CV en portfolio meenemen of niet?

sgt.purple

New Member
hallo,

ik ga binnen 4 weken met een toeristen visum naar Brisbane voor 2 weekjes.
Ik ga daar mijn vriend bezoeken, maar we gaan daar ook achter huizen zoeken
en ik zou graag mijn cv's en portfolio willen meenemen in mijn koffer en ze daar
al versturen en mogelijk al solliciteren waar ik kan.
Bedoeling is, als ik terug kom na mijn 2 weken vakantie daar, een WHV aan te vragen
en hopelijk met een job daar Australië terug te kunnen gaan binnen enkele maanden.
Nu is mijn vraag: zou ik mijn cv en portfolio al meenemen binnen 4 weken?
of mag dat niet? Rekeninghoudend met de douane en zo ... ??

officieel mag je op een touristen visum NIET naar werk zoeken.
Ik heb 7 jaar geleden een keer een keer erg lang bij de douane gestaan om veel vragen te beantwoorden omdat ik op een touristenvisum een laptop en porfolio bij had.
Ik zou zeggen, knutsel een leuke portfolio site in elkaar, en zet ook je CV als PDF op een server. Dat heb je zowiezo nodig wil je als vormgever via SEEK etc, reageren op advertenties.

En ik maar denken: Wat een gekke vraag, waarom zou dat niet mogen? Maar het antwoord is gegeven. Zo gek was die vraag toch niet  :up:

Succes!

als ik het goed begrijp heeft het dus geen zin om 30 exemplaartjes van mijn portfolio mee te nemen?
Ik werk als Art Director en Graphic Designer, dus mijn cv bestaat uit een pakje steekkaarten elk apart gelayout (A5 formaat), het gaat dus om pakketjes, niet slechts een A4 papiertje.
Een site maken vind ik nogal gevaarlijk aangezien mijn huidige werkgever niet weet dat ik
ga solliciteren in Australië.  Best opsturen vanuit België dan? Of meenemen als ik mijn WHV op zat heb?
Of toch riskeren ... ?  :?

Ik zou het per post opsturen naar je vriend. Post (in de vorm van documenten) gaat niet door de douane...

Heb je t wel, maar loop je geen risico's

Lijkt mij een simpele en goed oplossing.

Succes :wink:

Dit is nieuw voor me dat je zelfs niet mag informeren of er wellicht een werkgever is die je zou willen helpen.
Hoe zit dat dan met een sponser, moet je die ook pas zoeken als je daar bent.

Ik ben overigens wel van mening dat je gewoon bij de werkgevers binnen moet stappen, daar heb ik de beste ervaringen mee.
Op brieven e.d word maar langzaam of niet gereageerd.

Groetjes Kees

Als ik op www.diac.gov.au kijk zie ik nergens staan dat je niet mag solliciteren op een toeristenvisum. Volgens mij mag je alleen geen inkomsten ontvangen (als vrijwilliger wel onderdak en eten).
Ik heb 3 jaar geleden gewoon gesolliciteerd op m'n toeristenvisum; werk en sponsor gevonden en klaar...

[quote author=sgt.purple link=topic=8342.msg110320#msg110320 date=1202334409]
Een site maken vind ik nogal gevaarlijk aangezien mijn huidige werkgever niet weet dat ik
[/quote]

Je kunt een wachtwoord op je site zetten, zodat je huidige werkgever er in ieder geval niet bij kan.

Volgens mij letten ze inderdaad een beetje meer op als ze iemend op een touristenvisum binnenlaten die alleen reist... Ik werd 3 keer gevraagd waarom ik aankwam en toen ze mijn antwoord hoorden dat ik gewoon mijn vriend kwam bezoeken, gingen ze meteen door met: hoe lang blijf je, wanneer vlieg je terug, hoe heb je je vriend leren kennen, wanneer, is dit de eerste keer dat je hem in het echt gaat ontmoeten.... DUUUH! Ik dacht bij de eerste persoon die dit vroeg dat die misschien gewoon nieuwsgierig was... maar dan nog twee meer?  :lol:

Maar hoe dan ook, voordat dit helemaal off-topic wordt - je kunt het better niet riskeren om je portfolio in je handbagage mee te nemen. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die helemaal nergens naar worden gevraagd, maar ja, het zou juist jou dan wel gebeuren... Het idee van Rog om je portfolio alvast via de post op te sturen naar je vriend lijkt me inderdaad goed. Of anders een website in elkaar zetten met een wachtwoord, dit is ook niet zo moeilijk... of wordt je portfolio daardoor minder atractief?

Groetjes,
Dana

mja, inderdaad, mijn portfolio is niet meer zo mooi als ik hem
op een site zou zetten.  Het leuke eraan is net dat je dit pakketje aankrijgt
en je het in je handen kan voelen. En ik wou ze graag persoonlijk overhandigen,
als dat enigzins kon.  :-(
En als ik mijn cv-pakketjes in mijn koffer laat, kan de douane mij dan nog tegenhouden?
Het drukken van deze pakketjes is best wel duur, en ik wil geen onnodige kosten
maken aangezien ik nog veel geld ga nodig hebben voordat ik opnieuw vertrek down under.

Ik weet, eerlijk gezegd, niet wat de gevolgen zouden kunnen zijn als de douane je portfolio in je bagage vindt. Ik heb op de pagina van DIAC gekeken, het staat er niks over solliciteren op en touristisch visum... "This visa is for people who want to visit Australia for a holiday or recreation, visit family and/or friends, or study for up to three months. This visa may also be used for other short-term non-work purposes including study for less than three months." Non-work hebben ze wel vet gedrukt  :?  Ik denk dat ze je in ieder geval aan de kant zouden meenemen en wat vragen stellen... Het hangt van de persoon af die je net treft, lijkt me. Als je het verhaal eerlijk uitlegt zou het misschien toch geen probeem zijn, maar ja - dat kun je van tevoren nooit weten... Ik persoonlijk zou het risico niet willen lopen.

Waarom bel je de ambassade in Berlijn niet, ze kunnen je volgens mij het beste avies geven.

Groetjes,
Dana  :smile:

[quote author=sgt.purple link=topic=8342.msg110403#msg110403 date=1202388280]
Het drukken van deze pakketjes is best wel duur, en ik wil geen onnodige kosten
maken aangezien ik nog veel geld ga nodig hebben voordat ik opnieuw vertrek down under.[/quote]

Je wilt graag die pakketjes maken....wat is er dan op tegen zoals al eerder is geschreven, om ze gewoon op de post de doen. Dan kan je vriend ze in ontvangst nemen en jij hebt zowiezo geen gedonder bij de douane. Enne postzegels zijn niet de grootste uitgaven, met deze oplossing kan volgens mij niets mis gaan.

Succes met het zoeken naar een baan.

Back