spotify,...)$60
Schools / Child care / Nanny$0
Recreation, Travel & Entertainment$200
Total$7,790

De lage (geen) kosten voor utilities, is vanwege dat we zonnepanelen hebben en we alles elektrisch hebben (inductie kookvuur, verwarming/koeling). Mortgage is by far de grootste hap :(

Nu benieuwd naar jullie :)
 
Last edited:
@Oberon ik neem aan dat je dit per maand bedoelt? Dingen gaan hier soms op weekbasis en soms op jaarbasis, dus even omrekenen?
Ja, ik heb redelijk wat omgerekend. Voor de fortnight dingen eerst delen door 2 voor de weekprijs, vervolgens vermenigvuldigen met 52 voor de jaarprijs en dan delen door 12 voor de maandprijs.
 
Last edited:
Pertinente details
- Familie (2 volwassenen, twee peuters)
- Regio Brisbane City Council

Uitgaven per maand

Rent/Mortgage$2,100
Council rates, Water, Sewage?? (new build, not known)
Utilities (elec/gas)$30
Internet$109
House Cleaning$200
Garden maintenance$0
Building and/or Contents insurance$41
Transport, e.g. Car (rego, fuel, maintenance, insurance, toll) and/or Public$560
Private Health insurance (hospital and extras)$360
Groceries$1,115
Pets (food, medical)$40
Clubs (sport, entertainment)$200
Subscriptions - utility (non-entertainment)$30
Subscriptions - entertainment (e.g. Netflix, Disney+, Spotify,...)$60
Total$4,845
 
Pertinente details
- Koppel (2 personen, 60-plussers)
- Regio Inner North/CBD Melbourne, Victoria

Uitgaven per maand

Mortgage (huis is afbetaald)$0
Council rates, Water, Sewage$300
Utilities (elec/gas)$300
Internet en vaste telefoon$65
House Cleaning$0
Garden maintenance$0
Building and/or Contents insurance$0
Transport, e.g. Car (rego, fuel, maintenance, insurance, toll) and/or Public$50
Private Health insurance (hospital and extras)$0
Groceries (inclusief Woolies/mobiles/kleding/wijnen/sigaren/uiteten/trips/hotels)$1,000
Pets (food, medical)$0
Clubs (Melbourne Symphony Orchestra & National Gallery Victoria)$100
Subscriptions - utility (ExpressVPN)$15
Subscriptions - entertainment (e.g. Netflix, Disney+, Spotify,...)$0
Total$1,830
 
Last edited:
Pertinente details
- Koppel (2 personen, 60-plussers)
- Regio Inner North/CBD Melbourne, Victoria

Uitgaven per maand

Mortgage (huis is afbetaald)$0
Council rates, Water, Sewage$300
Utilities (elec/gas)$300
Internet en vaste telefoon$65
House Cleaning$0
Garden maintenance$0
Building and/or Contents insurance$0
Transport, e.g. Car (rego, fuel, maintenance, insurance, toll) and/or Public$50
Private Health insurance (hospital and extras)$0
Groceries (inclusief Woolies/mobiles/kleding/wijnen/sigaren/uiteten/trips/hotels)$1,000
Pets (food, medical)$0
Clubs (Melbourne Symphony Orchestra & National Gallery Victoria)$100
Subscriptions - utility (ExpressVPN)$15
Subscriptions - entertainment (e.g. Netflix, Disney+, Spotify,...)$0
Total$1,830
Geen Building and/or Contents insurance? Wat als er brand zou uitbreken?
 
Geen Building and/or Contents insurance? Wat als er brand zou uitbreken?
Het is allemaal een kwestie van keuzes. Ons huis is meer dan 100 jaar oud, verrot, kapot en volledig afgeschreven, een verzekering zou niets uitkeren. Inboedel idem, alle meubelen en spullen zijn nog geen kwartje waard. We leven op een flinke lap grond op een hyperpopulaire locatie dichtbij de city die snel in waarde toeneemt en die beschouwen we als ons spaargeld (naast andere reserves). Als het affikt, verkopen we het block met 100 % opbrengst (geen mortgage meer) en dan zien we wel verder. Om dezelfde reden hebben we relatief hoge vaste lasten, het is financieel zinloos om te investeren in insulation, ducted heating/airco en zonnepanelen want het huis kiert zo sterk dat we gewoon buiten zitten jaarrond.

Gemiddeld komen we lager uit dan veel mensen. Geen hypotheek scheelt een slok op een borrel natuurlijk. Maar we maken ook andere keuzes zoals geen auto, geen personeel en onderhoud, geen reizen buiten Oz en ik ben een avid cook dus buitendeurs doen we ook niet zoveel. Het heeft ongetwijfeld met onze leeftijd te maken. We zijn het liefst in en rond thuis en tuin met boeken, open haard, ABC/SBS (gratis) en veel lange wandelingen.

