CPA assessment

Eric en Marjon

XPdite Sponsor
Hallo,

Even een update van de stand van zaken met betrekking tot onze situatie.

Inmiddels hebben wij, na precies 4 maanden het resultaat terug van de skills assessment bij CPA. 6 van de 12 vakken zijn goed en mijn diploma HEAO Be wordt erkend als Bachelor degree. Dit is gedeeltelijk dus goed nieuws voor ons.

De 3 begrijpelijke vakken die niet voldoende zijn:
Auditing.
Australian law
Ausstralian  tax
Hier kan ik ook zeker niets aan veranderen zonder te studeren.

Wat ik niet begrijp is dat bij mij:
Accounting theory
Corporate finance
Information Systems Design and Development

zijn afgewezen.

We willen hierover zeker nog contact opnemen met CPA. We zijn nog optimistisch dat het gaat lukken zeker na de verhalen van Veer en Martijn gelezen te hebben. We willlen dus e.e.a. verder toe lichten aan CPA.  Ik ben er namelijk van overtuigd dat met name corporate finance en IS design and development voldoende moeten zijn.
Tips om dit aan te pakken zijn natuurlijk altijd welkom.

Op dit moment werken wij met een consultant die het contact heeft met de diverse instanties, maar ik heb het idee dat dit alleen maar vertraagd en bemoeilijkt. We willen het contact met CPA dus zelf gaan doen.

We gaan dus vol optimisme verder en eind van dit jaar of volgend jaar zitten we gewoon in Australië.

Groetjes,
Eric en Marjon
 
Zo. Na wat heen en weer gemail met CPA is er in ieder geval nog 1 vak door de assessment gekomen. Information Systems Design and Development
is nu ook akkoord bevonden  :).
Nu zijn dus 7 van de in totaal 12 vakken akkoord. Voor CPA lidmaatschap moet je 12 vakken hebben gedaan, voor migratie doeleinden moet je minimaal 9 van de 12 vakken hebben gedaan. Ik moet dus nog flink gaan zeuren bij CPA om 2 andere vakken goedgekeurd te krijgen.

In de tussentijd ga ik ook maar vast studeren omdat het zowiezo wel handig is in mijn vakgebied (financial controller) ook iets van Australisch belastingrecht en gewoon Australisch recht te weten.

Daarnaast ga ik waarschijnlijk ook nog een skills assessment laten doen bij 1 van de andere instanties die assessements in de categorie accountant/controller/finance manager doen.

Dus drie mogelijkheden om zo snel mogelijk de skills assessment rond te krijgen.

Tot zover de stand van zaken.

Groetjes,
Eric en Marjon
 
Jemig...  :unsure: jullie hebben wel een hele boel te regelen? Is 1 Skills Assesment niet genoeg?  :blond: ??

 
Ik was al RA toen ik in Australie kwam (heb gewacht met visum aanvraag tot ik RA was, was een stuk makkelijker). De twee Australische vakken die jij bedoelt (Australian Law and Australian tax) heb ik online gevolgd via www.ola.edu.au - typ rechtsboven de cursuscodes BLW21 en BLW22 in.  Deze werden door ICAA erkend voor de opleiding. Er zat een groot verschil tussen de twee vakken qua cursus (de ene was alleen een boek en een 'leraar' die niet op vragen reageerde, de andere was echt met video presentaties, lerares zo ongeveer 24u per dag online voor vragen etc). Kosten vorig jaar $445 per cursus, boeken zo'n $150 per cursus. Examen kun je overal ter wereld doen! 
 
Bedankt voor de tip over de OLA. Dit is een stuk voordeliger dan de studie die ik nu op het oog heb (AUS$ 1200). Ik ga direct kijken of ik nog kan inschrijven. Weet je misschien ook nog ongeveer hoeveel uren per week je hiermee bezig was. Ik zit namelijk te twijfelen of ik ze gelijktijdig kan doen. Ik heb op de Heao al basis recht gedaan en ook een soort van bedrijfsrecht.


Lin, je hebt gelijk hoor dat 1 assessment voldoende is. Het gaat mij er alleen om om zo snel mogelijk die assessment voor elkaar te hebben, vandaar dat ik het naast CPA ook nog bij een andere assessment instantie wil proberen. Ze zijn namelijk niet allemaal even consequent bij de beoordeling. Ik probeer dus gewoon de kansen te vergroten.
 
gemiddeld is het een avond per week per vak, voor het examen (beide vakken twee examens in 14 weken tijd) iets meer. Ik zal eens kijken of ik de uittreksels nog heb liggen als je de vakken gaat doen.

cheers
 
Ik zou het zeer op prijs stellen wanneer je nog uittreksels voor mij hebt. Ik ga de vakken zeker doen. Voor 8 augustus moet ik inschrijven voor het 3e semester. Examen hiervoor is eind november. Ik twijfel nog wel een beetje over het doen van 1 of twee vakken tegelijk. Ik ga in ieder geval met tax beginnen. Dit kan namelijk best nog wel handig zijn voor mijzelf als ik in Australie kom.

Ik kan me herinneren dat wij in NL altijd een "open boek" examen hadden bij vakken als recht. Is dit bij OLA ook zo?

Groet,
Eric
 
Back
Top