Criminaliteit in Nederland op drie na hoogste in EU

M5

Moderator
BRUSSEL - Nederland wordt steeds meer een poel van geweldsmisdrijven, aanslagen en haatcampagnes en behoort op het gebied van criminaliteit inmiddels tot de top 5 van Europa.

Dat blijkt uit een uitgebreid veiligheidsonderzoek van een aantal Europese organisaties, waaronder het Duitse Max Planck-instituut. Daaruit komt pijnlijk naar voren dat vrijwel overal in Europa sprake is van een daling van het aantal geweldsmisdrijven, maar dat deze alleen in Nederland en België juist oploopt.

Op Groot-Brittannië en Ierland na heeft een Nederlander daardoor inmiddels de grootste kans om het slachtoffer van een misdrijf te worden. Gemiddeld een op de vijf landgenoten wordt daar jaarlijks persoonlijk mee geconfronteerd.

Alcohol

Volgens wetenschapper en projectleider van het onderzoek Jan van Dijk is dat mogelijk te wijten aan het gebruik van alcohol. In alle landen die bovenaan staan in de top van meest criminele landen wordt veel alcohol gebruikt.

Het onderzoek meldt dat het hoge aantal misdrijven in ons land mede wordt veroorzaakt door de grote groep allochtonen. Vooral bedreigingen en haatcampagnes komen onder - met name gelovige - immigranten veel vaker voor dan onder de autochtone bevolking, terwijl deze groep ook vaker dan gemiddeld het slachtoffer is van andere misdrijfvormen.

De VVD in de Tweede Kamer noemt de uitkomsten van de onderzoeken " buitengewoon schokkend". Volgens VVD-Kamerlid Fred Teeven moeten Nederlandse geweldsmisdrijven, zoals mishandeling, veel harder worden bestraft en "niet zoals nu vaak gebeurt worden afgedaan met slechts een taakstraf".

Uit het onderzoek komt ook Amsterdam ongunstig naar voren. Na Londen is de kans om slachtoffer van een misdrijf te worden in onze hoofdstad het grootst en ligt met 27 % zelfs boven New York.

Hoewel Nederland in een uitgebreid veiligheidsonderzoek van een aantal Europese organisaties over het algemeen slecht scoort, blijkt ook dat we ons 's avonds op straat juist opvallend veilig voelen. Slechts een op de zes vindt het onaangenaam om in het donker buiten te lopen, waarmee alleen Finland en Denemarken beter scoren.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is in 2006 ruim een kwart van de inwoners van Nederland slachtoffer geworden van veelvoorkomende criminaliteit. Ongeveer 5 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder kreeg te maken met een geweldsdelict, 12 procent kreeg te maken met een vermogensdelict en van de autogebruikers meldde 14 procent slachtoffer te zijn geworden van autodiefstal, inbraak of beschadiging.

Weinig verrassend is de conclusie van het veiligheidsonderzoek dat in ons land verreweg de meeste fietsen worden gestolen, al is dit de laatste jaren iets afgenomen. Gemiddeld raakt een Nederlander tijdens zijn leven nog altijd vijf fietsen ongewild kwijt.

,,Mijn eerste reactie is: vind je het gek dat een rijk land bovenin staat?" zegt woordvoerder Cees den Bakker van de Raad van Hoofdcommissarissen. ,,Hier is het meest te stelen, niet in Roemenië."

"In ons land daalt de vermogenscriminaliteit best aardig, maar de geweldsdelicten nemen toe. Dat heeft alles te maken met de 'korte lontjes'. Het toenemende geweld moet je niet zozeer criminologisch, maar sociologisch bekijken."

Criminoloog en voormalig gevangenisdirecteur Klaas de Graaff meent dat het toenemende geweld in ons land een gevolg is van het veranderende omgangsklimaat. ,,Het is geen vrolijke tijd om in te leven. Mensen zijn kritischer op anderen geworden, hebben eerder in de gaten wanneer ze bij de neus worden genomen door instanties of organisaties. Ze pikken het niet meer om onmachtig te zijn en krijgen maling aan hiërarchie. Uiteindelijk gaan ze met elkaar op de vuist. Ik geloof wel dat Nederland wat dat betreft vooroploopt."

Bron: www.telegraaf.nl

[size=8pt]Edit: eerst geplaatst bericht vervangen door uitgebreider bericht.[/size]

Hoe komt NL dan in vredesnaam op de derde plek terecht op die andere lijst van prettigste landen om in te leven?????????????????????????????

Waarschijnlijk omdat van die andere lijst geen fluit van klopt  :grin: [size=7pt]of deze[/size] :|

Het is gewoon een erg prettig land voor criminelen om in te wonen, lage straffen, studiefinanciering in de cel, zeer fraaie cellen. Was voor mij reden genoeg om dus te emigreren.

Willem

Wordt het je zo prettig gemaakt en dan wil je weg. Hier snap ik nou helemaal niets van, persoonlijk had ik die studiefinanciering ook liever niet gehad maar probeer ze dat maar eens aan het verstand te brengen  :evil:

[quote author=willem-lenie link=topic=6513.msg80644#msg80644 date=1170714082]
Het is gewoon een erg prettig land voor criminelen om in te wonen, lage straffen, studiefinanciering in de cel, zeer fraaie cellen. Was voor mij reden genoeg om dus te emigreren.

