Dagen Great Barrier Reef lijken geteld

tinusv

XPdite Hero
Het grootste koraalrif ter wereld dreigt binnen enkele decennia volledig te verdwijnen. Dat vrezen de Verenigde Naties.

Great Barrier
Het Great Barrier Reef voor de Australische kust dreigt te verdwijnen door de opwarming van de aarde. Dat staat in een uitgelekt conceptrapport van de Verenigde Naties over de gevolgen van het versterkte broeikaseffect. Het rapport, waaraan deskundigen in Parijs deze week nog sleutelen, zal vrijdag openbaar worden.

Verbleken
Als de klimaatveranderingen doorzetten, dan zal het koraal vanaf 2030 op grote schaal verbleken en uiteindelijk sterven door warmer zeewater, dat tevens een hogere zuurgraad zal hebben. Koraal kan zich herstellen, maar deskundigen verwachten dat de veerkracht van het organisme door de aanhoudende klimaatveranderingen uiteindelijk onvoldoende zal zijn.

Kyoto
Australië heeft net als de Verenigde Staten het zogeheten Kyoto-protocol niet getekend. Dit internationale klimaatverdrag legt industrielanden doelstellingen op om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Australië is 's wereld grootste exporteur van kolen, een klimaatbedreigende fossiele brandstof.

Bron: RTL Nieuws

great_barrier_reef_402-258.jpg

Mmm, ja, stond vandaag in de krant hier in Nederland dat Australië het zwaarst (van de hele ! wereld,daarna komt Afrika) getroffen gaat worden door de aanhoudende opwarming van de aarde, Great barrierreef weg in 2050 en 25 procent (nog minder) minder regen.............. en nog heter.....dat er dan ook niets te verbouwen meer valt vanwege temperaturen en tekort aan water....

We ervaren het immers zelf al; al je gaat duiken zie je de kale,dode,verbleekte koralen die het dichts bij het wateroppervlak liggen...
We hebben in 2002 gedoken in zulke afgestorven gebieden van het Great barrierreef, 140 km. vanaf de kust van Airlie beach....allemaal dood koraal...was echt schrikken.......................
Triest allemaal.. :cry:
Carmen.
Kan me er zo druk overmaken, ik woon er (nog) niet eens....heb geen kinderen...maar de mensen die na ons komen...en dan de dieren...wij verpesten hun habitat....

Vervelend, alleen tis maar de vraag hoe groot onze invloed is. in ieder geval maak ik me wel druk om dat wij elke vierkante centimeter pleepapier hergebruiken en ze in landen alsde VS er met de pet naar gooien.

[quote author=FOL link=topic=6488.msg80289#msg80289 date=1170232680]
Vervelend, alleen tis maar de vraag hoe groot onze invloed is. in ieder geval maak ik me wel druk om dat wij elke vierkante centimeter pleepapier hergebruiken en ze in landen alsde VS er met de pet naar gooien.
[/quote]

En vergeet Australië niet: de grootste exporteur van steenkool en ook een mede niet-ondertekenaar van het Kyoto protocol (dat zou de economie te veel schade toebrengen...).

en over australie gesproken, hoe zit het ook al weer met al die wegwerp plastic tasjes van de safeway, woolies, big W enz enz.

Ik heb ooit een filmpje daarover gezien in australie, dat een heel gedeelte van de zee vervuild wordt door dat soort tasjes, en ook door sigarettenpeuken die schilpadden op eten en niet kunnen verteren dus dood gaan....

Ik zeg altijd maar zo, Een beter milieu begint bij jezelf, & BINN YA BUTT  :up:

En om bij het onderwerp BUTT te blijven; de enorme rij pleepapier in de supermarkten hier... het is maddening om te zien. Pleepapier met geurtjes, met kleurtjes, embossed, drielaags, tweelaags extra dik... schei toch uit. Ik koop recycled unbleached WC-papier en dat is tegenwoordig óók zacht. Waarom mág er eigenlijk nog gekapt worden voor WC-papier? Hoe kan dat nou? Ik begrijp de wereld niet, wanneer ik door die gang in de supermarkt loop. Ik begrijp het gewoon niet.

En ja, uiteindelijk gaat 't allemaal de zee in. "Biodegradable" staat er op veel schoonmaakproducten. Ja, maar niet hoeláng dat duurt. Dat hoeft er blijkbaar niet op te staan.

Met die wegwerptasjes begint het langzaam de goeie kant uit te gaan. Er zijn plenty boodschaptassen te koop (bij mij vermenigvuldigen ze zich achterin de auto, de viezerikken), en er staan bins om je gebruikte plastic tas in te gooien, dat wordt dan recycled, óf mensen gebruiken ze voor de prullebakken. Recyclede biodegradable plastic tassen beginnen ook op te komen. Maar nog steeds vragen ze niet aan de kassa of je je eigen tas wilt gebruiken. Daar erger ik me aan, er hangen immers A4-tjes met 'Say NO to plastic bags'!