ETA mijn partner is 67 en heeft full age pension (AOW) wat hier, ook relatief gezien, beduidend meer is dan in NL, zonder hypotheek hebben we dat bijna volledig vrij ter beschikking. Hij heeft een full Concession Card en krijgt bijna alles voor 1/3 van de prijs of gratis, plus een boel gratis reizen met het OV. Ikzelf ben nog niet oud genoeg voor concession, maar ik heb wel een State Seniors Card, dus ik reis OV voor half geld en heb 2 dagen gratis reizen in de state per jaar.
 
Last edited:
Pertinente details
- Koppel (2 personen) eind 30
- Regio Cairns

Uitgaven per maand

Rent/Mortgage$1800
Council rates, Water, Sewage$250
Utilities (elec/gas) *$50
Internet$79
House Cleaning$0
Garden maintenance$15
Building and/or Contents insurance **$250
Transport, e.g. Car (rego, fuel, maintenance, insurance, toll) and/or Public$650
Private Health insurance (hospital and extras)$210
Groceries ***$1350
Pets (food, medical)$100
Clubs (sport, entertainment)$120
Subscriptions - utility (non-entertainment)$ 60
Subscriptions - entertainment (e.g. Netflix, Disney+, Spotify,...)$65
Total$4999

* Gas en stroom heb ik alleen het bedrag voor gas genoemd, Stroom moeten we theoretisch break even spelen over een jaar gezien, door solar systeem.
** Home insurance is hoger dan gemiddeld in de FNQ region door Cyclone hazards
*** Groceries is hoog voor een koppel, maar we eten bijna uitsluitend biologisch en ook 2-3x per week take away.

House cleaning budget gaat ook snel omhoog omdat we op het punt staan een cleaner in te huren.

Ik zie dat er "House Maintenance" er niet tussenstaat, misschien maar goed ook ;)
 
Last edited:
@Oberon jouw garden mantenaince fee lijkt me exorbitant? Zo'n grote tuin?
Goh, geen gigantisch grote tuin, maar ook geen postkaartje. Ongeveer iets van een 130 vierkante meter. Vooral veel hagen die onderhoud vergen. En ik besteed dat volledig uit naar een Garden Maintenance firma (Sydney rates). En voor de gazon heb ik een robotgrasmaaier :p
 
Last edited:
lol, wat the heck...wij zitten aan de 10k maandelijkse kosten (27% daarvan mortgage). Ik zal binnenkort eens alles onder elkaar zetten.
 
lol, wat the heck...wij zitten aan de 10k maandelijkse kosten (27% daarvan mortgage). Ik zal binnenkort eens alles onder elkaar zetten.

Wow, hier ben ik erg benieuwd naar ;) Ik dacht altijd dat wij een vrij zwaar huishoudboekje hadden maar als ik dat van anderen zo zie dan valt het nog alleszins mee.
 
In het superkort:
2.7k hypo
2.3k kinderopvang
700 insurances (income protection, health, H&C)
1.2k groceries
550 utilities (gas water licht & council rate)
2xauto+motor (belasting, verzekering en normale maintenance): 400
Auto benzine: 100
Internet + tel + netflix/disney: 150
Huis onderhoud: 250
Kinderen kleding/nappies/etc (grofweg): 300
Kleding onszelf: 150
Honden: $100
Uit eten/drinken/vakantie: $300
Sportabbo: $120
Onverwacht (kapotte auto, wasmachine, etc): $500

Kwa kosten zitten we aardig overeen met obelink, alleen wij hebben nog 3k aan kosten voor kinderen en een iets andere verdeling hier en daar.

Gemiddeld zitten we tussen de 10k en 11k per maand.

Ik moet zeggen dat ik het ook echt belachelijk veel vind. Ik houd het zelfs maandelijks bij. Maar dan werk ik zo het lijstje uit en dan denk ik. We kunnen wel misschien 1500 besparen, maar de echte grote bulk is gewoon wat het is en dan sta ik er echt van versteld. We gaan 1x in de week ergens lunchen en koffie halen. Dat kunnen we stoppen, maar dat is een druppel.
 
Last edited:
Ik zie dat er "House Maintenance" er niet tussenstaat, misschien maar goed ook ;)
Terechte opmerking, net als die van @FOL die een budget Onvoorzien toevoegt. Jullie twee geven een realistischer beeld van de maandelijkse kosten. Als ik maintenance en onvoorzien meereken, kom ik ook beduidend hoger uit. Ik denk dat we de laatste 5 jaar ruim meer dan een halve ton hebben uitgegeven aan complete vervanging van het riolerings- en dakgotensysteem, aanleg NBN, asfalteren oprit, vernieuwing hot water system, vervanging van de wasmachine, stofzuiger en koelkast, het slopen van 2 gum trees en wat losse loodgietersklusjes. Op maandbasis is dat een kleine $ 1000 p/m extra.
 
Terechte opmerking, net als die van @FOL die een budget Onvoorzien toevoegt. Jullie twee geven een realistischer beeld van de maandelijkse kosten. Als ik maintenance en onvoorzien meereken, kom ik ook beduidend hoger uit. Ik denk dat we de laatste 5 jaar ruim meer dan een halve ton hebben uitgegeven aan complete vervanging van het riolerings- en dakgotensysteem, aanleg NBN, asfalteren oprit, vernieuwing hot water system, vervanging van de wasmachine, stofzuiger en koelkast, het slopen van 2 gum trees en wat losse loodgietersklusjes. Op maandbasis is dat een kleine $ 1000 p/m extra.

