Cost of living in OZ

Als je trouwens lid bent van RAA en welllicht ook andere wegenwachten dan kun je ook 100 dollar giftcards kopen met 5% kortingen. De 100 dollar tegoed kun je dan weer besteden bij woolworths.
 
Opletten trouwens met die site, als je hem in nl opent dan toont ie de prijzen in euro's...
 
Moet je wel even meenemen dat de plek waar je zit heel erg bepaald wat de prijzen doen. Voorbeeldje, benzine is op bepaalde dagen van de week soms 15 ct goedkoper dan 2 dagen later en het dorp 3 km verderop kan soms ook 10 cent per liter duurder of goedkoper zijn. Dus op de juiste dag van de week en op de goede plek scheelt dat dus tussen duurste en goedkoopste 25 ct.

Dat geld bijv ook voor een beker koffie, zit je op Martin place in Sydney dan kom je niet onder de 4,50 voor een regular maar ga je wat meer de "buitenwijken in dan lukt het soms wel voor 3 dollar.
 
Voorbeeldje, benzine is op bepaalde dagen van de week soms 15 ct goedkoper dan 2 dagen later ...
Dit lijkt me bijna een eigen topic waard; brandstofprijzen. Ik ben sinds een aantal weken geabbonneerd op de nieuwsbrief van Fuelwatch. Het is hier een wekelijkse cyclus: elke donderdag gaan de prijzen (gewoon ULP) met 12 cent per liter omhoog om daarna iedere dag met 2 cent per liter weer te zakken. Zodoende is woensdag in mijn geval altijd de goedkoopste dag om te tanken en donderdag de duurste.

Ik tank overigens (met een tankpas) bij Caltex. In de buurt van de Caltex zitten ook een Shell en een BP en de prijzen, van ULP, zijn iedere dag exact hetzelfde... cartelvorming?
 
Fuelwatch werkt perfect, kijk er altijd na als ik tanken moet.
Kan aardig schelen wanneer je tankt.
 
Ik tank overigens (met een tankpas) bij Caltex. In de buurt van de Caltex zitten ook een Shell en een BP en de prijzen, van ULP, zijn iedere dag exact hetzelfde... cartelvorming?
Het is niet noodzakelijkerwijs cartelvorming, maar zeker een gebrek aan wil om te concurreren. Ik was eens bij een Caltex in Hornsby, die zit altijd 1ct onder de shell om de hoek. Bij het afrekenen overhoorde ik dat die Shell de prijs 4ct omhoog had gedaan... dus wat doet Caltex? Meteen 4ct omhoog. Het is dus niet gebaseerd op kosten en marges, het is gewoon het naar elkaar kijken. Die wekelijkse cycle is ook puur volksverlakkerij. Iedereen weet het, maar de overheid doet er geen reet aan.
 
Toch snap ik het niet.
Als je de prijs lager hebt en houdt dan je buurman, krijg je zeker meer klanten dus een hoger omzet.
Nee hoor, ze doen de prijs omhoog.
Vreemde jongens die Ozzies.
 
Kwam deze nog tegen op de Canberra site (wellicht al eerder gepost maar zag het zo snel niet)

http://www.mercer.com/costoflivingpr#City_rankings

Australian cities continue to rank high on the list in the Asia Pacific region and, following the strengthening of the Australian dollar, have all experienced further jumps up the global list since last year. Sydney (11) and Melbourne (15) experienced relatively moderate jumps, up three and six places respectively, whereas Perth (19) and Canberra (23) both jumped 11 places. Brisbane (24) rose by seven places, and Adelaide (27) shot up 19 places. Australia now has three surveyed cities in the top 20 and all six surveyed cities in the top 30. In New Zealand, both Auckland (56) and Wellington (74) both jumped a very significant 62 places.
 
Back
Top