Willem
[/quote]

Haha die conclusie, ik verwachtte het volgende:

Het is gewoon een erg prettig land voor criminelen om in te wonen, lage straffen, studiefinanciering in de cel, zeer fraaie cellen. Was voor mij reden genoeg om een misdaad te begaan.

Maaruh stonden we niet bekend voor tolerantie?
"Ook liggen het aantal racistische incidenten en incidenten tegen vreemdelingen in Nederland en België relatief gezien hoger dan het EU-gemiddelde."

Ons land is niet zo tolerant als we denken. Ze laten misschien wel veel vreemdelingen binnen hier, maar 1 op de 10 (geloof ik) mensen scheen rasistische uitingen te doen. Dat vind ik schrikbarend veel.

Haha die conclusie, ik verwachtte het volgende:

Het is gewoon een erg prettig land voor criminelen om in te wonen, lage straffen, studiefinanciering in de cel, zeer fraaie cellen. Was voor mij reden genoeg om een misdaad te begaan.

Maaruh stonden we niet bekend voor tolerantie?
"Ook liggen het aantal racistische incidenten en incidenten tegen vreemdelingen in Nederland en België relatief gezien hoger dan het EU-gemiddelde."
[/quote]

Ja, maar de tolerantie is op!

Ik ben zelf allochtoon,ik word getolereerd maar niet geaccepteerd.
En waar ik woon is het vooral vandalisme en geluidoverlast wat hoogtij viert.

Nou niet zo negatief allemaal. Het gaat hier alleen over Europa terwijl dat andere onderzoek over de hele wereld gaat. Ik hoor hier op de radio en tv net zo goed bericht na bericht over overvallen, car jackings en inbraken terwijl mensen thuis zijn  :shock:. Kortom, Australie heeft net zo goed criminaliteit. Ik dacht wel te hebben gehoord dat er meer witte boorden criminaliteit was in NL. Maar dat weet ik niet zeker. En hoewel die criminaliteit wel ontzettend veel geld kost, merk je er minder van als je thuis op de bank zit. Nederland is helemaal zo slecht nog niet, iets waar ik achter kom nu ik hier eventjes zit  :up:.

Oh ja, en nu ik hier in Australie woon en de buitenlander ben word ik misschien wel geaccepteerd, maar met werk vinden kiezen ze hier ook eerder voor een native... Moet zeggen dat ik buitenlanders in Nederland een heel stuk beter begrijp nu ik in hun schoenen sta hier. Vandalisme daar en tegen, is echt iets waar we hier minder last van hebben. Bijv. barbecues in de parken  :up:.

En nu dacht ik net te zeggen dat hier in Australie dus inderdaad ook behoorlijk wat criminaliteit is. En nu denk ik dus ook dat de straffen die ze hier uitdelen goed zijn. Hoeveel zin heeft het, vraag je je af. Ja, misschien is statistisch gezien de criminaliteit lager hier in Australie.
Weet je, ik denk dat je niet naar Australie moet emigreren om politieke redenen maar gewoon omdat je je denkt hier prettiger te voelen.
Criminaliteit? Je hebt het overal en in Australie is waarschijnlijk geen cellentekort. Ja, hier is voldoende ruimte om aardig wat gevangenissen te bouwen.

Ik ben toch heel duidelijk naar Australie geemigreerd om de verloedering in Nederland te ontsnappen ( ja en dus ook de politiek die daar mede voor gezorgd heeft) Ik ben zelf nu voor de 3e keer hier in Australie, eerst 1 jaar op een WHV in Mebourne, daarna weer 2 jaar als PR aan de Gold Coast en na 10 jaar Europa sinds maart 2005 weer terug in Australie, dit maal Adelaide.

Ik herken
Nederland is helemaal zo slecht nog niet, iets waar ik achter kom nu ik hier eventjes zit
, maar kan er ook bij zeggen dat ik na 3 keer heen en weer te zijn geweest, voor mezelf weet dat ik het hier in Australie een stuk aangenamer vind. Ja er is hier natuurlijk ook criminaliteit, maar niet te vergelijken met Nederland. In Adelaide wonen 1 miljoen mensen, maar de criminaliteit is toch echt een heel stuk lager dan in een vergelijkbare stad in Nederland. Mijn kinderen kunnen hun fiets gewoon even neer zetten zonder slot. Op school staan de fietsen de hele dag zonder slot. In Den Haag kon ik de fietsen nog niet MET slot buiten laten staan! Geen rommel op straat, (haast) geen vandalisme. Als je in Den Haag per ongeluk tegen iemand aanloopt kan je een hele scheldkannonade over je heen krijgen ( of erger) hier sta ik altijd verbaasd dat iedereen "sorry" zegt. etc.etc.

Nee de criminaliteit is hier echt een stuk lager en het is hier erg prettig wonen. Ja voor de Australiers ben ik een buitenlander met een "raar" accent, het is voor mij inderdaad moeilijker om aan ( geschikt) werk te komen dan in Nederland, maar al met al blijf ik dit keer hier en zal zo snel mogelijk Australier worden.

Willem

Back