Het probleem met house maintenance is dat de kost heel onvoorspelbaar is (soms hoog, bv een nieuw dak, soms laag, zoals een nieuwe kookplaat), dus ik zet dat niet in vaste kosten. Als ik car maintenance inreken dan is dat ook de voorspelbare service kost, niet de eenmalige timing belt vervanging. Ik zet wel een bedrag weg voor House Maintenance, maar eerlijk gezegd gaat dat vooral op naar tools :p Daarnaast zet ik ook geld weg voor emergencies (target = 3x netto maandloon), waarvan ik gebruik maak voor onvoorziene omstandigheden. Daarnaast is er ook de credit card die ook helpt voor dat soort uitzonderlijke uitgaven.
 
onze duit in het zakje
Gezin met 2 tieners in Cairns
Huurhuis
in VET extra items. (recreation, entertainement: zaken zoals bioscoop etcetera; reizen nam -voor covid- meestal een flinke hap uit ons budget, is hier een maandgemiddelde)

Rent/Mortgage$2,600
Council rates, Water, Sewage$0
Utilities (elec/gas)$350
Internet / TELEPHONE$400
House Cleaning$200
Garden / POOL maintenance$200
Building and/or Contents insurance$100
Transport, e.g. Car (rego, fuel, maintenance, insurance, toll) and/or Public$500
Private Health insurance (hospital and extras)$450
Groceries$2,500
Pets (food, medical)$150
Clubs (sport, entertainment)$150
Subscriptions - utility (non-entertainment)$100
Subscriptions - entertainment (e.g. Netflix, Disney+, Spotify,...)$150
Schools / Nanny$1,500
Recreation, Travel & Entertainement$750
Total$10,100
 
Het probleem met house maintenance is dat de kost heel onvoorspelbaar is (soms hoog, bv een nieuw dak, soms laag, zoals een nieuwe kookplaat), dus ik zet dat niet in vaste kosten. Als ik car maintenance inreken dan is dat ook de voorspelbare service kost, niet de eenmalige timing belt vervanging. Ik zet wel een bedrag weg voor House Maintenance, maar eerlijk gezegd gaat dat vooral op naar tools :p Daarnaast zet ik ook geld weg voor emergencies (target = 3x netto maandloon), waarvan ik gebruik maak voor onvoorziene omstandigheden. Daarnaast is er ook de credit card die ook helpt voor dat soort uitzonderlijke uitgaven.

Klopt, als ik huis onderhoud/ improvements erbij optel dan kun je er nog ongeveer 1500 per maand bij optellen (gemiddeld). Dit zijn vooral home improvements. Emergency pot hier is minimaal 4x netto gecombineerd maandloon en op dit moment veel hoger. Covid toch nog ergens goed voor 😊
 
Ik zie dat meerdere mensen een budget van 200 dollar per maand voor house cleaning hebben, wat voor service krijg je voor 50 per week en is dit voldoende om de boel schoon te houden? @SteveSW kun je nog een cleaner aanraden?
 
Ik zie dat meerdere mensen een budget van 200 dollar per maand voor house cleaning hebben, wat voor service krijg je voor 50 per week en is dit voldoende om de boel schoon te houden? @SteveSW kun je nog een cleaner aanraden?
Euh wel het is duidelijk dat dat mijn afdeling niet is. Navraag bij de andere helft: het is 100$/week.
We werken beide fulltime en 2 tieners, een hond en een kat dat laat zijn sporen na zonder dat we er zelf tijd laat staan zin voor hebben. Komt daarbij een erg strikte huisbaas en grondige huisinspecties. Dus we willen 1/week een grondige schoonmaak. Na heel wat privé schoonmakers die de helft van de tijd of niet kwamen opdagen of het werk maar half deden (zie hiervoor andere topic 😉) zijn we nu voor een firma gegaan. Zij stormen met zijn 4-en het huis binnen en zijn na 2 uur weer buiten. Super.
 
Last edited:
Euh wel het is duidelijk dat dat mijn afdeling niet is. Navraag bij de andere helft: het is 100$/week.
We werken beide fulltime en 2 tieners, een hond en een kat dat laat zijn sporen na zonder dat we er zelf tijd laat staan zin voor hebben. Komt daarbij een erg strikte huisbaas en grondige huisinspecties. Dus we willen 1/week een grondige schoonmaak. Na heel wat privé schoonmakers die de helft van de tijd of niet kwamen opdagen of het werk maar half deden (zie hiervoor andere topic 😉) zijn we nu voor een firma gegaan. Zij stormen met zijn 4-en het huis binnen en zijn na 2 uur weer buiten. Super.
Dus voor $100 krijg je 4 personen voor 2 uur lang? Onwaarschijnlijk.
 
Back
Top