Overigens is het wèl zo dat, als je met je boot de zee opgaat, je ecologisch verantwoorde schoonmaakspullen moet gebruiken, en ook speciaal WC-papier.

Maar ja, het is nog steeds de top van een ijsberg.

Vorige week lieten ze op TV zien hoe een deel van de Fox gletsjer de zee instortte. Te warm.

Tegelijkertijd zijn er ook wetenschappers die zeggen dat het op en neer gaan van de aardboltemperaturen een normale zaak is, en altijd zo is geweest. Dat geloof ik ook wel, maar wij hoeven daar niet aan mee te helpen door de boel te vervuilen.

Wat betreft het Great Barrier Reef, dat schijnt ook door het toerisme beschadigd te zijn. Ze zullen je nu wel een hand afhakken wanneer je met een stuk koraal boven water komt, maar dat is niet altijd zo geweest.

Het is allemaal níet leuk.

Ireen.

Wat hier ook in de krant stond is dat een groot probleem de watervoorziening zal zijn. Hoe wordt daar nu, op dit moment eigenlijk mee omgegaan?
Francine

Hoi Francine,

Ik weet niet hoe ze het elders gaan doen, maar QLD gaat haar water recyclen.

Als je wilt weten wat nu de restricties zijn, kijk dan op www.waterforever.com.au

Groetjes,

Irene

Dank je ! Ik heb zelf ook nog een site gevonden voor Victoria:
http://www.vic.gov.au/sl/vic-online/387518359-Victoria-Online-Water-restrictions.html

Groetjes Francine

Het was laatst op het nieuws dat inderdaad QLD alleen recycled water door de kraan krijgt. Victoria echter (nog) niet. Eerst recycled water en wellicht vervolgens zeewater. En dat nieuws komt op het moment dat er heuze cycloon boven QLD hangt. En dan die overstromingen in Townsville en omstreken.
Maar goed, er moet wat aan gedaan worden, dat is duidelijk. Als de overheid nu maar zo wijs is om AU $10.000.000.000 goed te besteden.
Feit blijft dat de Australische overheid, zoals blijkt, meer voor haar economie doet (misschien te veel) dan voor haar milieu. Te veel voor de economie? Ja, soms moet je iets inleveren om het beter te krijgen. Een economie is naar mijn mening makkelijker te herstellen dan het milieu.

Wat ik weet van al die plastic tasjes die je overal bij al je boodschappen krijgt, is,

dat mijn familie ze gebruikt als pedaalemmerzakjes.

Misschien niet DE oplossing maar toch is er wel overnagedacht door hun.
(Of zou dat toch nog een overblijfsel zijn van de Nederlandse zuinigheid, after all er zitten nog steeds Nederlandse genen in hun bloed.

Mariette

Ja Mariëtte, maar die plastic zakjes zijn niet biologisch afbreekbaar. Dus ze komen op de dump terecht, en dat is het dan. Ik deed het ook, ze als prullenbakzakjes gebruiken, maar doe dat vrijwel nooit meer. Er zijn hier ook biodegradable vuilniszakken te koop. Jawel. Alsof het een luxe is: 1 maat medium en 1 maat large. Misschien is er ook nog een mini-uitvoering, maar die heb ik even niet in m'n assortiment ;-)

Die plastic zakjes moet je niet gebruiken. Gewoon even van die groene boodschappentassen kopen en die elke keer meenemen. Ook geen plastic tassen accepteren in andere winkels maar je boodschappentas laten zien en daar je gekochte artikelen in meenemen.
Hm, hoe zit het met die take a way restaurantjes. Zelf maak ik er geen gebruik van, ik vind het maar niks dat ik eerst ergens heen moet, daar mijn eten kopen en dan weer teruggaan naar huis om het op te eten. Dan eet ik het liever ter plekke op maar dan zijn ze altijd wel zo handig dat het zo verpakt is dat het gewoon niet prettig is om het daar op te eten.
Gebruiken ze daar plastic zakken of toch papier, wat je in de recycle bak kan gooien.

OK: wij gebruiken de green bags maar... Wat doen jullie met de groentes die je in de supermarkt koopt? Meeste gooi ik los in de kar/tas maar met boontjes enzo is dat toch lastig. De cassieres kijken ons nu al nijdig aan als we allemaal losse citroenen, advocado's etc. hebben... :|

Ja Hawk, zo kan het ook ja  :up:

Wat betreft take-away food; plastic zakken, plastic bordjes, styrofoam doosjes, en ga zo maar door, tenzij jij met iets anders aankomt. Ik weet eigenlijk niet hoe het met styrofoam zit, of dat gerecycled kan worden, maar de rest (plastic en karton) gaat in de recycle bin. Mind you, ik zou wel 's willen weten hoe het op de tip met het sorteren gaat van de verschillende materialen, en hoeveel er werkelijk recycled wordt. Misschien waard om 's te googlen :)

Ja: inderdaad Hawk... zo slim/actief was ik nog niet... Ook maar eens aan beginnen... We hebben elke week toch minimaal 3/4 zakjes...

Back