cv

Dijnnas

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

We zijn druk bezig met het opstellen van een Engels cv. Dank aan Leah voor al haar tips en truuks!
Mijn man heeft na zijn Havo 2 jaar MEAO gedaan en een diploma behaald, maar hoe zet je dit op een cv? Je kan het geen bachelor noemen, maar hoe wel?

Wie kan mij helpen?

Groetjes, Dijnnas

Voor mijn MBO opleiding (MLO) heb ik de volgende term gebruikt:
Senior Secondary Vocational Education

Groetjes Chantal

Hoi Dijnnas,

Ik heb voor mij mts ook de term Senior Secondary Vocational Education gebruikt. Dit is volgens mijn Prisma woordenboek de term voor MBO.
MEAO staat er ook in en wordt als Senior Secondary Commercial Education genoemd.
Volgens mij is beide prima te gebruiken.

Groeten van Gerrit

Bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik wat mee. Het cv ziet er wel heel anders uit dan in NL, grappig.

[quote author=Dijnnas link=topic=8033.msg104546#msg104546 date=1197314886]
We zijn druk bezig met het opstellen van een Engels cv. Dank aan Leah voor al haar tips en truuks!
[/quote]

Hee Dijnnas,

That reminds me, daar mag ik zo langzamerhand ook wel aan beginnen  :roll:! Welke Leah is dat die jou heeft geholpen als ik vragen mag? Ik begreep inderdaad dat een Aus. CV een heel ander verhaal is dan een NL-e maar waar het verschil concreet in zit weet ik niet. Dus als iemand daar bij kan adviseren, heel graag!  :up:

Dank alvast!

Huh heb je tot nu nog geen CV nodig gehad?? Ik had de mijne nodig voor een sponsorship en heb hem ook maar naar de DIAC verzonden, volgens mij was dit laatste overbodig.

Ha Tweety, jawel ook ik moest 'm natuurlijk o.a. naar de ACS en inderdaad naar DIMIA sturen dus ja been there etc...
Maar een CV voor een skill assesment opstellen is toch andere koek dan wanneer je op een baan solliciteert...denk ik althans... :roll:
ACS wilde voornamelijk een droge opsomming van projecten, mijn rol daarin en mijn TBV's...plus de van-tot periodes....

[quote author=tampet link=topic=8033.msg104555#msg104555 date=1197318698]
[quote author=Dijnnas link=topic=8033.msg104546#msg104546 date=1197314886]
[/quote]

Hee Dijnnas,

That reminds me, daar mag ik zo langzamerhand ook wel aan beginnen  :roll:! Welke Leah is dat die jou heeft geholpen als ik vragen mag? Ik begreep inderdaad dat een Aus. CV een heel ander verhaal is dan een NL-e maar waar het verschil concreet in zit weet ik niet. Dus als iemand daar bij kan adviseren, heel graag!  :up:

Dank alvast!
[/quote]

Hi Tampet, zie: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=7779.msg101484#msg101484 eerste pagina post van Leahandrichard. Zeer handige info!
Is zekers een heel ander verhaal dan een NL cv, dus even wennen.

En nu Leah maar lief aankijken he ;)
Zij heeft me echt enorm geholpen met haar docjes, super. Wie weet heb je er ook wat aan.

Heb Leah ook al een PM gestuurd, want ik wil dat docje ook wel :) Was ook in der veronderstelling dat het een kwestie was van vertalen van je NL cv :)

Na toch wel diverse keren gesproken te hebben met recruitment agencies en (potentiele) werkgevers hebben we gemerkt (vooral Ellen)dat er toch echt niet een 'Australische' CV bestaat. Het komt in onze branch (de project- / process- management kant van IT) dan ook heel veel voor dat mensen de CV aanpassen afhankelijk voor welke baan of welk soort bedrijf ze solliciteren. Wil je je infrastructurele ervaring als PM laten zien dan maak je dat duidelijker in de CV, maar wil je je applicatie ervaring laten zien (BTW, typisch Australisch om dat als een behoorlijk gescheiden verhaal te zien, in NL toch meer één geheel) dan laat je dat juist heel erg opvallen.

Bij een overheids instelling is het zelfs van belang om exact alle skills / eisen van de job te benoemen en te beschrijven hoe je er aan voldoet. Dat doe je dan in een cover letter, wat weer betekent dat je je CV wat korter kunt houden.

Het is dus niet echt makkelijk (mogelijk?) om aan te geven hoe je CV er precies uit moet zien....

Moraal van het verhaal:
Werk je niet helemaal in de stress voor je vertrek om een ideale CV te maken, dat gaat je waarschijnlijk toch niet lukken, tenzij je al gericht op een specifieke baan reageert.

In Nederland is het toch ook zo dat je je cv aanpast aan de baan waar je op solliciteert, temnminste, dat doe ik wel. Je benadrukt de punten die van belang zijn iets meer. Hier ging het meer over de opbouw, niet hoe je het inhudelijk insteekt. Een basisformat zeg maar.

Succes allemaal!  :up:

Nou in Nederland pas ik niet elke keer mijn CV aan hoor, ik hou alleen bij of er iets nieuws moet bijkomen.
De punten die voor de betreffende vacature van belang zijn benadruk ik dan in mijn brief.

Overigens heb ik mijn CV alleen maar vertaald, lijkt me voor mijn beroep voldoende (life-scientist) hier telt namelijk allen je werkplek, aantal publicaties en bezochte congressen. Mocht het zo zijn dat mijn CV niet ok is dan pas ik die t.z.t. wel aan.

Groetjes Chantal

[quote author=Dijnnas link=topic=8033.msg104832#msg104832 date=1197639437]
In Nederland is het toch ook zo dat je je cv aanpast aan de baan waar je op solliciteert, temnminste, dat doe ik wel. Je benadrukt de punten die van belang zijn iets meer. Hier ging het meer over de opbouw, niet hoe je het inhudelijk insteekt. Een basisformat zeg maar.

Succes allemaal!  :up:
[/quote]

Ik moet zeggen dat ik dat voordat ik bij mijn huidige baan ook heb gedaan. Ik heb bij diverse bedrijven mijn CV aangepast specifiek voor dat bedrijf; werkt prima :)

Hallo,

Ik heb heel wat af gesolliciteerd de afgelopen zomer en ontdekte dat er inderdaad andere eisen aan een cv worden gesteld. Via SEEK.com heb ik een voorbeeld gevonden en een intercedente van een uzb stuurde mij haar cv als voorbeeld. In een formulier of brief moet je dan alle selectiecriteria aanstippen en wel volgens de STAR-methode: situation, task, action and result. Een 'application package' insturen kost je zo 2 avonden werk. Mij heeft het geholpen om online wat tests te doen, zoals bij 123test of MAPP (een Amerikaanse site). Daardoor leer je wat je kernkwaliteiten zijn en deze te benoemen, ook een alineaatje in je cv. Voor je eigen belang is het goed als dit echt slaat op wie je bent, anders kan het wederzijds op teleurstellingen uitlopen (lijkt logisch). Dit weet ik niet ervaring, want het is mij tot op heden niet gelukt om via email/internet een baan te vinden (social work). Echt bezorgd maak ik mij niet, ik begrijp dat er via uzb's heel veel werk is. Voordeel van zo werken is dat je organisaties leert kennen en veel bewuster een keuze maakt.
Ik ga Leah's documenten eens bekijken, misschien zit er een gouden tip tussen :)

Succes ermee verder!
Fae

Back